ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 19 ارديبهشت 1388     |     کد : 2606

شنبه 19 ارديبهشت 14 جمادي الاول 9 مه

درگذشت ابو سعيدعبيدالله بن جبرائيل از پزشكان برجسته اسلامي در سال 450 هجري قمري

« ابو سعيدعبيدالله بن جبرائيل» از پزشكان برجسته اسلامي ديده از جهان فرو بست. او از مردم ميا فارقين بود و در همان شهر نيز سكونت داشت. عبيدالله بن جبرائيل علاوه بر پزشكي در داروسازي هم از دانش و مهارتي بسزا برخوردار بود، و از دانشمندان نامي قرن پنجم هجري بشمار مي‏رفت. او در اين زمينه تأليفاتي چند دارد كه از آن ميان «مناقب الاطباء ؛ الروضة في الطب ؛ و الخاص في علم الخواص» را ذكر كرد .

 

درگذشت مرحوم، حاج ملا اسماعيل سبزواري در سال 1312هجري قمري

مرحوم، حاج ملا اسماعيل سبزواري از محدثان و واعظان مشهور قرن 13هجري در سال 1312هجري قمري در تهران در گذشت و در حرم حضرت عبدالعظيم(ع) بخاك سپرده شد. او در زادگاهش سبزوار تحصيلات مقدماتي را به پايان رساند و سپس حكمت و فلسفه را نزد مرحوم، حاج ملا هادي سبزواري فيلسوف نامي آغاز كرد. گويند پس از فوت استادش او تنها كسي بود كه توانايي تدريس اسفار را داشت. وي بعد‏ها براي تكميل تحصيلات علوم ديني به عتبات رفت و مدت 3سال فقه و اصول را آموخت، و پس از نيل به درجه اجتهاد عازم تهران شد و تا پايان عمر غير از چند سال كه به علت مبارزه با روحاني نمايان به تبريز تبعيد شده بود، در تهران اقامت داشت. از ميان آنچه كه از اين دانشمند گرامي بچاپ رسيده مي‏توان مجمع النورين ؛ جامع النورين ؛ و نوادرالآثار را نام برد .

 

درگذشت ميرزا عبدالغفار تهراني ملقب به نجم الدوله در سال 1326هجري قمري

ميرزا عبدالغفار تهراني ملقب به نجم الدوله از مشاهير رياضي و از مفاخر علمي ـ ادبي ايران در سال 1326هجري قمري در گذشت و در تهران به خاك سپرده شد. ميرزا عبدالغفار از همان ابتداي تحصيل استعداد و علاقه‏اش را به رياضيات آشكار كرد. نخستين استاد او در اين علم پدرش ميرزا علي محمد اصفهاني تهراني بود، سپس رياضيات را در دارالفنون تكميل نمود. از اين پس اين عالم گرانقدر به تحقيق و مطالعه در رياضي پرداخت و سالها معلم رياضيات دارالفنون بود. ازتأليفات نجم الدوله بداية الجبر؛ بداية الحساب ؛ اصول هندسه ؛ و اصول علم جغرافيا از همه مهمترند .

 

تصرف شهر اصفهان توسط قواي روسيه در سال 1334هجري قمري

شهر اصفهان در سال 1334هجري قمري به تصرف قواي روسيه درآمد. در زمان جنگ جهاني اول در ايامي كه ايران توسط نيروهاي روسي، انگليسي و آلماني اشغال شده بود، سپاهيان روسيه خود را به مركز ايران رسانده، شهر اصفهان را كه مركز فعاليتهاي سياسي ـ نظامي آلمان بود، تصرف كردند در اين هنگام آلماني ها هنوز در جنوب ايران قدرت داشتند از اين رو دولت انگلستان براي حفظ صنايع نفتي كه نهايت استفاده را از آن مي‏برد، و براي رفع شورش‏هاي ضد انگليسي هئيت نظامي به فرماندهي ژنرال سر پرسي سايكس به جنوب ايران فرستاد. سايكس نيز بدون جلب رضايت دولت ايران دسته تفنگداران جنوب ايران را براي سركوبي ساكنان مظلوم اين منطقه تشكيل داد، و شهر‏هاي كرمان، شيراز و يزد را تصرف كرد. قابل توجه است پس از اين درگيريها، محمد ولي خان سپهدارتنكابني پس از تصدي مقام نخست وزيري، كنترل ماليه و نظام ايران را به انگليسي‏ها سپرد. در كميسيوني كه مأمور اجراي اين كار بود علاوه بر 2تن نماينده دولت ايران، روس و انگليس نيز هر كدام يك نماينده داشتند. اين كار در گيري ميان مردم ايران و روس‏ها و انگليسي‏ها را شدت بخشيد. سر انجام در پايان جنگ جهاني اول دولت انگليس پليس جنوب را به ايران واگذار كرد .

 

درگذشت آيت الله محمد صادق سعيدي در سال1375هجري شمسي

آيت الله محمد صادق سعيدي از عالمان و مفسران در سال1375هجري شمسي در خطّه خراسان درگذشت. او صاحب سبك جديدي د رتفسير معاصر شيعه بود. سبكي مبتني برظرايف ادبي، كلامي، تاريخي، اجتماعي، فقهي و اخلاقي كه با نظمي فوق العاده و با بيان آيات كريمه در ذهن مخاطب عينيّت مي يافت.

 

در گذشت دكترذبيح الله صفا مورخ و انديشمند معاصر در سال1378هجري شمسي

دكترذبيح الله صفا مورخ و انديشمند معاصر در سال1378هجري شمسي بدرود حيات گفت. دكتر صفا حيات فكري خود را باهمكاري درمجله ادبي مهرآغازكرد؛ سپس از آن كار كناره گرفت و خود مجله ادبي سخن را دايركرد. بعد ازمدتي روزنامه شباهنگ را منتشركرد و سپس به تدريس در دانشگاه هامبورگ و بعدهم دانشگاه تهران پرداخت. از دكتر صفا آثار ارزشمندي چون تاريخ ادبيات ايران، تاريخ علوم عقلي در تمدن اسلامي و تاريخ تحول نظم و نثر پارسي باقي است.

 

 

 


نوشته شده در   شنبه 19 ارديبهشت 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode