ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 31 ارديبهشت 1403
دوشنبه 31 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 13 مهر 1390     |     کد : 26335

اخلاق محور شعرهای حافظ

زبان حافظ با زبان دین فرقی نمی‎کند و مضامین قرآنی و دینی در اشعارش نهفته و به همین دلیل ماندگار شده است...

اخلاق محور شعرهای حافظ / مضامین دینی در اشعار حافظ نهفته است
استاد جامعه شناسی دانشگاه آزاد در مورد راز ماندگاری اشعار حافظ گفت: زبان حافظ با زبان دین فرقی نمی‎کند و مضامین قرآنی و دینی در اشعارش نهفته و به همین دلیل ماندگار شده است.
دکتر سید محمد ثقفی به مناسبت روز بزرگداشت حافظ درباره معنویت در اشعار حافظ به خبرنگار مهر گفت: از آن جایی که حافظ سمبل شعر عرفانی ایرانی است که در غزلهایش مطرح است از این جهت معنویت برای اینکه محور اساس عرفان است در اشعارش ظهور و بروز داشته و معنویت را عملا محور قرار می‎دهد. حافظ به جای اینکه به ظواهر و مادیات بپردازد به معنویت تکیه و تأکید می‎کند و دل آدمی را به منبع معنویت به وصله می‏زند.

این استاد جامعه شناسی دانشگاه آزاد در مورد اخلاق در منظر حافظ نیز اظهار داشت: اخلاق حقیقی را حافظ محور اشعارش قرار می‎دهد. اخلاقی که ضد تزویر و ریا و تظاهر است و با اخلاق مادی که در مکتبهای دیگر اخلاقی مطرح است فرق دار.

این محقق و پژوهشگر حوزه جامعه شناسی دین در ادامه تصریح کرد: اخلاق حافظ تزویر پذیر نیست و آن حقیقت درونی و واقعی اخلاق را می‎بیند البته اگر رابطه اخلاق با عرفان در اندیشه اسلامی را جستجو کنیم اعتدال، محور اخلاقیات ایرانی و یونانی و پیشرو است یعنی یک حالت پویایی و مسابقه در کسب خیر را حافظ تأکید می‎کند که پایه و اساسش در شخصیت معنوی آدمی تعبیه شده است.

ثقفی در مورد ماندگاری و تازگی اشعار حافظ نیز گفت: رمز ماندگاری و تازگی اشعار حافظ را صاحبنظران دو چیز می‎دانند یک اینکه خود عرفان دانش و عملی است که همیشه مانند چشمه زلال و سیال می‎جوشد و تازگی دارد. دو اینکه زبان حافظ یک زبان نمادین و سمبلیک است. حافظ در اشعارش زبان نمادینه بکار می‏برد و آن هم بر حسب زمان پیام خود را می‎دهد و زنده است.

وی درپایان یادآور شد: زبان حافظ با زبان دین فرقی نمی‎کند و مضامین قرآنی و دینی در اشعارش نهفته است.


نوشته شده در   چهارشنبه 13 مهر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode