ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 17 ارديبهشت 1388     |     کد : 2569

پنج شنبه 17 ارديبهشت 12 جمادي الاول 7 مه

نامه هاي امام علي(ع) پس از پيروزي بر اصحاب جمل در سال 36 هجري قمري 

امير مؤمنان(ع) از روز دهم جمادي الاولیي، با نبرد شديد سپاهيان عايشه، طلحه و زبير روبرو گرديد و در نتيجه جنگ بزرگي به نام جنگ جمل، در تاريخ اسلام رقم خورد و آن حضرت پس از دو روز نبرد سنگين و سرنوشت ساز، فتنه انگيزان سپاه جمل را با شكست قاطع رو به رو كرد.

آن حضرت، پس از پيروزي در ميدان جنگ، بنا به روايت مرحوم شيخ مفيد (ره)، به خيمه خويش رفت و به كاتب ويژه خود، عبدالله بن ابي رافع فرمان داد، تا سه عدد نامه تقرير كند. نامه اي براي اهالي مدينه منوره، نامه اي براي اهالي كوفه و نامه اي براي خواهر مكرمه اش امّ هاني بنت ابي طالب.

در بخشي از نامه آن حضرت به اهالي مدينه منوره آمده است: وَ اِنّي مخبركم عنّا و عمّن سرنا اليه من جموع اهل البصرة و من سار اليهم من قريش و غيرهم ...

آن حضرت، در اين نامه گزارش دقيق و متقني از حركت خويش از شهر مدينه و نبرد با سپاهيان جمل در بصره و پيروزي سپاهيان حق بر مخالفان خلافت اسلامي را بيان كرد و در آخر ياد آور شد كه وي به سوي كوفه خواهد رفت و در آن جا اقامت خواهد نمود. حضرت علي(ع)، شبيه همين نامه، نامه اي براي كوفيان نوشت و گزارش جنگ جمل و همّت اهالي كوفه در اين نبرد بزرگ را بيان كرده و سپس به آنان متذكر شد كه به سوي آنان خواهد رفت و در شهر آنان اقامت خواهد گزيد.

امام علي(ع) در نامه اي به خواهرش امّ هاني(س) فرمود: سلام عليك، احمد اليك الله الذي لا اله الّا هو، امّا بعد فانّا التقينا مع البغاة و الظلمة في البصرة، فأعطانا الله تعالي النّصر عليهم بحوله و قوّته، و اعطاهم سنّة الظالمين، فقتل كلّ من طلحة، و الزّبير و عبدالرحمن بن عتاب و جمع لا يحصي و قتل منّا بنو مخدوع و ابنا صوحان و عليا و هندا و ثمامة فيمن يعد من المسلمين رحمهم الله. والسّلام.

شايان ذكر است كه امام علي(ع) با درايت سياسي و معنوي خويش، بر اساس مقتضيات زمان، لازم ديد كه از اهالي مدينه منوره، كه نخستين ياري كنندگان وي بودند و هم چنين از اهالي كوفه، كه بزرگترين و مهم ترين سپاهيان وي را تشكيل مي دادند، از اين طريق تقدير و تشكر نمايد و از جهت عاطفي نيز برخود لازم ديد كه خواهر مكرمه و ساير بازماندگان خويش در حجاز را از اين سفر سرنوشت ساز با خبر گرداند. بدين جهت براي هر سه، نامه جداگانه اي نوشت و براي آن ها ارسال نمود.

 

بمباران زندان دوله تو در سال1360هجري شمسي

هواپيماهاي جنگي رژيم بعثي عراق،در17ارديبهشت ماه سال1360هجري شمسي زندان دوله تو را درمنطقه سردشت بمباران كرد. دراين بمباران بيش از170تن ازبرادران كرد سپاه و جهاد سازندگي كه دراين زندان دراسارت حزب منحل شده دمكرات بودند، به شهادت رسيدند.

 

درگذشت محمد رضا رحماني مشهور به مهرداد اوستا در سال1370هجري شمسي

محمد رضا رحماني مشهور به مهرداد اوستا شاعر پژوهشگرايراني در سال1370هجري شمسي درگذشت. اين هنرمند گرانقدرابتدا با سمت مشاورادبي و برنامه ريزدروزارت فرهنگ مشغول به كارشد و بعدها دردانشكده معماري دانشگاه شهيد بهشتي و دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران تدريس كرد. استاد اوستا سالهاي متمادي را صرف تحقيق دراشعارشاعران ايران زمين چون حافظ، سنايي، مولوي و خاقاني كرد. استاد اوستا همچنين اشعاري زيبا دررثاي حضرت امام خميني(ره) سروده است. تصحيح «ديوان سلمان ساوجي، پژوهشي دردستورزبان فارسي، امام حماسه اي ديگرو ازكاروان رفته» ازآثاراستاد اوستا بشمارمي روند.

 

روز اسناد ملی

هفدهم ارديبهشت ماه «روز اسناد ملي» سي و پنجمين سالگرد تاسيس سازمان اسناد ملي ايران

انسان در طي قرون متمادي و در خلال رويارويي با حوادث گوناگون به تجربيات ارزشمندي دست يافته است. تاريخ مجموعه تمامي اين تجربيات است و عدم بهره مندي از اين دستاورد گرانبها و سرمايه عظيم بشري مي تواند ضمن آنكه به تكرار خطاها و اشتباهات  گذشته بيانجامد باعث گسستگي نسل امروز با نسلهاي پيشين شود، لذا مي بايست اين تجارب به نسل حاضر منتقل شود. در همين راستا اسناد ملي هر كشور  به منزله گنجينه اي گرانبها است كه به  پلي ارتباطي بين گذشته و آينده آن سرزمين  مي ماند و مي بايست از آن محافظت به عمل آيد.

  

اختراع دینامیت توسط آلفرد نوبل دانشمند و شيميدان سوئدي در سال1866ميلادي

 آلفرد نوبل دانشمند و شيميدان سوئدي، ديناميت را در سال1866ميلادي اختراع كرد. نوبل اين مادّه را براي كمك به بشر، پيشرفتهاي علمي و كاوشهاي زمين شناسي اختراع كرد. اما ازآن زمان كه ازديناميت درراه نابود كردن انسانها و آغازجنگ ها استفاده شد، نوبل ثروت خود را صرف ايجاد جايزه نوبل هرسال به كسانيكه درزمينه هاي ادبيات، علوم فيزيك، شيمي، طب و فيزيولوژي و همچنين برقراري صلح جهاني خدمات ارزنده اي به بشرارائه كنند اهدا مي شود.

 

اختراع نخستین دستگاه ضبط صوت توسط الكساندرپاپوف فيزيكدان روسي در سال1895ميلادي

الكساندرپاپوف فيزيكدان روسي، نخستين دستگاه ضبط صوت را در سال1895ميلادي اختراع كرد. پاپوف درچنين روزي درمحل انجمن فيزيكدانان روسي دستگاه اختراعي خود را با موفقيّت آزمايش كرد و بدين ترتيب نامش به عنوان مخترع ضبط صوت ثبت شد.

 

 

 

 


نوشته شده در   پنجشنبه 17 ارديبهشت 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode