ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 26 ارديبهشت 1388     |     کد : 2696

شنبه 26 ارديبهشت 21 جمادي الاول 16 مه

تولد « فخر المحققين» در سال 682هجري قمري « فخر المحققين» نابغه بزرگ، فقه و محقق والامقام در سال 682هجري قمري در شهر حله متولد شد. او تحت توجهات پدر عالمش علامه حلي پرورش يافت و در نوجواني به اجتهاد رسيد....

تولد « فخر المحققين» در سال 682هجري قمري

« فخر المحققين» نابغه بزرگ، فقه و محقق والامقام در سال 682هجري قمري در شهر حله متولد شد. او تحت توجهات پدر عالمش علامه حلي پرورش يافت و در نوجواني به اجتهاد رسيد. او در ايام جواني به اتفاق پدر سفري به ايران كرد و مجدداً به زادگاهش بازگشت. وي به لحاظ مراتب فضل و كمال، ادب، اخلاق و پرهيزكاري شهره عصر بود. در مكتب تدريس فخرالمحققين شخصيتهاي برجسته‏اي تربيت شدند كه هر يك در زمان خود نزله ستوني محكم براي اسلام و مسلمان بشمار مي‏رفتند، علماي چون محمد بن مكي ؛ علامه محقق بدرالدين، و سيد حيدر آملي. اين فقه نابغه در تأليف علوم اسلامي از جمله فقه اصول تفسير و كلام اهتمام بسيار ورزيد و از كتابهاي وي كه همه در شمار آثار علمي شيعه محسوب مي‏شوند مي‏توان به شرح «مبادي الاصول ؛ شرح الاصول ؛ و المسائل الحيدريه» اشاره كرد .

خلاصه ای از زندگی این بزرگ مرد عرصه دین و دانش:

ولادت:

فخر المحققين در شب بيستم جمادى الاول سال 682 هجری قمری  در شهر حله ديده به جهان گشود.

تحصيلات:

وي علوم مقدماتى و متداول عصر و سپس علوم عاليه و معقول، يعني فلسفه و كلام و منطق و فقه و اصول و حديث و غيره را نزد پدر علامه اش فرا گرفت و پيش از آنكه به حد بلوغ برسد، در انواع آنها ورزيده شد، يعني تقريبا از تحصيل آنها بي نياز گرديد او نيز مانند پدر نابغه اش، از نوابغ ارزنده شيعه است و در تمام كتب فقهى و علمى مورد توجه خاص دانشمندان بزرگ و مجتهدين طراز اول ما قرار گرفته است.

اساتيد:

فـخـرالـمـحققين تمام رشته هاى علوم و فنون را در خدمت پدر علا مه اش تكميل نمود و جز وى اسـتـادى نـديـده است.

شاگردان:

شاگردان زيادي از محضر ايشان كسب فيض نموده اند كه معروف ترين آنها عبارتند از:

1 ـ شهيد اول .

2 ـ سيد بدر الدين مدنى .

3 ـ شيخ احمد بن متوج بحرانى .

4 ـ سيد حيدر آمـلـى .

5 ـ سـيـد تاج الدين ابن معيه .

6 ـ ظهير الدين .

7 ـ فرزند دانشمندش .

تأليفات :

تاليفات او همه در شمار بهترين كتب علمى شيعه به شمار مى آيند و اغلب شرح و حاشيه و تعليقه كـتـب پـدر عـالـيـقـدرش مى باشد، مانند:

1ـ شرح المسترشدين.

2ـ شرح مبادى الاصول .

3ـ شرح تهذيب الاصول .

4ـ ايضاح الفوائد في حل مشكلات القواعد .

5ـ رساله فخريه در نيت .

6ـ حاشيه ارشاد.

7ـ الكافية الوافية در علم كلام .

8ـ مسائل صدريه.

گفتار بزرگان :

1ـ فـقيه عظيم الشان، شهيد اول از او اين گونه ياد مى كند : شـيخ امام سلطان العلما و منتهى الفضلا و النبلا، خاتم المجتهدين، فخرالملة و الدين، ابوطالب محمد فرزند شيخ امام سعيد جمال الدين بن مطهر كه خداوند عمر گرانبهاى او را دراز گرداند و از پيش آمدهاى سؤ زمانه نگه دارد.

2 ـ قاضى نوراللّه شوشترى در كتاب (مجالس المؤمنين) مى نويسد: فخرالمحققين محمد در علوم عـقـلـى و نـقـلـى مـحـققى نحرير بود و در علو فهم و فطرت مدققى بى نظير سپس او از يكى از دانـشمندان شافعى نقل مى كند كه وقتى با پدرش به نزد سلطان محمد خدابنده به (سلطانيه ) قـزويـن آمـد، دانـشـمـنـدى جـوان، عـالى مقام، مستعد، نيكخوى و پسنديده خصال بود .

3ـ فـقـيـه نـامور، محمد بن حسن اصفهانى، معروف به (فاضل هندى ) است، در آغاز كتاب (كشف اللثام )مى نويسد : ممكن است بعضى از گفته وى تعجب كنند كه چگونه در آن سن به اين مقام رسيده است، ولى مـى دانـيـم كـه تـولد وى در سال 682 هجری قمری  روى داده و پدرش علا مه، برخى از كتب خود را در كتاب (خـلاصه) كه به سال 692 يا 693 هجری قمری  تأليف نموده است، ذكر كرده، بنابر اين با تطبيق اين دو تاريخ، فـخـرالـمـحـقـقـين در آن موقع ده سال يا كمتر داشته است و سپس مى نويسد : اين لطف و مرحمت الهى است كه به هر كس خواهد، موهبت مى كند.

القاب:

فـخـرالـمـحـقـقين، فخر الدين و فخر الاسلام، هر سه لقب فرزند دانشمند و برومند علا مه حلى مـى باشد نام شريفش (محمد) است.

علاقه پدر به فرزند:

در ميان انبوه دانشمندان كه ما با زندگانى آنان آشنا هستيم، چنين پدر و فرزندى را نديده ايم كه هر دو از نوابغ نـامى و نسبت به هم تا اين اندازه محبت و احترام و علاقه داشته باشند، علا مه در برخى از آثار خود، هر جـا از فـرزنـدش نام مى برد، مى گويد: خداوند مرا فداى او گرداند و از بديها دور بدارد .

در آغـاز كتاب (الالفين )مى نويسد : من به خواهش فرزند عزيزم محمد كه خداوند امور دنيا و آخرت او را اصلاح گرداند، چنانكه او نيز نسبت به پدر و مادرش از هر گونه احترام و خدمتگزارى مضايقت ندارد، و اميدوارم كـه خـداونـد، سـعـادت دو جهان را به او روزى كند چنانكه او هم در به كار بستن نيروى عقلى و حـسـى خـود از من اطاعت نموده و با گفتار و كردار خويش موجبات خوشنودى مرا فراهم كرده اسـت، ريـاسـت ظاهرى و معنوى را يكجا به او موهبت كند، چون كه وى به اندازه يك چشم به هم زدن نا فرمانى بر من ننموده اين كتاب را كه موسوم به (الفين ) است، املا نمودم. در اين كتاب هزار دليل يقينى و برهان عقلى و نقلى براى اثبات امامت بلافصل حضرت شاه ولايت، على بن ابيطالب (عليه السلام ) و هزار دليل در رد شبهات مخالفين وارد ساختم و نيز ادله بسيارى در اثبات امـامـت سـايـر امامان عالى مقام به مقدارى كه طالبان را قانع سازد آوردم و ثواب آن را به فرزندم محمد اهدا نمودم .

خداوند او را از هر خطرى نگهدارد، و هر گونه بدى و زشتى را از وى بر طرف سازد و به آرزوهايى كه دارد نائل گرداند و شر دشمنانش را از او دور گرداند.

وفات:

فخرالمحققين شب جمعه پانزدهم يا بيست و پنجم جمادى الثانى سال 771 هجری قمری ، در سن 89 سالگى به جهان باقى شتافت. محدث قمى در فوائد الرضويه مى نويسد : از سـخـن مـجـلـسـى اول در شـرح (من لايحضره الفقيه ) ظاهر مى شود كه آن بزرگوار در حله وفات كرده و جنازه اش را به نجف اشرف حمل كرده اند و بعيد نيست كه قبرش نزديك والدش بـاشـد .

 

درگذشت « ابوعبدالله محمّد بن عبدري فاسي» در سال 737هجري قمري

« ابوعبدالله محمّد بن عبدري فاسي» مشهور به ابن حاج فقيه مالكي مذهب در سال 737هجري قمري بدرود حيات گفت. او دانش اندوزي خود را در زادگاهش فاس آغاز كرد و بعد ا زاقامت در قاهره از علماي آن شهر كسب فيض نمود ؛ و زمانيكه خود بر مسند استادي نشست شاگردان بسياري از محضرش علم آموختند. مهمترين اثر او المدخل نام دارد و مؤلف آن در پاره‏اي از مسائل اخلاقي، فقهي، اجتماعي و اقتصادي، مناسبات اقتصادي و مالي ميان مردم، هم چنين آداب غذاخوردن مراسم اعياد و جشن ها، و چگونگي پوشش زنان را مورد بررسي قرار داده است.

 

تولد«ابوجعفراحمدبن ابراهيم قيرواني» مشهور به« ابن جَزّار» در سال320هجري قمري

«ابوجعفراحمدبن ابراهيم قيرواني» مشهور به« ابن جَزّار» از پزشكان نامدار مغرب در سال320هجري قمري متولد شد. ابن جزّار طب را ابتدا نزد پدر و عمويش فراگرفت و پس ازسالها تجربه و دانش اندوزي طبيبي حاذق شد. او بيش از70سال از عمر طولاني خود را به قناعت و گوشه نشيني گذراند و برخلاف پزشكان آن دوره با وابستگان حكومتي انس و الفتي نيافت. درمنابع ثبت شده است كه ابن جزّار درمانگاهي براي مداواي بيماران دايركرده بود و رايگان طبابت مي كرد. ازآثار ابن جزّار« زادُ المُسافر، اَلاِعتماد و اَلتّعريف بِصَحيح التّاريخ» را مي توان برشمرد.

 

درگذشت « بُرهانُ الدّين اَبوالفَتح علي مُطَرَّزي» فقيه و اديب در سال610هجري قمري

« بُرهانُ الدّين اَبوالفَتح علي مُطَرَّزي» فقيه و اديب و لغت شناس ايراني در سال610هجري قمري درخوارزم بدرود حيات گفت. ازدوران تحصيل او چندان اطلاعي در دست نيست اما به يقين مي توان گفت كه ازجمله شاگردان جارُ الله زَمَخشري و جانشين او درامرتدريس بود. مُطَرّزي از اديبان نامي و مشاهير لغت بشمار مي رفت و آثاري چند در زمينه هاي شعر و لغت از خود بجاي گذاشته است.« كتاب مختصر، اَلمغربُ في لُغَةِ الفَقيه و اَلايضاحُ في شرحِ مقاماتِ الحَريري از آثار ارزشمند مُطَرّزي» بشمار مي رود.

 

درگذشت « محمد بن احمد بن علي فاكهي مكّي» در سال922هجري قمري

« محمد بن احمد بن علي فاكهي مكّي» در سال922هجري قمري در69سالگي درگذشت. وي از علماي حنبلي مذهب مكه بود و درمدت تحصيل فقه مذاهب چهارگانه را مطالعه كرده بود. فاكهي سالهاي متمادي در سرزمين هند بسر برد.او تاليف متعدد و ارزشمندي دارد كه ازآن ميان تفسير آيه الكرسي را ميتوان نام برد.همچنين نورالابصار في شرح مختصر الانوار از ديگر كتابهاي فاكهي است.

 

درگذشت دكتر مهدي درخشان استاد زبان و ادبيات فارسي در 1372هجري شمسي

شادروان دكتر مهدي درخشان استاد زبان و ادبيات فارسي دانشگاه تهران در 1372هجري شمسي  در گذشت .او در تهران متولد شد و مدتها در دانشگاه آنكارا به تحقيق و تدريس مشغول بود . از مرحوم درخشان آثار ارزنده اي چون تصحيح ديوان اشعار كسايي، تفسير جزء سي ام قرآن مجيد و جواهر القرآن باقي است .

 

در گذشت ژان باتيست فوريه رياضيدان و فيزيكدان فرانسوي در سال 1830 ميلادي

ژان باتيست فوريه رياضيدان و فيزيكدان فرانسوي پس از62زندگي در سال 1830 ميلادي در گذشت. او كار خود را با معلمي آغاز كرد و بعد از سالها تجربه به سمت استادي رياضي درمدرسه پلي كلينيك پاريس نايل آمد. برجسته ترين فعاليت علمي فوريه عره نظريه رياضي هدايت حرارت است. كه با رائه آن مرحله مهمي در تاريخ رياضيات محض و رياضيات كاربردي آغاز شد.

 

ضمیمه شدن سرزمين هندوراس به متصرفات اسپانیا در سال 1502 ميلادي

سرزمين هندوراس از كشورهاي كنوني امريكاي جنوبي  در سال 1502 ميلادي ضميمه متصرفات اسپانيا شد. هندوراس تا پيش از اين تاريخ مركز تمدن قوم «مايا » بود كه اين قوم به يكباره نابود شد، در اوايل قرن نوزدهم ميلادي بعلت نابساماني اوضاع داخلي كشور اسپانيا سرزمين هندوراس نيز مانند اكثر مستعمرات امريكاي مركزي مستقل شد. هندوراس با كشورهاي گوتامالا،السالوادور، و نيكاراگوا همسايه است .

 

مشاهده شدن بلندترين گردباد دريايي جهان در سواحل استراليا در سال 1898 ميلادي

بلندترين گردباد دريايي جهان در سال 1898 ميلادي در سواحل استراليا مشاهده شد اين گرد باد كه آب را بصورت فواره هاي عظيم به هوا برد حدود 528 متر ارتفاع داشت و قطر آن به 3 متر مي رسيد .

 

امضای قرار داد تاريخي سايكس ـ پيكو در سال 1916 ميلادي

قرار داد تاريخي سايكس ـ پيكو بين نمايمدگان بريتانيا و جمهوري فرانسه  در سال 1916 ميلادي به امضا رسيد. به موجب اين قرار داد دولتهاي انگليس و فرانسه كشورهاي عربي را ميان خود تقسيم و سرزمين فلسطين را از اين مجموعه جدا كردند تا از طريق دستگاه بين المللي اداره شود. واين توطئه حساب شده سر انجام به اشغال سر زمين فلسطين و تشكيل دولتي صهيونيستي در آن منطقه منجر شد .

 

 

 

 

  


نوشته شده در   شنبه 26 ارديبهشت 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode