ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 14 ارديبهشت 1388     |     کد : 2534

دوشنبه 14 ارديبهشت 9 جمادي الاول 4 مه

شهادت شهيد اول شمس الدين محمد بن مكى  در سال 786 هجری قمری

خلاصه ای از زندگی این بزرگ مرد عرصه دین و دانش:

ولادت:

شهيد اول، محمد بن مكى بن احمد عاملى نبطى جزينى، در سـال 734 هجری قمری  در يكى از قرا جبل عامل به نام (جزين ) (بر وزن سكين ) ديده به جهان گشود قريه اى كه او در آن به دنيا آمد، يكى از مناطق پر بركت از نظر پرورش فقها و علما مى باشد، بـه حدى كه گفته اند در يك فصل خاص در دوران شهيد ثانى در تشييع جنازه اى، هفتاد مجتهد صاحب فتوى حضور داشته اند و رجال علم و تقواى فراوانى از آن خاك بر خاسته اند كه شهيد اول و دوم، دو فـقيه نامدار و بزرگوار اسلام، از آن منطقه هستند و هنگامى كه در اصطلاح فقها كلمه شهيد بى قرينه ذكر گرديد، مقصود همان شهيد اول مى باشد.

اساتيد و مشايخ روايتى:

از سيد صدر كركى نقل شده اسـت كـه شهيد اول بـيـش از هـزار اجازه روايتى و اجتهادى از اساتيد را با خود همراه داشته است كه در محضر بيشتر آنان تلمذ نموده بود.

1 ـ فـخـرالمحققين، پسر علا مه حلى .

2 ـ سيد عميد الدين بن عبدالمطلب حلى .

3 ـ سيد ضيا الدين عبداللّه حلى.

مشايخ روايتي:

1 ـ سيد تاج الدين بن معية حسينى .

2 ـ سيد علا الدين بن زهره حسينى .

3 ـ شيخ على بن طران مطار آبادى ملقب به (رضى الدين ).

4 ـ الشيخ رضى الدين على بن احمد مزيدى .

5 ـ شيخ جلال الدين محمد بن الشيخ شمس الدين حارثى .

6 ـ شيخ محمد بن جعفر مشهدى .

7 ـ شـيـخ قطب الدين بويهى رازى .

شاگردان:

حـوزه عـلمى پر بركت شهيد اول بهره وران و شاگردان متعددى را پرورده است كه هر كدام سند اعتبار و حجت وقت در علم و عمل بوده اند.

1 ـ شيخ مقداد سيورى صاحب كتاب (التنقيح ).

2 ـ شيخ حسن بن سليمان حلى صاحب كتاب (مختصر بصائر الدرجات ).

3 ـ سيد بدرالدين حسن بن ايوب مشهور به نجم الدين اعرج الحسينى .

4 ـ صاحب كتاب المحجة البيضا در طهارت .

5 ـ شيخ شمس الدين محمد مشهور به ابن عبدالعال كركى عاملى .

6 ـ شيخ زين الدين على بن خازن حائرى .

تأليفات:

وى در مـدت پنجاه و دو سال عمر پر بركت خويش، با وجود آن همه مسافرتها و مهاجرتها كه ضرورتا پيش مى آمد، باز موفق به تأليف تعداد كثيرى از كتابهاى مفيد واصولى گرديده است كه اسامى و مـحـتـويـات كـتابها نشان دهنده تبحر او در رشته هاى مختلف علوم اسلامى است اينك فهرست تأليفات او از (ريحانة الادب) مرحوم مدرس نقل مى شود.

1 ـ اختصار الجعفر.

2 ـ الاربعون حديثا.

3 ـ الاربعون مساله .

4 ـ الاعتقاديه .

5 ـ الالـفـيـة فـى فقه الصلوة .

6 ـ الباقيات الصالحات .

7 ـ البيان در فقه (مطبوع ).

8 ـ التكليف يا تكليفيه .

9 ـ جامع البين يا الجامع بين شرحى الاخوين.

10 ـ حـاشيه شرح ارشاد علا مه حلى كه نامش (غاية المراد فى شرح نكت الارشاد) مى باشد.

11 ـ حاشيه قواعد علا مه .

12 ـ خلاصة الاعتبار فى الحج و الاعتمار.

13 ـ الدروس الشرعيه فى فقه الاماميه (مطبوع ).

14 ـ الذكرى در فقه اماميه (مطبوع ).

15 ـ الـقـواعد الكليه فى الاصول و الفروع، كه به (قواعد شهيد) معروف است .

16 ـ الـلمعة الدمشقيه كه جز كتابهاى درسى حوزه علميه است .

17 ـ مجاميع ثلثه در سه مجلد.

18 ـ النفليه كه با الفوائد المكيه كه شرح شهيد ثانى بر همان كتاب مى باشد.

19 ـ المزار.

20 ـ المسائل، كه به (مسائل ابن مكى ) معروف است .

خاندان :

شـهـيد اول در خانواده علم و فضيلت رشد و نما يافته بود پدر، جد، تا چندين پشت از علما و فقها بـوده انـد، آنچنان كه فرزندان و خاندان او اعم از پسر و دختر، از دانشمندان و اهل كمال و معرفت بـوده انـد و از او سـه پـسر مجتهد و عالم و يك همسر فقيهه و يك دختر عالمه و فاضله به يادگار مانده است.

شهيد و شهادت:

واژه شـهـيـد و نـيـز واژه هـاى هـم خـانواده آن، آن چنان مفاهيم بلند و با شكوه را از اعماق كلام بـر مى تابانند و نورى گرم و گرماى نورانى را در جان دل روشن و شعله ور مى سازند كه انسان را مـجـذوب عـظـمـتـها و اوج گيريهاى خويش مى سازند و تاريخ را مبهوت و حيران در نگرش آن مى نمايند، و فقيه بزرگوار شهيد اول، فقيه نامدار قرن هشتم، از خيل انبوه اين كاروان نور بوده و هـسـت، ولـى تنها شهيد اين مكتب نبوده و نيست، آنچنان كه آخرين آنان نيز نخواهد بود چـون فـراوانـنـد مردان با فضيلت و بزرگوارى از هم عقيده ها و هم مكتبهاى او، كه در برابر بساط ظـلـم و جـهـل و عـناد و تعصب و ضلالت، دچار امواج فتنه ها و طوفانها شده اند و عاملان خود را گـرفـتـار وبـال اعـمـال خـويـش نـموده و خود را به فوز عظيم و كاميابى از شهد شـيـريـن شـهـادت رسـانـده انـد موسوعه بزرگ علا مه امينى (شهدا الفضيلة ) آلبومى است از اين شهيدان، و تابلويى است از اين بزرگان كه شهد شهادت بر آنان گوارا و مبارك باد!.

 وفات (شهادت):

عـامـل شهادت را سعايت و پرونده سازى در مورد تشيع او و ابراز برخى از مقالات بر ضد معتقدات گروههاى اسلامى بوده است كه نقل و بازگويى آنها ما را با جهانى از قساوت و عناد و جهل رو به رو مـى سـازد چـه بـهـتـر قضاوت و حكم او را به خداوند احكم الحاكمين واگذار نماييم تفصيل شـهـادت آن فـقـيـه بزرگوار را مى توان از نوشته شيخ حر عاملى و روضات الجنات، ج 7، ص 12 استفاده نمود. شهادت او در روز پنجشنبه نهم جمادى الاولى سال 786 هجری قمری در عـهد سلطنت يرقوق، با فتواى قاضى مالكى و شافعى، پس از تـحـمـل يـك سال حبس و زندان در قلعه شام، در دمشق صورت گرفت و با كينه ها و عداوتهاى ديرينه اى كه از او داشتند، بدن شريفش را به دار كشيده و سنگسار كرده و مورد اهانت ها قرار دادند.

  

درگذشت دكتراحمد طاهري عراقي ازجمله اديبان معاصر در سال1370هجري شمسي

دكتراحمد طاهري عراقي ازجمله اديبان معاصرايران بر اثر عارضه ريوي در 14ارديبهشت ماه سال1370هجري شمسي در تهران درگذشت. طاهري عراقي درسالهاي 1348تا1355هجري شمسي درمركزخدمات كتابداري به تحقيقات علمي كتابداري بويژه گسترش و تكميل طرحهاي رده بندي جهاني مشغول بود. بعد ازمدتي دكترطاهري عازم انگلستان شد و پس ازاخذ درجه دكتري به ايران بازگشت. ازدكترطاهري عراقي تأليفاتي چون «كنيه درزبان فارسي و نامه مينوي» باقيست.

  

کشف سرزمين كاستاريكا توسط کریستف کلمب در سال1502ميلادي

برطبق متون تاريخي كريستف كلمب درچهارمين سفراكتشافي خود در سال1502ميلادي  سرزمين كاستاريكا را كشف كرد. اين كشورسه قرن تحت سلطه اسپانيا بود اما در سال1821 ميلادي استقلال طلبان كاستاريكا سرانجام نيروهاي اسپانيايي را ازخاك كشورشان بيرون راندند. اين سرزمين پس ازكسب استقلال ابتدا با مكزيك متحد شد و بعد درسال1961ميلادي با كشورهاي گوآتمالا، هندوراس، نيكاراگوآ و السالوادور بازارمشتركي دراِمريكاي لاتين بوجود آورد. اين سازمان بنام پيمان عمومي يكپارچه سازي اقتصاد اِمريكاي مركزي آغازبه كاركرد. هدف ازايجاد اين بازاربرقراري تجارت آزاد تعرفه بازرگاني مشترك براي همه اقلام وارداتي و تبادل نظردرمورد سياست پولي مشترك بود.

 

انحلال حزب ناسيونال سوسياليست آلمان در سال1945ميلادي

انحلال حزب ناسيونال سوسياليست آلمان معروف به حزب نازي در سال1945ميلادي بطور رسمي اعلام شد. بدين ترتيب دوران اقتدارو سلطه اين حزب كه ازسال1932ميلادي زمام امور آلمان را بدست گرفته بود به پايان رسيد. حزب نازي درپي اوج گيري جنبش سياسي مونيخ در اكتبر1920ايجاد شد. شماراعضاي آن كه در سال1929تنها 186000نفر بود يكباره در سال1933 به دو ميليون تن رسيد و 10سال بعد بيش ازشش ميليون نفرشد. اين حزب پس از شكست آلمان در جنگ جهاني دوم ازهم پاشيد و قانون اساسي آلمان غربي سابق، تشكيل مجدد حزب نازي را ممنوع اعلام كرد.

  

آغاز شورش و جنگ داخلي لبنان برضد كاميل شمعون رئيس جمهور در سال1958ميلادي

شورشهاي خونين و جنگهاي داخلي لبنان برضد حكومت و سياست كاميل شمعون رئيس جمهور آن كشور در سال1958ميلادي آغازشد. شمعون ازسال1952ميلادي برياست جمهوري لبنان رسيد و سياست گرايش به غرب را دنبال مي كرد. اين سياست مخالفت شديد مسلمانان لبنان را درپي داشت و هنگاميكه شمعون قصد كرد ماروني ها را برسراسرلبنان مسلط سازد جنگ داخلي آغازشد. شمعون ازاِمريكا كمك خواست و دولت اِمريكا نيزتفنگداران خود را درخاك لبنان مستقركرد. اما شمعون درمقابل مبارزات مردم لبنان ناچاربه استعفا شد و اِمريكا هم نيروهاي خود را ازلبنان خارج كرد.

  

روز جهانی ماما

تاريخچه و فعاليتهاي جمعيت مامايي ايران

با نگاهي به پيشينه پايگيري جمعيت مامائي ايران آشكار مي گردد كه اين جامعه همواره با مشكلات و نارسائيهائي روبرو بوده است كه آثار ناگواري درچگونگي ارائه خدمات و ميزان آگاهي اين گروه را فراهم مي آورده است. براين اساس عده اي از ماماهاي كشور در شهريور 1323 " كانون مامائي " را پايه گذاري نموده و شروع به فعاليت كردند. اين كانون پس از اتخاذ نام هاي مختلف مانند "سنديكاي مامائي" و" جمعيت ماماها" در سال 1342 با" كانون همكاري ماماها" كه اعضا‌ آن را پرستار ماماها تشكيل مي دادند يكي گرديد و بدين ترتيب انجمن تازه اي به نام" انجمن ماماهاي ايران" تشكيل يافت. ولي به نظر مي آيد كه انجمن نامبرده توانايي لازم را براي برطرف كردن نارسائيها نداشته و در اواخر سال 1367 به دليل دشواريهاي گوناگون حرفه اي از قبيل نامعين بودن جايگاه مامايي، منطبق نبودن برنامه هاي آموزشي با شرح وظايف، عدم وجود شرح وظايف معين و مناسب، عدم حضور ماماها در سياستگذاري و تصميم گيريهاي مربوط به رشته، جذب نشدن ماماهاي فارغ التحصيل در محيط‌هايي كاري، نداشتن نماينده در سطح وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در ابعاد مختلف و بسياري ديگر، گروهي از ماماهاي جوان بار ديگر براي حل مشكلات و تامين كمبودها همت گماشتند و پس از بررسي مشكلات موجود زمينه را براي تاسيس "جمعيت مامائي ايران" فراهم آوردند و طي دو سال فعاليت و پيگيري در سال 1369 جمعيت  موفق به كسب پروانه فعاليت از وزارت كشور گرديد و به ثبت شركتها رسيد.


نوشته شده در   دوشنبه 14 ارديبهشت 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode