ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 23 ارديبهشت 1403
يکشنبه 23 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 29 مهر 1390     |     کد : 27163

تاریخ زیبایی

کتاب «تاریخ زیبایی» نوشته امبرتو اکو با ترجمه و گزینش هما بینا و با پیشگفتار و تحشیه جهانگیر شهدادی از سوی موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) منتشر شد.

 
کتاب «تاریخ زیبایی» نوشته امبرتو اکو با ترجمه و گزینش هما بینا و با پیشگفتار و تحشیه جهانگیر شهدادی از سوی موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) منتشر شد.
خبرگزاری مهر - گروه فرهنگ و ادب: این کتاب ابتدا به صورت درس نوشته‌هایی به زبان ایتالیایی در سال 2002 چاپ و سپس زیرنظر اکو در سال 2004 به انگلیسی ترجمه شد.

کتاب «تاریخ زیبایی» زیر نظر این اندیشمند مطرح ایتالیایی نوشته شده است؛ مقدمه و 9 فصل از 17 فصل کتاب هم به قلم امبرتو اکو است و دیگر فصول هم زیر نظر او و به قلم جورلامو دو میلکه استاد فلسفه و همکار او در دانشگاه بولونیای ایتالیا، نوشته شده است.

اگرچه عنوان کتاب «تاریخ زیبایی» است، محتوای آن به طور انحصاری روی دنیای غرب متمرکز شده است. تاویل‌های بیان شده در این کتاب نیز مانند همه کتاب‌های تاریخی درباره فلسفه و هنر غرب، از تمدن یونان آغاز می‌شود و حقایق و اسنادی که پژوهشگران غربی در این موارد روی آنها تکیه می‌کنند، در اصل میراث فرهنگی قرون وسطای اروپا است.

در هر فصل از کتاب «تاریخ زیبایی» از تصاویر بسیاری که با متن نوشتاری ترکیب شده‌اند، استفاده شده و گویا بسیاری از این تصویرها برای توضیح و تفسیر بیشتر متن به کار رفته‌اند که به نظر می‌رسد بسیاری از آنها برای درک اصل مطلب چندان لازم نیستند ولی به زیبایی کتاب افزوده‌اند.



این کتاب، بررسی زیبایی را به روال معمول پژوهش‌های غربی، از تمدن یونان کهن آغاز می‌کند و با گذشتن از دوره‌های گوناگون تاریخ فرهنگ غرب به زمان حال می‌رسد و همین جستجوی اکو برای یافتن تعریفی از زیبایی در دوران کنونی به ویژه برای نسل امروزی جالب است.

گستردگی بررسی‌های مربوط به زیبایی در ژانرهای مختلف هنرهای تجسمی، ادبیات، هنرهای نمایشی، فلسفه، اسطوره، الهیات و دوران‌های گوناگون از یونان کهن تا به امروز و از سوی دیگر بیان سهل و ممتنع نوشتن و تاویل‌ها، «تاریخ زیبایی» را با کتاب‌های تاریخ هنر یا تاریخ ادبیات یا فلسفه هنر و مشابه آنها متمایز می‌کند.

«اومبرتو اکو» یکی از نادر اندیشمندان معاصر غربی است که در زمینه‌های فرهنگی گوناگونی فعالیت داشته است، از مقالات و نوشته‌های او در زمینه زیباشناسی، نشانه‌شناسی و فلسفه گرفته تا طنز نویسی‌ها و قصه نویسی‌هایش. در فرهنگ غربی، گفته می‌شود، اکو به عنوان یکی از نظریه پردازان بنیادین مدرنیته تاثیرگذار بوده و نقشی متعادل کننده و واقع بینانه در اندیشه معاصر غرب داشته است.

کتاب 232 صفحه‌ای «تاریخ زیبایی» در شمارگان 2000 نسخه و با بهای 7500 تومان از سوی موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) وابسته به فرهنگستان هنر منتشر و راهی بازار کتاب شده است.


نوشته شده در   جمعه 29 مهر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode