ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 15 ارديبهشت 1403
شنبه 15 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 21 شهريور 1390     |     کد : 25186

دوشنبه 21 شهريور 14 شوال 12 سپتامبر

يازدهم سپتامبر سالگشت درگذشت «ديويد ريكاردوDavid Ricardo» اقتصاددان انگليسي است

يازدهم سپتامبر سالگشت درگذشت «ديويد ريكاردوDavid Ricardo» اقتصاددان انگليسي است
در سال 1823 فوت شد. وي كه يك اقتصاددان كاپيتاليست بود اصول متعدد به دست داده است از جمله رابطه پول و جمعيت را. طبق اين اصل، هرچه دستمزدها بالا برود و پول در دسترس عوام الناس زيادتر باشد، جمعيت بيشتر مي شود زيرا كه اين قشر (طبقه مزد بگير) وقتي كه خود را در رفاه ببيند نگران تعدد فرزندانش نخواهد بود و در نتيجه، جمعيت بدون توجه به ظرفيت منابع كشور افزايش مي يابد و پس از رسيدن اين جمعيت به سن كار، بيكاري و متعاقب آن فقر ظاهر مي شود كه عصيان و شورش و انواع جرائم را به دنبال خواهد داشت.
توصيه ديگر ريكاردو اين است كه هر ملت توجه خود را معطوف به محصولاتي كند كه امكان توليد آنها را دارد و در طول تاريخ به اين توليدات شهرت يافته است. با پيروي از اين روش، توليدات ملل مرغوبتر شده و تجارت رونق خواهد يافت و سهلتر خواهد شد. به همين دليل ريكاردو برضد «پروتكشنيسم» و حمايت «به هر قيمت» از صنايع داخلي است، و مي گويد كه چنين حمايتي باعث نامرغوب و گران بودن توليد مي شود. ريكاردو كه حامي رقابت آزاد كالا در بازار است، پروتكشنيسم را عامل جلوگيري از پيشرفت توليدات يك ملت، و نيز به زيان مصرف كننده مي داند. عقايد ريكاردو كمكي بزرگ به لغو پروتكشنيسم (سياست حمايت از صنايع داخلي، حتي اگر كالاي نامرغوب و گران توليد كنند) در انگلستان قرن 19 و پيشرفت توليدات صنعتي اين كشور شد. 

دهم و يازدهم سپتامبر 2005 تفسير رسانه ها عمدتا درباره انتخابات مصر بود 
حسني مبارك ژنرال هوايي سابق بار ديگر برنده آن اعلام شده بود. تفسير نگاران پيروزي مبارک را، شكست دمكراسي خوانده بودند. يک مفسر سويسي نوشته بود: تعريف دمکراسي که از سال 508 پيش از ميلاد مطرح است بر اين مدار قراردارد که همه افراد جامعه متساوي الحقوقند و بايد يکسان به قدرت دسترسي داشته و در مديريت عمومي جامعه سهيم باشند. همچنين رضايت اكثريت ملت شرط مشروعيت دولت است كه در انتخابات مصر، تنها 23 درصد شركت كرده بودند، يعني 77 درصد با عدم مشاركت، به روش انتخابات «نه» گفته بودند و تازه، مبارك با 88 درصد همين اقليت مردم مي خواهد شش سال ديگر حكومت كند و طول رياست خود بر مصر را به 30 سال برساند (مساوي با يک پادشاه). قانون اساسي سال 1971 مصر، نظام اين كشور را سوسيال دمكراسي اعلام كرده كه بنظر مي رسد دقيقا رعايت نمي شود و از سوسيال دمكراسي واقعي خبري نيست. در انتخابات دهه اول سپتامبر 2005 مصر به نامزدهاي بيشتري اجازه شركت داده شده بود، ولي اين كار در نتيجه انتخابات تغييري نداد!. 

آغاز جنگ اول هند و پاکستان و درگذشت جناح
11 سپتامبر سال 1948 نخستين جنگ ميان هند و پاكستان بر سر كشمير آغاز شد. در همين روز محمدعلي جناح بنيادگذار كشور پاكستان نيز درگذشت. از آن زمان تاکنون (سال 2008) دو جنگ ديگر بر سر همان مسئله ميان هند و پاکستان که پيش از سال 1947 يک کشور را تشکيل مي دادند روي داده است و راه حلي هم براي مسئله کشمير به دست نيامده است. 


نوشته شده در   دوشنبه 21 شهريور 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode