ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 12 ارديبهشت 1388     |     کد : 2524

نجاةالمؤمنين

كتاب «نجاةالمؤمنين» به قلم آيت‌الله «ملاحسينعلی تويسركانی» و تصحيح «رحيم قاسمی» و به همت انتشارات مؤسسه بوستان كتاب قم منتشر شد. .....

كتاب «نجاةالمؤمنين» به قلم آيت‌الله «ملاحسينعلی تويسركانی» و تصحيح «رحيم قاسمی» و به همت انتشارات مؤسسه بوستان كتاب قم منتشر شد.

اين كتاب كه به قلم آيت‌الله «ملاحسينعلی تويسركانی» است توسطه «رحيم قاسمی» تصحيح شده است و بنا به نظر مصحح، اين كتاب براساس كتاب «طهارةالاعراق» تأليف «ابن‌مسكويه»، به‌گونه اختصار نگاشته شده است.

در ابتدای كتاب آمده است: اين اثر، مختصری در اصول دين و بيان اعتقادات لازمه و معارف حقه در معرفت اخلاق حسنه و صفات جمليه و اوصاف ذميمه و رذايل دنيه و در تشخيص معاصی و تفرقه ما بين صغاير و كباير است كه برای عموم مسلمانان تأليف شده تا راهگشای همه كسانی باشد كه می‌خواهند اصول دين و اخلاق را دريابند.

مصحح كتاب در مقدمه می‌نگارد: علم اخلاق اسلامی و توجه به تهذيب نفس از علوم مورد توجه عالمان ربانی بوده است. حوزه علميه اصفهان كه از حوزه‌های كهن و ديرپای اسلامی و شيعی محسوب می‌شود نيز به اين موضوع خطير و مهم توجه وافری داشته و از اين رهگذر دستاوردهای فراوانی نصيب جامعه اسلامی شده و ميراث مكتوب گران‌بهايی به جای مانده است. يكی از آن‌ها، همين اثر حاضر است كه در دو مقصد اصول دين و علم اخلاق نوشته شده است.

مصحح كتاب در مورد شرح حال مؤلف كتاب می‌نگارد: آية‌الله‌العظمی آخوند ملاحسينعلی تويسركانی، عالم ربانی و فقيه محقق صمدانی، از علما و مدرسان بزرگ اصفهان و مراجع تقليد عظام بود. سال تولد او به درستی معلوم نيست.

وی ابتدا در بروجرد از محضر علامه محقق آية‌‌الله سيدمحمد شفيع جاپلقی بروجردی، از شاگردان حاج محمدجعفر آباده‌ای، آقا محمدعلی هزار جريبی، سيدمحمد مجاهد و شريف‌العلماء مازندرانی بهره برد و از شاگردان برجسته او محسوب شد.

وی سپس به حوزه علميه اصفهان مهاجرت كرد. مهمترين استاد ايشان در اصفهان علامه شيخ محمدتقی رازی نجفی صاحب «هداية‌المسترشدين» بود. وی بعد از وفات اين استاد بزرگوار به تدريس پرداخت و شمار بسياری از فاضلان در محضر درس او جمع شدند و بهره‌ها گرفتند. بسياری از مردم اصفهان نيز در مسائل فقهی از ايشان تقليد می‌كردند.

از شاگردان وی می‌توان به ميرزا عبدالغفار تويسركانی، ميرزا نصرالله قمشه‌ای، ميرزا حسين همدانی، ميرزا بديع درب امامی، آخوند ملاحسين كرمانی، سيد محمدعلی خاتون‌آبادی (امام جمعه اصفهان)، شيخ محمد نبی تويسركانی (صاحب لئالی‌الاخيار)،

از تأليفات اين عالم بزرگوار نيز می‌توان كتاب‌های كشف‌الاسرار در شرح شرايع‌الاسلام (11 جلد)،‌ المقاصد‌العلية (حاشيه بر قوانين‌الاصول)، فصل‌الخطاب (در اصول فقه)، رساله عمليه، حاشيه بر جامع عباسی، الشهاب‌الثاقب(در رد بر حاج كريم‌خان كرمانی)، قارعةالقوارع (در رد بر ادله ركن رابع) و كتاب‌ حاضر را نام برد.

وفات آن مرحوم در سال 1286 قمری رخ داد و بدن مطهرش در تخت‌ فولاد اصفهان در داخل بقعه علامه آقا حسين خوانساری در پايين پای عالم زاهد آخوند ملا محمدباقر فشاركی مدفون شد.

لازم به ذكر است كه كتاب «نجاةالمؤمنين» در 1200 نسخه و به قيمت 5800 تومان به همت بوستان كتاب قم منتشر و روانه بازار شده است.

 


نوشته شده در   شنبه 12 ارديبهشت 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode