ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 21 ارديبهشت 1388     |     کد : 2636

دوشنبه 21 ارديبهشت 16 جمادي الاول 11 مه

کشته شدن « يحيي بن معاذ » مشهور به واعظ رازي در سال 258هجري قمري

1167 سال پيش درچنين روزي - 16جمادي الاول سال 258هجري قمري :« يحيي بن معاذ »مشهور به واعظ رازي از رجال طريقت و معاصر با جنيد بغدادي كشته شد و در نيشابور مدفون گرديد. او در زادگاهش نيشابور گوشه عزلت اختيار كرد و به عبادت مشغول شد. از اسماعيل برادر يحيي نقل شده است كه او در پاسخ به مردمي كه جوياي انزوا طلبي يحيي بودند از زبان يحيي مي‏گفته است كه : با آن كسي كه مردم را براي او ترك كرده‏ام معاشرت مي‏كنم. يحيي بن معاظ طي يكي از چندين سفر خود در هرات اقامت گزيد و به وعظ مشغول شد اما بعد از چندي عزم بازگشت به زادگاهش نيشابوررا كرد به هنگام مراجعت توسط چند تن ناشناس به قتل رسيد.

 

درگذشت عماد الدوله ديلمي مشهور به ابوالحسن علي از مؤسسان سلسله آن بويه در سال 338هجري قمري

«عماد الدوله» ديلمي مشهور به« ابوالحسن علي» از مؤسسان سلسله آن بويه فارس در سال 338هجري قمري از دنيا رفت. عماد الدوله به اتفاق برادرش به خدمت مرداويج زياري در آمد و بعد از مدتي به سبب شايستگي خود به حكومت كرج منصوب شد. پس از چندي ميان عماد الدوله و مرداويج اختلاف افتاد و او در سال 321هجري در پي تسخير اصفهان، شهر شيراز را هم تحت انقياد خود در آورد و بدين ترتيب قدرتش فزوني يافت. ابوالحسن علي در سايه همين قدرت، بغداد مركز خلافت عباسيان به اطاعت از سلاطين آل بويه تن در دادند. گفتني است اين خاندان يكصد و بيبست وشش سال حكومت كردند .

 

آغاز تحریم اقتصادی ایران در 1359 هجري شمسي

برخي از كشورهاي اروپاپيي به پيروي از دولت امريكا در 1359 هجري شمسي، ايران را تحريم اقتصادي كردند. هدف آنها همانند امريكا، اعمال فشار بيشتر بر مردم مسلمان وانقلابي كشور اسلامي ما ايران بود .تا از اين طريق نظام نوپاي جمهوري اسلامي ايران از ميان بردارند . اما اين توطئه نيز تحت تاثير قاطعيت و آگاهي رهبر كبير انقلاب اسلامي حضرت امام خميني (ره)؛ و وحدت مردم در سراسر كشور با شكست روبروشد .

 

دخول فرقه ژاكوپن ها در حكومت هيئات مديره فرانسه در سال1798 ميلادي

فرقه ژاكوپن ها از جمعيت هاي سياسي دوران انقلاب كبير فرانسه در زمان حكومت هيئات مديره در اين كشور  در سال1798 ميلادي مخل شد .اين فرقه نخستين جمعيت سياسي متشكل، در دوران انقلاب فرانسه بود و دانتون ،وروسپير از رهبران اين فرقه بودند. اين فرقه از سال 1783ميلادي باقلع وقمع مخالفان خود دوره وحشت و ترور را در فرانسه آغاز كرد.

 

استقلال كشور لوكزامبورگ در سال 1867ميلادي

كشور لوكزامبورگ كه از كوچكترين كشورهاي جهان بشمار مي رود در سال 1867ميلادي به استقلال رسيد. مبارزات استقلال طلبانه مردم اين سرزمين از سمپتامبر 1815ميلادي از زمانيكه لوكزامبورگ به اجبار عضو فدراسيون آلمان شد، آغاز شده بود .آلماني ها در زمان جنگهاي اول و دوم اين كشور را اشغال كردند و سال 1942ميلادي به مدت 3 سال لوكزامبورگ جز خاك آلمان محسوب مي شد. گفتني است كه ديوان داوري اروپا ،موسسه هاي بانكي و مالي اروپايي باختري در لوكزامبورگ قرار دارند .

 

آغاز به کار نخستين فرستنده تلويزيون جهاني بنام نيپكو در سال 1935ميلادي

نخستين فرستنده تلويزيون جهاني بنام نيپكو در سال 1935ميلادي در شهر برلين كار خود را آغاز كرد. اين فرستنده به پاس قدر داني از پاول نيپكو بنام او نامگذاري شد. نيپكو تحصيلاتش را در فيزيك به پايان رساند و تحقيقات گسترده خود را آغاز كرد و سر انجام طريقه تبديل عكس به امواج و تشكيل مجدد آنها را كشف كرد .به عبارت ديگر نوعي از تلويزيوني را اختراع كرد كه امروزه شكل تكامل يافته آن در دسترس همگان است .

 

ورود نيروهاي فرانسه و انگليس به بلژیک براي حمايت از این كشور درسال1940 ميلادي

نيروهاي متحد فرانسه و انگليس براي حمايت از كشور بلژيك درسال1940 ميلادي به اين كشوروارد شد ند. بلژيك در اين زمان با تجاوز آلمان نازي روبرو بود دفاع ازبلژيك در يكي از قرار دادهاي منقعد شده ميان انگليس و فرانسه تصريح شده بود .امابا وجود قواي انگليس و فرانسه قواي آلمان نازي نه تنها بلژيك بلكه نيروهاي انگلستان و فرانسه راهم نيز شكست دادندو سراسربلژيكبه تصرف نيروهاي ورماخت در آمد .


نوشته شده در   دوشنبه 21 ارديبهشت 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode