ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 27 مهر 1390     |     کد : 27071

جشن آزادي اسرا در سرزمين فلسطين

رژيم صهيونيستي ناچار شد براي رسيدن به گلعاد شاليط، يكهزار اسير فلسطيني را از زندان‌هايش آزاد كند ...

رژيم صهيونيستي ناچار شد براي رسيدن به گلعاد شاليط، يكهزار اسير فلسطيني را از زندان‌هايش آزاد كند .
جشن آزادي اسرا در سرزمين فلسطين
آزادي صدها اسير فلسطيني ضمن اين‌كه پيروزي بزرگي را براي جنبش مقاومت اسلامي (حماس) رقم زد، خانواده‌هاي فلسطيني را در سراسر جهان غرق در شادي و سرور كرد. روزگذشته در نخستين مرحله اجراي توافق‌نامه تبادل اسرا كه به ميانجيگري مصر بين حماس و رژيم صهيونيستي امضا شد، بيش از 400 اسير فلسطيني آزاد شدند و در مقابل گلعاد شاليط، سرباز اسير اسرائيلي نيز نزد خانواده‌اش بازگشت.
به گزارش ايسنا، نخستين مرحله از اين تبادل با حركت 3كاروان از اسيران فلسطيني به سوي كرانه‌باختري آغاز شد. در مقابل گلعاد شاليط، سرباز اسرائيلي نيز به مقر سازمان اطلاعات مصر در قاهره منتقل و سپس از آنجا به تل‌آويو برده شد. نخستين كاروان اسيران فلسطيني از زندان كتسيعوت در شهر نقب حامل 96 اسير فلسطيني به‌سمت زندان عوفر در كرانه باختري حركت كرد.

كاروان دوم حامل 334 اسير فلسطيني نيز كمي بعد به گذرگاه كرم ابوسالم در مرزهاي مشترك با مصر در جنوب سرزمين‌هاي اشغالي رفت . بقيه اسيران فلسطيني از جمله 27 اسير زن نيز از زندان شارون در مركز اراضي اشغالي به سمت ايست بازرسي نظامي در نزديكي شهر رام‌الله در كرانه باختري به حركت درآمدند.

با آغاز مبادله اسرا كه تحت نظارت سازمان ملل و نمايندگان فلسطيني ، مصر و رژيم صهيونيستي انجام شد، شادي و سرور سراسر مناطق نوار غزه را فرا گرفت. همسر اسير سالم ابوشاب، از شهر خان‌يونس در جنوب نوار غزه گفت:‌ پس از اين‌كه سال‌هاي سال را در تاريكي و ظلمت سپري كرديم هم‌اكنون زندگي ما را نور و روشنايي فرامي‌گيرد. وي كه همسرش بيش از 26 سال را در زندان‌هاي رژيم صهيونيستي سپري كرده بود، افزود :از خوشحالي سر از پا نمي‌شناسم و از 2 هفته پيش تاكنون براي آزادي همسرم لحظه‌شماري مي‌كنم. فخري البرغوثي و نائل البرغوثي 2 نفر از قديمي‌‌ترين اسيران فلسطيني هستند كه پس از 33سال اسارت ديروز آزاد شدند.

روز گذشته مراسمي در غزه با حضور اسماعيل هنيه نخست وزير و حدود 200 شخصيت دولتي و پارلماني حماس و فرماند‌هان گردان‌ها و نيروهاي فلسطيني به مناسبت آزادي اسرا برگزارشد . بنا به برخي از گزارش ها ،200 هزار نفر در اين مراسم حضور داشتند .

به گزارش فارس، صبح ديروز اتوبوس‌هاي حامل اسراي فلسطيني 163 نفر از آنها را وارد گذرگاه رفح كردند و 40 نفر نيز به خارج از اراضي فلسطيني انتقال يافتند . 15 نفر از اين تعداد به دوحه و 15 نفرديگر به دمشق و 10 نفر نيز به آنكارا تبعيد شدند. بنا به گزارش شبكه الجزيره باقي اسرا تا 2 ماه ديگر آزاد خواهند شد.

اظهار نظر مقامات فلسطيني

از سوي ديگر موسي ابو مرزوق، معاون رئيس دفتر سياسي جنبش حماس اعلام كرد كه مبادله اسرا با رژيم صهيونيستي رفع محاصره غزه و عدم هدف قرار دادن اسراي آزاده را نيز دربر مي‌گيرد. به گزارش فارس، وي در اظهاراتي گفت: هنگام صحبت از محاصره غزه تنها بهانه اسرائيلي‌ها شاليط بود؛ توافقاتي در اين باره با ميانجي‌ آلماني صورت گرفت و در مذاكرات اخير تبادل اسرا نيز بر آن تاكيد شد. وي همچنين گفت كه تبادل اسرا تضميني براي عدم هدف قرار دادن اسراي آزاد شده است همچنان كه برخي شروط امنيتي نيز براي اسراي آزاده ساكن كرانه باختري قرار داده شده است، از جمله اين‌كه در نزديك‌ترين مركز پليس تعهد بدهند و تا مدت‌زمان مشخصي از استان‌هاي محل سكونت خود خارج نشوند.

وي همچنين تصريح كرد: اين مبادله اسرا بنا به اذعان دشمن، اسرائيل را در برابر حماس به زانو درآورد و بسياري از محدوديت‌ها و ضوابط اسرائيل براي آزادي اسرا را شكست، از جمله اين‌كه اسرائيل به آزادي كساني كه دستشان به خون اسرائيلي‌ها آلوده شده بود و نيز اهالي قدس و ساكنان اراضي اشغالي سال 1948 كه خط قرمز اسرائيل بود، راضي شد. وي در ادامه تصريح كرد كه به خاطر عدم آزادي مروان البرغوثي از رهبران حماس، احمد سعدات دبيركل جبهه خلق براي آزادي فلسطين و نيز ابراهيم حامد، حسن سلامه، عباس السيد و عبدالله البرغوثي و ... ناراحت هستيم.

محمودعباس هم در مراسم استقبال از اسيران فلسطيني آزاد شده در مقر رياست تشكيلات خودگردان فلسطين در رام‌الله از توافق اين تشكيلات با رژيم صهيونيستي براي آزادي گروهي ديگر از فلسطيني‌ها خبر داد. به گزارش ايسنا، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين طي سخناني در اين مراسم كه از تلويزيون فلسطين پخش شد، اظهار كرد: خداوند را شاكريم كه شما اسيران عزيز سالم به كشور و ميان خانواده خود برگشتيد، پس از آن‌كه مدتي به زور از آنها دور شده بوديد، چرا كه در راه ميهن خود جهاد كرده بوديد. در همين مراسم حسن يوسف، از رهبران ارشد حماس در سخناني با ابراز خوشحالي از آزادي اسيران فلسطيني عنوان كرد: ما از آزادي فلسطينيان بسيار خوشحاليم، ولي هنوز از اين‌كه همه فلسطينيان آزاد نشده‌اند، ناراحتيم و همان‌گونه كه محمودعباس گفت تا آزادي همه فلسطيني‌ها راضي و خشنود نخواهيم بود.

سربازي پرهزينه

گلعاد شاليط (25 ساله) كه روز گذشته به مناسبت آزادي‌اش، از سوي نخست‌وزير رژيم صهيونيستي يك‌باره به عالي‌ترين درجه‌ نظامي ارتقا يافت، سربازي پرهزينه‌ براي اين رژيم بود. يك بار رژيم صهيونيستي به منظور آزادي او جنگي سنگين را عليه مردم غزه به راه انداخت كه جز ناكامي و خسارت‌هاي كلان نظامي و سياسي در سطح بين‌المللي براي اين رژيم حاصلي نداشت و اكنون نيزبه دليل فشارهاي داخلي و سرسختي نيروهاي مقاومت فلسطيني در نهايت مجبور شد بيش از 1000 اسير فلسطيني را آزاد كند تا بتواند شاليط را به خانه‌اش برگرداند.

روز گذشته پس از آن‌كه مقامات مصري شاليط را از حماس تحويل گرفته و به اسرائيلي‌ها تحويل دادند بلافاصله وي به پايگاه هوايي «تل نوف» نزديكي تل‌آويو، منتقل شد. شاليط 28 آگوست 1986 در نهاريا از شهرهاي شمالي سرزمين‌هاي اشغالي به دنيا آمد و درسال 2006 در عمليات كرم شالوم توسط گردان‌هاي عزالدين قسام وابسته به جنبش حماس و گردان‌هاي ناصر صلاح‌الدين وابسته به كميته‌هاي مقاومت مردمي فلسطين به اسارت رزمندگان مقاومت فلسطين درآمد. ارتش اسرائيل با وجود داشتن امكانات نظامي گسترده پس از گذشت ۵ سال نتوانست كم‌ترين اطلاعاتي از محل اختفاي شاليط به دست آورد و اين ناكامي ضربه سختي را بر نيروهاي امنيتي و ارتش و دولت صهيونيستي وارد كرد. روزگذشته شاليط در اولين مصاحبه تلويزيوني خود با رسانه‌هاي مصر گفت مدت زمان بسياري است كه با شخصي ملاقات نداشته، اما نيروهاي امنيتي حماس با وي طي اين سال‌ها رفتار خوبي داشتند.

به گزارش شبكه الجزيره قطر، مراسم استقبال از اين سرباز صهيونيست از بيم اقدامات راستگرايان افراطي بسيار ساده و مختصر برگزارشد.

در اين مراسم گروهي از مسوولان نظامي رژيم صهيونيستي و خانواده شاليط حضور داشتند و بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي نيز شخصا از او استقبال كرد. به گزارش ايرنا، شبكه خبري «فرانس 24» ديروز در گزارشي تحليلي از تبادل اسرا اعلام كرد اين اقدام، شكاف دروني رژيم اسرائيل را بيشتر آشكار ساخت. اين شبكه مبادله 1000 فلسطيني دربند رژيم صهيونيستي با گلعاد شاليط را يك پيروزي براي حماس و عجز براي رژيم صهيونيستي دانست.


نوشته شده در   چهارشنبه 27 مهر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode