ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 31 ارديبهشت 1403
دوشنبه 31 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 16 آبان 1390     |     کد : 27916

دوشنبه 16 آبان 10 ذي الحجه 7 نوامبر

فات واقدي[صاحب المغازي] در سال 207 هجري قمري ...

فات واقدي[صاحب المغازي] در سال 207 هجري قمري

ابو عبدالله، محمد بن عمر واقدي از دانشمندان و مورخان بزرگ اسلامي است که در سال 130 قمري،در خلافت مروان بن محمد[آخرين خليفه اموي]در مدينه منوره ديده به جهان گشود. مادرش از زنان ايراني نژاد و فرزند عيسي بن جعفر بن سائب بود.

وي از أوان جواني به تحصيل علوم اسلامي روي آورد و در آموختن و خواندن سيره نبوي وغزوات و جنگ هاي صدر اسلام، علاقه خاصي نشان داد و در اين زمينه تلاش وافري به عمل آوردو پس از مدتي به گرد آوري احاديث و روايات مربوط به سييره پيامبر(ص) و غزوات آن حضرت پرداخت و به هر يک از اولاد صحابه،فرزندان شهداي صدر اسلام و يا فرزندان تابعين ميرسيد،هر خاطره اي که از آنان در باره حضور پدرانشان در جنگ و جهاد صدر اسلام نقل مي کردند،گرد آوري مي کرد و حتي براي تحقيق وآشنايي بيشتر، به محل وقوع جنگ ها مي رفت و آنها را از نزديک مورد بررسي قرار ميداد.

در سالي که هارون الرشيد عباسي به همراه وزيرش يحيي بن خالد بر مکي به مدينه رفته بودند،در پي کسي بودند که محل شهادت شهيدان صدر اسلام را به خوبي بداند و آنان را به تمامي مکانهاي مورد نظر راهنمايي کند.در آن ايام ،واقدي را به هارون الرشيد معرفي کردند و واقدي،خليفه وهمراهان وي را براي يافتن محل جنگ ها و مشهد شهدا راهنمايي کرد و خرسندي هارون و وزيرش يحيي بن خالد رافراهم کرد و به همين جهت مبلغ ده هزار درهم[که پول بسيار چشم گيرو زيادي بود] به وي هديه دادندو از اين راه، او را به خود جذب کردند.

وي، از آن پول بدهکاري هاي خويش را پرداخت و مشکلات زندگي خودرا برطرف نمود و به فرزندان و اطرافيان،مخصو صاًبه همسران فرزندان خويش، عطاياي زيادي نمود و پس از مدتي مجدداًدست تنگ شد و براي در يافت مبالغ ديگر راهي عراق گرديد.

در عراق هارون الرشيد و به ويژه وزيرش يحيي بن خالد بر مکي از وي استقبال شاياني کرده و در هم و دينار زيادي به وي بخشيدند.

واقدي در دوران خلافت سه تن از عباسيان،يعني هارون الرشيد،امين و مأمون عباسي در بغداد به سر برد و از کمک هاو توجهات آنان برخوردار گرديدو حتي پس از خشم هارون نسبت به يحيي بن خالد و بر مکيان،منزلت واقدي در نزد خلفاء محفوظ ماند. وي مدتي در جانب غربي دجله و در ايام مأمون عباسي در جانب شرقي دجله شهر بغداد،مقام قضاوت را بر عهده داشت و در اين مدت،کتاب هاي زيادي را تأليف نمود،که بسياري از آن ها از بين رفته و جز نام، چيزي از آن ها باقي نمانده است.

مهمترين تأليفات وي عبارتند از:المغازي،اخبار مکّه،الجمل،مقتل الحسين،کتاب السيره، صفين، الرّده والدّار،السقيفة،المناکح،مولدالحسن والحسين،التاريخ الکبير و...

محمّد بن سعد زهري، نويسنده کتاب معروف "الطبقات الکبري" که خوداز دانشمندان

و تاريخ نگاران بزرگ اهل سنّت است،مقام شاگردي و منشي گري[کتابت]واقدي را بر عهده داشت و بيشتر کتاب ها و زندگي نامه واقدي،به دست وي نوشته شد.

واقدي با اينکه همانند ساير مورخان و دانشمندان اهل سنّت،تلاش بليغي در موجّه جلوه دادن خلفاي سه گانه [ابوبکر،عمروعثمان]و پرداختن به سريه هاوجنگ هاي آنان و افرادي همسان آنان به عمل آورد، با اين حال نتوانست از دلاوريها،مجاهدت ها و قهرماني هاي حضرت علي(ع) در اکثر غزوات و جنگ هاي صدر اسلام و بيان فضايل و مناقبت آن حضرت،چشم پوشي کرده و حقايق را ناديده بگيرد.به همين جهت،برخي از مورخان اهل سنّت،وي را شيعه و يا مايل به شيعه دانسته و عدم اظهار شيعه گري اش را حمل بر تقيه نمودند. ولي بسياري از دانشمندان شيعه،اين گفتار را نپذيرفته و وي را از علماي اسلامي غير شيعه مي دانند.

به هر روي، بنا به گفتار شاگردش محمد بن سعد زهري در کتاب "الطبقات الکبري" وي در شب سه شنبه يازدهم ذي حجّه، سال 207 قمري در 78 سالگي، در شهر بغداد وفات يافت و در قبرستان "خيزران" به خاک سپرده شد.


برپایی راهپیمایی پس از روي كارآمدن دولت نظامي ازهاري در سال 1357هجري شمسي

پس از روي كارآمدن دولت نظامي ازهاري در سال 1357هجري شمسي راهپيمايي گسترده‎اي درسراسرايران برگزارشد. اين تظاهرات باشكوه ملت مسلمان و انقلابي كشورمان قاطعانه اعلام داشتند كه تغييرات سطحي نمي‎تواند مانعي درراه رشد انقلاب اسلامي ايجاد كند. دراين روزهمچنين به مناسبت آغازكاردولت نظامي و كشتار 13آبان دردانشگاه تهران حضرت امام خميني(ره) پيامي به اين مضمون فرستادند: " من ازجناياتي كه اخيراً درحق فرزندان اسلام دردانشگاهها كرده‎اند، درسوگم؛ من ازدانشجويان عزيزكه درراه اسلام و كشور فدائي داده‎اند و درمقابل شاه با مشتي گره كرده ايستاده و او را محكوم كرده‎اند تشكرمي‎كنم. عزيزان من! ازاين هياهوي نظامي نهراسيد كه نمي‎هراسيد شما ملت شجاع ثابت كرديد كه اين تانك‎ها و مسلسل‎ها و سرنيزه‎ها زنگ زده است و با اراده آهنين ملت نمي‎تواند مقابله كند…".




اعلام اصل مونروئه توسط جيمزمونروئه رئيس جمهور آمريكا در سال1823ميلادي

جيمزمونروئه رئيس جمهور آمريكا اصل مونروئه را در سال1823ميلادي اعلام كرد. اصل مونروئه قاعده آمريكا را متعلق به كشورهاي آمريكايي ميداند و مي‎افزايد: «هيچ دولت غير اِمريكايي حق مداخله درامور نيمكره غربي بويژه ايالات متحده اِمريكا را ندارد.» اصل مونروئه از آن پس اِمريكا و ديگر دولتهاي نيمكره غربي با قدرت اجرا كردند. گفتني است كه دراصل مونروئه برتشكيل مستعمرات جديد براي اِمريكا تأكيد بسيارشده است.



تولد مادام كوري دانشمند برجسته و مخترع لهستاني الاصل فرانسوي در سال 1867ميلادي

مادام كوري دانشمند برجسته و مخترع لهستاني الاصل فرانسوي در سال 1867ميلادي درشهرورشو متولد شد. پدرماري كوري پروفسور دررشته فيزيك بود و ماري هم بعد از تحصيلات متوسطه درهمين رشته دردانشگاه سوربن به تحصيلاتش ادامه داد. ماري ضمن تحصيل با پي يركوري ازدواج كرد و ازآن پس به مادام كوري شهرت يافت. مادام كوري پس از سالها تحقيق و آزمايش‎هاي متعدد موفق به كشف راديوم شد. مادام كوري درسالهاي 1903و 1911ميلادي جايزه نوبل را دررشته‎هاي فيزيك و شيمي دريافت كرد.



پایان جنگ كانال سوئز با ميانجيگري سازمان ملل متحد در سال 1956ميلادي

جنگ كانال سوئز با ميانجيگري سازمان ملل متحد در سال 1956ميلادي پايان يافت. بدين ترتيب نيروهاي انگليس، فرانسه، مصرو رژيم صهيونيستي اشغاگرقدس آتش بس كردند. جنگ كانال سوئز با ورود نيروهاي رژيم صهيونيستي به شبه جزيره سينا و حمله چتربازان انگليسي و فرانسوي به كانال سوئز آغازشد. مهمترين علت وقوع جنگ كانال سوئز ملي شدن اين كانال به همّت جمال عبدالناصررئيس جمهورمصربود كه درنتيجه آن آبراه سوئز برروي كشتي‎‏هاي رژيم اشغالگر قدس مسدود شد. همچنين كانال سوئز از تملك فرانسه و انگليس خارج گشت. 





نوشته شده در   دوشنبه 16 آبان 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode