ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 12 مهر 1390     |     کد : 26278

چشم طمع كره‌اي‌ها به بازار ايران

كره‌اي‌ها فعاليت‌شان در زمينه خودروسازي را همزمان با ايران آغاز كردند و در ابتدا وابستگي شديدي به خودروسازان ژاپني داشتند.

خودروسازان كره‌اي بازار ايران را هدف قرار داده‌اند
چشم طمع كره‌اي‌ها به بازار ايران
جام جم آنلاين: كره‌اي‌ها فعاليت‌شان در زمينه خودروسازي را همزمان با ايران آغاز كردند و در ابتدا وابستگي شديدي به خودروسازان ژاپني داشتند.
به گونه‌اي كه نسل اول هيونداي آزرا تنها تغيير نام يافته يكي از محصولات ميتسوبيشي بود. آنها هدفي خاص را پيش گرفتند و آن بيرون راندن خودرو‌هاي آلماني و ژاپني از خاك كره با استفاده از محصولات بومي بود. آزرا فروش ب‌ام‌و سري 5 و مرسدس بنز كلاس E را در بازار كره كاهش داد و سوناتا و اپتيما نيز فروش بالا و چشمگير ب‌ام‌و سري 3 را در اين كشور كاهش دادند. محصولات ديگر خودروسازان كره‌اي نيز تاكنون خوب جلوي خارجي‌ها درآمده‌اند و نه‌تنها كره بلكه آمريكا به عنوان بزرگ‌ترين بازار خودروي جهان بعد از چين را فتح كرده‌اند. امروزه و پس از حدود 20 سال خودروسازي حرفه‌اي، كره‌اي‌ها توانسته‌اند به رتبه چهارم خودروسازان جهان دست پيدا كنند. گروه كيا ـ هيونداي با توليد حدود 8‌/‌5 ميليون دستگاه در سال 2010 پس از تويوتا، جنرال موتورز و فولكس واگن چهارمين خودروساز دنيا لقب گرفته است. خودرو‌هاي كره‌اي ضمن بهره‌گيري از فناوري و دانش قابل قبول نسبت به رقبا، قيمتي پايين و ظاهر خوبي دارند، اما كيفيت آنها همچنان از رقباي آلماني و ژاپني پايين‌تر است. اين اختلاف كيفيت البته در نسل جديد اين محصولات به حداقل رسيده است. اما اجازه دهيد نگاهي بيندازيم به ورود خودروهاي جديد كره‌اي كه بازار بزرگ ايران را هدف محصولات جهاني خود قرار داده‌اند.

كياموتورز

اطلس خودرو به عنوان نماينده رسمي محصولات كيا موتورز كره جنوبي، عرضه 7 محصول جديد كيا را براي ايران در نظر گرفته است. تمامي اين خودرو‌ها به عنوان مدل 2011 وارد كشور مي‌شوند و در واقع نسل جديد محصولات كيا به حساب مي‌آيند، به گونه‌اي كه چهره برخي از آنها براي شما تازگي خواهد داشت.

محصول جديد و بزرگ‌ترين عضو خانواده سدان‌هاي كيا، لوكس‌ترين خودروي توليدي كمپاني كيا يعني كيا كادنزا است كه براي ما ايرانيان به عنوان نسل جديد و كاملا تغييريافته كيا اپيروس شناخته مي‌شود. اين خودرو از پيشرانه 5‌/‌3 ليتري گروه كيا ـ هيونداي بهره مي‌برد و توانايي توليد حداكثر قدرت 285 اسب بخار را داراست. كادنزا به عنوان رقيبي براي هيونداي آزرا و تويوتا آريون از امكاناتي نظير سقف پانوراما، سيستم ورود بدون كليد، گرمكن و ماساژور صندلي، سيستم ناوبري (GPS)، كيسه هوا جلو، جانبي و پرده‌اي، چراغ‌هاي زنون و LED در كنار مجموعه سيستم كنترل الكتريكي پايداري كنترل سرعت كروز به صورت هوشمند و مجهز به رادار، رقابت داغي را در ايران به وجود خواهد آورد. كادنزا تلاشي براي ورود به كلاس خودرو‌هاي لوكس است و در كلاس محصولات بزرگي همچون كرايسلر 300، تويوتا اوالون و شورلت كپريس قرار مي‌گيرد. شايد كيا توانسته باشد روي كاغذ با قدرت بيشتر و مصرف كمتر اين رقبا را كنار بزند، اما نكات ريزي هستند كه همچنان تجربه خودروسازان بزرگ را برتر از كيا نشان مي‌دهند. فرمان‌پذيري در كادنزا بيش از اندازه نرم است و به نوعي شما تماما تحت سلطه خودرو قرار مي‌گيريد و اين نكته‌اي است كه حرفه‌اي‌ها را آزار مي‌دهد. طراحي داخل كابين هرچند در ظاهر لوكس در نظر گرفته شده، اما بنا به گفته وب سايت Automiddleeast پلاستيك‌ها و حتي طرح‌هاي كروم اتاق بيش از اندازه مصنوعي هستند و نوع عايق‌بندي و ميزان نفوذ صدا به اتاق هم همچنان كيفيت نامناسب كادنزا را نشان مي‌دهند. اين خودرو در كشور‌هاي حاشيه خليج فارس با قيمت 25 تا 30 ميليون تومان عرضه مي‌شود، لذا با احتساب تعرفه واردات و هزينه‌هاي جانبي مي‌توان حدود قيمتي معادل 70 ميليون تومان را براي اين محصول در ايران متصور شد؛ خودروي گران‌قيمتي كه تا 2 ماه ديگر به بازار معرفي خواهد شد.

مهمان تازه‌وارد ديگر خانواده كيا، از نظر كارشناسان طراحي نشريات گوناگون، زيبايي را به اوج خود رسانده. حتما نسل قبلي اين خودرو را در خيابان‌ها ديده‌ايد، اما هر آنچه در ذهن داريد پاك كنيد، اپتيماي جديد حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد. كيا اپتيما، سدان متوسط كيا و رقيبي براي هيونداي سوناتا و تويوتا كمري است. اين خودرو حداكثر تا 2 ماه آينده با قيمتي حدود 60 ميليون تومان به بازار ايران عرضه خواهد شد تا با سوناتا YF 57 ميليون توماني و تويوتا كمري 60 ميليون توماني به رقابت بپردازد. اين خودرو به پيشرانه 4‌/‌2 ليتري 178 اسب بخاري تجهيز شده و صفر تا 100 كيلومتر را در 5‌/‌9 ثانيه مي‌پيمايد. از جمله امكانات در نظر گرفته شده براي نسل جديد كيا اپتيما مي‌توان به رينگ 18 اينچي اختصاصي كيا، سيستم ورود بدون كليد، سيستم ترمز كمكي در هنگام حركت در سطوح شيبدار، سيستم كنترل پايداري الكترونيكي، 6 كيسه هوا جلو، جانبي و پرده، سنسور باران، سنسور پارك، شيشه سولار و سيستم صوتي با قابليت پخش MP3 و ورودي‌هاي USB،AUX و iPod اشاره كرد. اپتيماي جديد با ظاهرش سعي دارد دهان رقبا و خودرودوستان منتقدش را ببندد، اما در واقع اين خودرو نيز دچار بيماري بي‌كيفيتي محصولات كره‌اي شده و طراحي زيباي كابين در باطن به امكانات كم‌كيفيتي مجهز شده است. پيشرانه در نظر گرفته شده براي اين خودرو نيز هر چند در مقايسه با برخي رقبا در يك سطح قرار مي‌گيرد، اما كيا در آن قصد خودنمايي نداشته بلكه تنها روياي رقابت را در سر مي‌پرورانده به گونه‌اي كه به جاي گزينه 6 سيلندر تنها از يك نسخه توربو استفاده كرده است. اپتيما روي كاغذ از همه رقبا بالاتر مي‌ايستد.

كارنز، در دسته خودرو‌هاي چند‌منظوره (MPV)‌ قرار مي‌گيرد و نوعي ون است. طراحي آن به گونه‌اي صورت گرفته تا به عنوان يك خودروي شهري براي خانواده‌ها، حداكثر كارايي را داشته باشد. اين محصول از ابتدا در سبد محصولات اطلس‌خودرو قرار داشته، اما در مرحله جديد واردات قرار است نسخه تغيير چهره يافته آن به كشور وارد شود. اين خودرو در زمينه سيستم ايمني از 2 كيسه هوا به 6 كيسه هوا ارتقا يافته و طراحي كلي آن مورد بهسازي قرار گرفته است. پيشرانه اين ون چند منظوره با حجم 2 ليتر و حداكثر توان 145 اسب بخار بهره مي‌برد. قيمت كارنز در بازار احتمالا از 45 تا 50 ميليون تومان تعيين خواهد شد.

محصولات ديگر كيا نظير موهاوي 8 سيلندر، سراتو 2 ليتري، سورنتو 5‌/‌3 ليتري و كيا اسپورتيج جديد نيز به بازار ارائه خواهند شد. براساس فهرست جديد وزارت بازرگاني، بزرگ‌ترين غايب كيا، سراتو كوپ است. از جمله خودرو‌هاي ديگر كيا كه خبر‌هاي بيشتري از آنها در سال آينده خواهيد شنيد، Soul و پيكانتو خواهند بود كه براي پوشش بازار هاچ‌بك‌هاي بالاي 40 ميليون تومان و حدود 30 ميليون تومان به كشور عرضه خواهند شد.

هيونداي

سردمدار خودروسازان كره و مالك كمپاني كيا، گروه خودروسازي هيونداي است. اين كمپاني تاكنون موفق به طراحي 29 سري موتور براي محصولات گروه خودروسازي كيا ـ هيونداي شده و در اين زمينه به عنوان يكي از پركارترين كمپاني‌هاي موتورسازي در جهان شناخته مي‌شود. آسان‌موتور به عنوان نماينده رسمي محصولات اين خودروساز بزرگ، 10 محصول را براي واردات به ايران در نظر گرفته است كه در اين بين تنها يك محصول براي مشتريان تازگي خواهد داشت و آن نسل جديد خودروي آزراست.

نسل جديد هيونداي آزرا هنوز در جهان به صورت رسمي و گسترده به فروش نرسيده اما در كره فروش آن آغاز شده است. اطلاعات اين خودرو در سطح بسيار محدودي انتشار پيدا كرده و هيونداي به دليل مسائل فني كه پيش از آغاز توليد موجب توقف فرآيند ساخت اين خودرو گرديد، علاقه زيادي به رسانه‌اي كردنش ندارد. طراحي آن به سال 2010 بر‌مي‌گردد و مشخصه‌هاي خاص محصولات هيونداي در نسل جديد اين خودرو به وضوح مشاهده مي‌شود. آزراي جديد هر چند مدرن شده اما همچنان خط فكري نسل قبل خود ـ كه شامل چراغ‌هاي عقب متصل است ـ را پيگيري مي‌كند و در طراحي داخلي نيز به سمت برادر بزرگترش هيونداي جنسيس تمايل پيدا كرده است. كيا كادنزا به عنوان اصلي‌ترين رقيب آزرا قرار است با پيشرانه 5‌/‌3 ليتري 285 اسب بخاري به ايران وارد شود كه از اين خودرو، محصولي منحصر به فرد در اين بازه قيمتي را مي‌سازد. اين در حالي است كه مسوولان آسان موتور در كمال تعجب پيشرانه جديد 3 ليتري با حداكثر قدرت 248 اسب بخار را براي آزرا در نظر گرفته‌اند تا تنها بالاتر از رنو لتيتود 230 اسب بخاري قرار گيرد و از نظر فني دنبال‌كننده تويوتا آريون 268 اسب بخاري و برادر كره‌اي‌اش كادنزا باشد. آزرا جديد نسبت به نسل گذشته خود 70 كيلوگرم سبك‌تر شده، اما در عوض نسبت به فيس ليفت (نسخه تغيير چهره يافته) 2011 كه به بازار ايران نيز عرضه شد 13 اسب بخار ضعيف‌تر شده است. با اين حال شاهد بهبود 2‌/‌0 ثانيه‌اي شتاب (8 ثانيه) در مدل جديد هستيم. بهبود مصرف سوخت نيز در نسل جديد آنچنان كه بايد محسوس نيست اما مصرف شهري كاهش قابل توجهي دارد. به گونه‌اي كه در سيكل تركيبي با مصرف 6‌/‌9 ليتري در هر يكصد كيلومتر شاهد افت 5‌/‌0ليتري مصرف سوخت در نسل جديد آزرا هستيم. فضاي پاي سرنشينان در نسل جديد افزايش پيدا كرده كه حاصل تغيير 10 سانتيمتري در فاصله بين 2 محور خودرو است. آزرا در نسل جديد يك ستاره به ستاره‌هاي ايمني‌اش افزوده به گونه‌اي كه در آزمايش موسسه NHTSA آمريكا از نسل گذشته اين خودرو 4 ستاره از 5 ستاره به اين خودرو اعطا شده بود، اما در اين نسل اكثر موسسات معتبر 5 ستاره ايمني را براي اين خودرو تاييد كرده‌اند. رينگ‌هاي 18 اينچي، مانيتور 3‌/‌4 اينچي با امكان كنترل ناوبري GPS، كيلومترشمار سوپرويژن، تهويه مطبوع اتوماتيك، كروز كنترل هوشمند مجهز به رادار و سيستم كنترل پايداري الكتريكي از جمله امكانات نسل جديد آزرا هستند. نسل گذشته آزرا براي مدل 2011 كه مورد بازنگري قرار گرفته بود و شاهد تغيير چهره آن نيز بوديم در ايران با قيمتي حدود 57 ميليون تومان به بازار عرضه مي‌شد. آزرا جديد مانند ديگر برادران كره‌اي‌اش در مقايسه با اوريون و نيسان تينا در بازار ايران موضوع مهمي به نام كيفيت را در اولويت آخر قرار داده است. پيشرانه اين خودرو نيز در كمال تعجب از نوع 3 ليتري ضعيف‌تر از كادنزا و همچنين اوريون در نظر گرفته شده كه رقابت را در همين ابتدا و در بخش فني با فناوري‌هاي نوين هيونداي به رقبا واگذار مي‌كند. هيونداي در طراحي آزرا خوب كار كرده و به واقع محافظه‌كاري طراحان كيا در كادنزا را در آن مشاهده نمي‌كنيم، اما توجه بيشتر به كيفيت مي‌تواند مقدمه‌اي براي حضور پررنگ‌تر اين محصول در بازار‌هاي جهاني باشد.

به نظر مي‌رسد نسل جديد با توجه به قيمت جهاني و همچنين مجموعه كامل امكانات در نظر گرفته شده در رقابت با كيا كادنزا با قيمتي حدود 68 ميليون توماني به بازار عرضه شود كه البته احتمال افزايش قيمت تا 75 ميليون تومان نيز محتمل است.

هيونداي علاوه بر نسل جديد هيونداي آزرا كه زمان دقيقي براي ورود آن اعلام نشده قرار است محصولات IX55 (وراكروز)، ix35 (توسان)، i20، i30، سوناتا YF، جنسيس سدان، جنسيس كوپه، سنتنيال و سانتافه را نيز به كشور وارد كند.


نوشته شده در   سه شنبه 12 مهر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode