ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 24 ارديبهشت 1403
دوشنبه 24 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 18 بهمن 1386     |     کد : 268

آشنايي با خواص خرما

 
 
خرما ميوه‌اي قديمي است كه نام آن 42 بار در قرآن كريم آمده است

اين ميوه پرخاصيت را مردم كشورهاي اروپايي و آمريكايي بيشتر در پخت كيك و شيريني مورد استفاده قرار مي‌دهند، در حالي كه در خاورميانه-به‌خصوص كشورهاي عربي- يكي از تنقلات اصلي به شمار مي‌آيد.

خرما ميوه‌اي مقوي است كه مواد معدني بسياري همچون آهن، پتاسيم، روي، منگنز و ويتامين‌هاي A، B و E دارد.

خرما داراي قند زيادي است و حدود 70درصد آن را كربوهيدرات تشكيل مي‌دهد. تحقيقات نشان مي‌دهد كه ايران 18درصد خرماي جهان را تأمين مي‌كند.

خواص درماني خرما

از جمله خواص خرما، خنثي كردن اسيد اضافي معده است. با توجه به اينكه زيادي اسيد معده باعث ترش كردن و دل‌درد مي‌شود، هنگام بروز چنين علائمي، 2 تا 3 عدد خرماي تازه را له كرده و در مقداري آب  جوش بيندازيد، سپس هم زده و بنوشيد.

- با خوردن يك عدد خرما به همراه شير، پيش از خواب، خواب راحتي خواهيد داشت.

- خرما ضد ميكروب است، سبب تقويت ستون فقرات شده و قوه بينايي و شنوايي را تقويت مي‌كند؛ همچنين سبب هضم غذا و خوشبو شدن دهان مي‌شود. كلسيم موجود در خرما عامل اصلي استحكام استخوان‌هاست؛ در ضمن فسفر آن نيز مانع ضعف اعصاب و خستگي مي‌شود.

به همين دليل، مصرف روزانه چند عدد خرما به سالمندان توصيه مي‌شود. به اين ترتيب با توجه به اينكه خرما داراي منيزيم نيز هست و سالمندان نيز براي جبران كاهش كار سلول‌هاي مغزي‌شان بايد غذاهاي منيزيم‌دار بخورند، اين ميزان مصرف، منيزيم مورد نياز آنها را نيز تأمين مي‌كند. در ضمن منيزيم موجود در خرما كاركرد كليه و لوزالمعده را آسان مي‌كند.

- خرما براي افرادي كه دوره نقاهت را مي‌گذرانند نيز مفيد است، همچنين مانع تجمع چربي شده و به دليل دارا بودن عناصر مفيد، دفاع بدن را نيز در برابر امراض بالا مي‌برد. علاوه بر اين، خرما براي بيماران داراي چربي خون، چاقي، ناراحتي‌هاي تنفسي، آسم و كليه التهابات، مفيد است.

- خرما از جمله ميوه‌هاي شيريني است كه مصرف محدود آن براي بيماران ديابتي نيز مجاز شناخته شده است.

- تحقيقات به‌عمل آمده نشان داده است مصرف خرما باعث افزايش شير مادر و همچنين ايجاد آرامش مادران در دوران بارداري مي‌شود.

- مي‌گويند مصرف خرما كار غده تيروئيد را نيز تنظيم مي‌كند.

- لازم به ذكر است با تمام مزاياي ياد شده، زياده‌روي در مصرف خرما براي كبد و طحال خوب نبوده و در ضمن فشار خون را بالا برده و سبب پوسيدگي دندان‌ها و همچنين چاقي نيز مي‌شود

 صديقه پارسانيا


نوشته شده در   پنجشنبه 18 بهمن 1386  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode