ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 30 ارديبهشت 1388     |     کد : 2741

چهار شنبه 30 ارديبهشت 25 جمادي الاول 20 مه

مرگ معاويه دوم در سال 64 هجري قمري پس از آن كه يزيد بن معاويه (دومين حاكم سلسله امويان) در چهاردهم ربيع الاولی سال 64 قمري به هلاكت رسيد، بر اساس وصيت او و تصميم ريش سفيدان بني اميه و صاحب نفوذان دربار اموي، فرزند وي، به نام معاويه بن يزيد به خلافت رسيد. ...

مرگ معاويه دوم در سال 64 هجري قمري

پس از آن كه يزيد بن معاويه (دومين حاكم سلسله امويان) در چهاردهم ربيع الاولی سال 64 قمري به هلاكت رسيد، بر اساس وصيت او و تصميم ريش سفيدان بني اميه و صاحب نفوذان دربار اموي، فرزند وي، به نام معاويه بن يزيد به خلافت رسيد.

معاوية بن يزيد بن معاويه، كه به معاويه دوم نيز مشهور است، پس از چهل روز حكومت، از ادامه خلافت دل زده شد و حكومت و خلافت خاندان خويش را ناصواب و غير شايسته دانست و بدين جهت از اين مقام كناره گرفت و به طور رسمي از مقام خود استعفا داد. او در جمع مردم، خلافت پدر و جدّ خويش را ناصواب معرفي كرد و گفت كه حاضر نيست به راه آنان ادامه دهد. بلكه بايد اين مقام به جايگاه اصلي خويش برگردد.

مروان بن حكم، كه پير امويان بود، از پاي منبر برخاست و به وي گفت: حال كه خود طالب خلافت نيستي، پس أمر آن را به شوراي مسلمانان واگذار، همان كاري كه عمر بن خطاب انجام داد.

معاويه دوم در پاسخ او گفت: من خود شريني خلافت را نچشيدم چگونه پي آمد ناگوار و وزر و بال آن را بر عهده گيرم.

پس از آن، خانه نشيني را برگزيد و در ميان مردم و در اجتماع آنان حاضر نمي شد. مادرش از كردار و رفتار او بسيار ناراحت و خشمگين بود و از شدت نگراني و ناراحتي به وي گفت: اي كاش، خون حيض مي شدي و به وجود نمي آمدي! معاويه در پاسخ مادرش گفت: اي مادر، به خدا سوگند دوست داشتم كه خون حيض بوده و به دنيا نمي آمدم و قلاده اين أمر (خلافت غاصبانه) را بر گردن نمي افكندم و اي كاش، نمي دانستم براي خدا بهشت و جهنمي در كار است!

به هر روي، معاويه دوم پس از چهل روز و به قولي، پس از دو ماه خلافت، از اين مقام كناره گرفت و خانه نشين شد. ولي ديري نپاييد كه مرموزانه در 25 جمادي الاولیي، وفات يافت.

برخي از مورخان معتقدند كه وي را مسموم و از اين راه سر به نيست كردند، تا زمينه براي خودكامگي مروان بن حكم فراهم شود.

 

تولد حاج ميرزا محمد فيض قمي در سال 1370 هجري قمري

حاج ميرزا محمد فيض قمي از علما، مراجع و استادان برجسته در سال 1370 هجري قمري در قم متولد شد و پس از به پايان رسيددن تحصيلات متوسطه به تهران آمد و به تحصيل ادامه داد.ميرزا محمد فيض قمي تحصيلات عالي را در نجف سپري كردوسرانجام جزو مدرسان حوزه علميه سامرا شد .وي بعد از بازگشت به ايران به زادگاهش قم عزيمت كردو به تدريس و تربيت طلاب علوم ديني اهمام ورزيد.آيت الله قمي حجره هاي مدرسه فيضيه قم را براي اسكان و پرورش اهل علم آماده كردوخودنيز در همان مكان به تدريس پرداخت.

 

« ابن يعيش بن صانع» دانشمند علوم نحوي در سال 643 هجري قمري

« ابن يعيش بن صانع» دانشمند علوم نحوي در سال 643 هجري قمري در حلب درگذشت.ابن يعيش مردي فاضل و اديب بود و در علم نحو دانش بسيار داشت.وي نحو را در حلب، موصول و دمشق آموخت و در كنار آن به گرد آوري حديث نيز پرداخت.ابن يعيش بعد از بازگشت به زادگاهش تا پايان عمر در حلب تدريس كرد.از مشهورترين شاگردان ابن يعيش ؛ابن خلكان را ميتوان نام برد كه از مورخان و اديبان بزرگ قرن هقتم هجري قمري بشمار ميرود.

 

- تولد آيت الله شهيد محمد باقر حکيم  در سال 1358هجری قمری

خلاصه ای از زندگی این بزرگ مرد عرصه دین و دانش:

ولادت:

شهيد سيد محمد باقر حکيم در 25 جمادى الاول سال 1358هجری قمری  در شهر نجف اشرف، مرکز مرجعيت دينى ديده به جهان گشود. والد مکرم ايشان، حضرت آيت الله العظمى سيد محسن طباطبائى حکيم (قدس سره) بودند.

نسب:

آل حکيم از خاندانى است که نسب ايشان به حضرت امام حسن بن على بن ابى طالب (عليهم السلام) ختم مى شود. عالم اخلاقى حضرت آيت الله سيد مهدى حکيم (جد پدرى شهيد سيد محمد باقر حکيم) نيز از اين خاندان علمى مى باشد که در اوايل قرن 14هجری قمری  عالمى شناخته شده بودند.

شهيد حکيم نيز در دامان خانواده اى که فضاى آن آکنده از تقوا و ورع و اجتهاد بود، رشد يافت و خلف صادقى براى سلف صالح خويش گشت.

تحصيلات و اساتيد:

شهيد حکيم دروس ابتدايى را در4 سال در دبستان منتدى النشر نجف اشرف به پايان رساند و در همين اوان، انگيزه تحصيلات حوزوى در او نشأت گرفت. لذا دروس حوزوى را آغاز نمود(1370هجری قمری ) در حالى که دوازده سال بيشتر نداشت. ايشان در نجف اشرف از اساتيد بسيارى بهره بردند که برخى از آنها از اين قرارند:

1 ـ آيت الله العظمى سيد محمد سعيد حكيم .

2 ـ آيت الله سيد محمد حسين حكيم .

3 ـ آيت الله العظمى سيد يوسف حكيم(برادر بزرگتر ايشان).

4 ـ آيت الله العظمى سيد أبو القاسم خوئى .

5 ـ آيت الله العظمى شهيد سيد محمد باقر صدر .

نبوغ علمى و قدرت ذهنى و افکار عالى ايشان از همان ابتدا شناخته شده بود لذا از سنين اوليه به حرمت و احترام علما و فضلاى بزرگ حوزه نائل شدند، به گونه اى که در سنين اوليه جوانى (سال 1383هجری قمری ) اجازه اجتهاد در علوم فقه و اصول و قرآنى را از دست حضرت آيت الله العظمى شيخ مرتضى آل ياسين دريافت نمودند.

تدريس و شاگردان:

شهيد حکيم بعد از نيل به مدارج مختلف علمى، تدريس علوم سطوح عاليه فقه و اصول را آغاز نمودند که حلقه درس ايشان در مسجد هندى نجف اشرف به قدرت استدلال و دقت بحث و نظر شناخته شد و به دست ايشان شاگردان زيادى به مراتب بالاى حوزوى نائل شدند که مهترين ايشان عبارتند از :

1 ـ شهيد آيت الله سيد عبد الصاحب حكيم(برادر ايشان) .

2 ـ حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد باقر مهرى .

3 ـ حجت الاسلام والمسلمين شيخ على كورانى .

4 ـ شهيد حجت الاسلام والمسلمين سيد عباس موسوى .

5 ـ حجت الاسلام والمسلمين شيخ أسد الله حرشى .

6 ـ حجت الاسلام والمسلمين شيخ عدنان زلغوط .

7 ـ حجت الاسلام والمسلمين سيد حسن نـورى .

8 ـ حجت الاسلام والمسلمين سيد صدر الدين قپانچى .

9 ـ حجت الاسلام والمسلمين شيخ حسن شحاده .

10 ـ حجت الاسلام والمسلمين شيخ هانى الثامر.

همزمان با انتشار آوازه علمى وى و باز شدن درهاى حوزه به سوى دانشگاه ها در سن 25 سالگى توسط حضرت آيه الله العظمى شهيد سيد محمد باقر صدر به استادى دانشکده اصول دين در زمينه علوم قرآنى و شريعت و فقه فعاليت مى نمود .

ايشان در ايران نيزعليرغم رهبرى جهاد سياسى مدت کوتاهى به تدريس درس خارج، و نيز چند سال به تدريس تفسير موضوعى و تحليل آيات اجتماعى قرآن اشتغال داشتند .

تأليفات:

برخى از تأليفات ايشان عبارتنداز :

1 ـ علوم القرآن .

2 ـ الحكم الإسلامى بين النظرية والتطبيق .

3 ـ الهدف من نزول القرآن .

4 ـ أهل البيت ( عليهم السلام ) و دورهم فى الدفاع عن الإسلام .

5 ـ دور الفرد فى النظرية الإقتصادية الإسلامية .

6 ـ حقوق الإنسان من وجهة نظر إسلامية .

7 ـ النظرية الإسلامية فى العلاقات الإجتماعية .

8 ـ منهج التزكية فى القرآن .

9 ـ المستشرقون وشبهاتهم حول القرآن .

10 ـ الظاهرة الطاغوتية فى القرآن .

فعاليتهاى فرهنگى:

آن شهيد در زمينه فعاليت فرهنگى نقش مهمى در ايجاد دو موسسه جهانى و چند مرکز ديگر در ايران، داشتند:

1- مجمع جهانى تقريب بين مذاهب اسلامى که تصدى رياست آن را بر عهده داشتند.

2- مجمع جهانى اهل البيت (عليهم السلام) که در اين مجمع نايب رئيس بودند.

3- تاسيس مرکز بررسى هاى تاريخ معاصر عراق در شهر قم.

4- تأسيس موسسه دار الحکمه که داراى يک مدرسه علميه و يک مرکز انتشارات مى باشد و مراکزى ديگر از قبيل تأسيس يک مرکز تحقيق و بررسى و راه اندازى کتابخانه تخصصى .

بازگشت به عراق:

بعد از سقوط نظام بعثى عراق، شهيد حکيم در تاريخ 20/1/1382 پس از حدود 25 سال اقامت در ايران به زادگاه خود نجف اشرف باز گشتند تا در مسير جهادى که از جوانى پاى در آن نهاده بودند پيشرو باشند. در مسير بازگشت ايشان به عراق مردم شهرهاى بصرة، عمارة، ديوانية، نجف، كربلا و ساير شهرها چندان استقبال بى سابقه اى از او به عمل آوردند که گويى سيل جمعيت در خيابان ها راه افتاده است ايشان از همان آغاز استقرار در شهر نجف اشرف نماز جمعه را در صحن شريف علوى اقامه نمودند.

شهادت:

بيش از هفت بار شهيد حکيم مورد سوء قصد قرار گرفتند که دو سوء قصد قبل از هجرت ايشان از عراق بود و مابقى نيز در خارج از کشور عراق بوده است. و سرانجام آن شهيد والا مقام در اول رجب سال 1424 هجری قمری  پس از اقامه نماز جمعه در حرم مطهر امام على عليه السلام و در راه بازگشت به منزل به واسطه انفجار بمبى که در کنار صحن شريف کار گذاشته شده بود، ايشان و ده ها تن از نماز گزاران به مقام عظماى شهادت نائل شدند و جمعى نيز مجروح گشتند. و اين گونه بود فرجام کسى که بيش از 30 سال براى نجات و رهايى مردم مظلوم عراق و تشکيل حکومتى بر وفق اصول اسلام از جان خويش نيز مايه گذاشت

 

تولد انوره دوبالزاك رمان نويس فرانسوي در سال1799ميلادي

انوره دوبالزاك رمان نويس فرانسوي در سال1799ميلادي متولد شد. اين نويسنده قرن 18ميلادي دراغلب آثارخود اوضاع اجتماعي زمان خويش را بسياردقيق به تصويركشيده است. مجموعه آثاربالزاك «كمدي انساني نام دارد و نخستين اثراو رساله اراده است همچنين بابا گوريو و چرم ساغري» مهمترين آثاراو بشمارمي روند.

 

استقلال سرزمين كوبا به مثابه يك جمهوري تحت الحمايه اِمريكا در سال1902ميلادي

سرزمين كوبا در سال1902ميلادي  به مثابه يك جمهوري مستقل تحت الحمايه اِمريكا قرارگرفت و كليه قواي اِمريكا ازخاك اين كشورخارج شدند.استقلال كوبا برپايه قانون اساسي جديد اين كشوربدست آمد. دراين قانون ماده اي گنجانده شده بود كه به دولت امريكا حق مي داد براي حفظ جان و مال اتباع خود دراموركوبا مداخله كند. برطبق همين قانون، امريكا پايگاههاي نظامي دريا درخاك كوبا مستقركرد. اما ازسال 1959ميلادي با روي كارآمدن فيدل كاسترو نفوذ امريكا دركوبا به تدريج ازميان رفت.

 

 تشکیل كنفرانس تاريخي سران كشورهاي اِفريقايي در سال1963ميلادي

كنفرانس تاريخي سران كشورهاي اِفريقايي در شهرآديس آبابا پايتخت اتيوپي در سال1963ميلادي تشكيل شد. دراين كنفرانس رهبران 31كشورافريقايي شركت داشتند. هدف ازتشكيل اين كنفرانس ايجاد منشوري كلي براي سازمان كشورهاي افرقايي بود. رياست و رهبري اين كنفرانس را هايل ثلاثي امپراتوروقت اتيوپي به عهده داشت.

 

تولد جان اِستوارت ميل فيلسوف و اقتصاددان انگليسي در سال1806ميلادي

جان اِستوارت ميل فيلسوف و اقتصاددان انگليسي در سال1806ميلادي بدنيا آمد. ميل معتقد بود كه درعلوم بايد ازروش تجربي بهره جست. استوارت ميل مؤسس مكتب اصالت سود دراقتصاد است. ازمشهورترين آثاراين اقتصاددان انگليسي كتابهاي« علم اقتصاد، فلسفه اثباتي و اصول اقتصاد سياسي درزمينه منطق اقتصاد كلاسيك ليبرالي و تحليل آن» را مي توان نام برد.

 

روز جهانی توسعه فرهنگی

سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (يونسکو) دهه پايانی سده 20 ميلادی را به عنوان "دهه جهانی توسعه فرهنگی" معرفی نمود و 21 ماه مه ميلادی روز جهانی توسعه فرهنگی اعلام شده است.

به تعبير و برداشت کلی فرهنگ culture مجموعه ای بهم پيوسته از دانش ها، آگاهی ها، باورها، ارزشها، "هنجارها، ايستارها و مهارت های لازم و ضروری برای زندگی اعضای جامعه است. بدون فرهنگ امکان ادامه زيست جوامع بشری وجود نخواهد داشت.


نوشته شده در   چهارشنبه 30 ارديبهشت 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode