ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 24 ارديبهشت 1403
دوشنبه 24 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 13 آبان 1390     |     کد : 27807

بوطیقای شعر نو

«بوطیقای شعر نو؛ نگاهی دیگر به نظریه و شعر نیما یوشیج» نوشته شاپور جورکش توسط انتشارات ققنوس به چاپ سوم رسید.

«بوطیقای شعر نو؛ نگاهی دیگر به نظریه و شعر نیما یوشیج» نوشته شاپور جورکش توسط انتشارات ققنوس به چاپ سوم رسید. 
«بوطیقای شعر نو» نام کتابی است از منتقد معاصر ایران شاپور جورکش. این کتاب از آثار انتقادی درباره شعر نیمایی است. جورکش در این کتاب تفاوت اصلی جهان‌بینی نیما را با شاگردان و پیروان او بازگویی می‌کند.

این کتاب با سرفصل‌هایی چون گونه‌های متفاوت آب برداشتن از رودخانه، میدان دید تازه، تکنیک، نیما و پیروان او، پی‌جویی دستاوردهای نیما همراه است و در پایان نیز گزیده شعر نیما یوشیج به چاپ رسیده است.



در یادداشت پشت جلد کتاب می‌خوانیم: شعر نو چه مولفه‌هایی دارد؟ نظام اندیشگی شعر نو بر چه اصولی استوار است؟ میراث فکری نیما تا چه میزانی به شعر و جامعه امروز منتقل شده و چه راه حلی برای بحران شعر امروز ارائه می‌دهد؟

مفاهیمی مثل «سوبژکتیویته» و «ابژکتیویته» چگونه می‌تواند نه تنها به شعر چندصدایی، بلکه به چشم‌انداز جامعه‌ای دیالوگی یاری رساند؟ برای هیچ یک از این پرسش‌ها پاسخ قاطعی نداریم مگر آن که متوجه شویم که منظور از آن «میدان دید تازه» که نیما پیوسته بر آن اصرار می ورزد ، چیست.

در این پژوهش، طرح تئوریک آن «میدان دید تازه» به صورت شماتیک و تماتیک، نمایان و رد آن در شعر معلم اول و شاگردان او دنبال می‌شود. اگر در این پژوهش مطلبی تازه باشد، این تازگی مدیون خوانش دقیق نظریه‌های نیماست.

این کتاب که به نوعی از آثار مرجع در زمینه نظریه‌پردازی شعر نو محسوب می‌شود، دارای مقدمه‌ای به قلم شاپور جورکش نیز هست که تابستان سال 82 نوشته شده است.

چاپ سوم «بوطیقای شعر نو؛ نگاهی دیگر به نظریه و شعر نیما یوشیج» در 336 صفحه با شمارگان 770 نسخه و قیمت 6 هزار و 500 تومان توسط انتشارات ققنوس منتشر شده است.


نوشته شده در   جمعه 13 آبان 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode