ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 23 ارديبهشت 1403
يکشنبه 23 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 6 آبان 1390     |     کد : 27483

ره‌آوردی از حج برای راهیان حج

کتاب «ره‌آوردی از حج برای راهیان حج» نوشته حسین درگاهی از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شد.

کتاب «ره‌آوردی از حج برای راهیان حج» نوشته حسین درگاهی از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شد.
خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ و ادب: حسین درگاهی در این کتاب به جمع‌آوری و بیان بخشی از یادداشت‌هایی پرداخته است که در طول سالیان گذشته و از سوی نویسنده حین سفرهای حج نوشته شده است.

نویسنده در این کتاب که بخش اعظم آن را روایات و احادیث نقل شده از پیامبر اکرم (ص) و نیز اهل بیت (ع) درباره حج تشکیل می‌دهد، بنابر اعلام او در مقدمه کتاب، تذکراتی برای ره‌یافتن به معرفت و معنای حج به شمار می‌رود.

این کتاب در چهار بخش تدوین شده است که نویسنده در بخش نخست از آن به معرفی بیت‌الله الحرام به عنوان برترین مکان روی زمین و حج به عنوان برترین عمل پرداخته است که در ادامه به معرفی آداب و احکام حج با عنوان مناسک منتهی می‌شود.
نویسنده اما بر خلاف رسم مالوف در این آثار در این بخش به معرفی مفهوم این اعمال و معنا و منفعت نهفته در این اعمال پرداخته است.



در همین راستا نویسنده سعی کرده با استفاده از آیات و روایات و احادیث نقل شده در رابطه با حج به معرفی شانیت این عمل بپردازد.

دومین بخش از این کتاب نیز به معرفی مراحل و منازل کریمه وقوف در حج و نوع مشاهده صحیح آنها از سوی حاجی می‌پردازد. ویژگی این بخش نیز با روایت و معرفی اماکن مقدسه مکه و مدینه به روایت پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار(ع) است که به فراوانی از سوی راوی مورد توجه قرار گرفته است. ویژگی دیگر این بخش از کتاب استفاده نکردن نویسنده از واژگان تالیفی خود و بهره‌گیری از احادیث و روایات در معرفی این اماکن به شمار می‌رود.

نیت، بیت‌الله، حجرالاسود، مقام ابراهیم و حجر اسماعیل، صفا و مروه، آب زمزم، احرام، عرفه، مشعر الحرام، منی، رمی جمرات، عید قربان، تقصیردر کنار مطالبی در ارتباط با شأنیت شهر مدینه از جمله موضوعاتی است که در این بخش از کتاب به استناد روایات به معرفی آن پرداخته شده است.

حسین درگاهی در واپسین بخش از این کتاب نیز با عنوان «و اما دیگر» به معرفی برخی اعمال و فرایض عمومی در زمینه حج پرداخته است که در برخی موارد به شرح و تفسیر بخشی از احادیث و روایات با موضوع حج و نیز انسان‌شناسی در ارتباط با حج پرداخته است.

کتاب «ره‌آوردی از حج برای راهیان حج» به تازگی در شمارگان 2200 نسخه از سوی انتشارت کتاب نیستان و با قیمت 2500 تومان منتشر شده است.


نوشته شده در   جمعه 6 آبان 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode