ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 19 شهريور 1390     |     کد : 25103

شنبه 19 شهريور 12 شوال 10 سپتامبر

ميرزا نورالله بن عبدالله متخلص به عمّان سال1322هجري قمري...

ميرزا نورالله بن عبدالله متخلص به عمّان سال1322هجري قمري
ميرزا نورالله بن عبدالله متخلص به عمّان و مشهور به عمّان ساماني ازعارفان بنام دوران قاجار درسامان درگذشت و درواديُ السلام نجف بخاك سپرده شد. عمّان ساماني ازنوابغ كم نظيرادب فارسي و شاعري توانا، زبردست و بديهه سرا بود كه دربيان تشبيهات و تلميحات ادبي بسيارتوانمند بود. ازاين رو وي را ازگنجينه‎هاي ادب فارسي و ازبزرگان بنام شيعه برشمرده‎اند. ازاين شاعر نامدار ديوان مفصلي مشتمل برقصائد، غزليات و قطعات شعرموجود است كه بارها به زيورطبع آراسته شده است. اين كتاب ارزشمند، گنجينةُ الاسراراست كه درآن، شاعرتصاويري ازخلقت جهان و ظهور عشق و امانت الهي را ارائه مي‎دهد و دربيان واقعه عاشورا صحنه‎هاي بي‎نظير و عرفان كربلا را به شكلي شيوا و دلنشين به نظم كشيده است.

درگذشت « ابراهيم بن هلال صابي» در سال384هجري قمري
«ابراهيم بن هلال صابي» ازبزرگان ادبا و شعراي قرن چهارم هجري قمري بدرود حيات گفت. كنيه او ابواسحاق و زادگاهش بغداد بود. اين اديب عرب درفنون شعري بلاغتي خاص داشت و درلغت عرب، كتابت و انشا استاد بود. وي دررياضيات، هيئت، نجوم و هندسه نيزدانش فراوان داشت و درحُسن خط سرآمد عصرخود بشمارمي‎رفت. هلال صابي كتاب تاجُ المَآثِررا بنام عَضُدُالدّوله ديلمي نوشت. صابي كتابي هم درمثلثات نگاشته و رساله‎اي نيز در جواب سؤالات علماي نجوم و هيئت ازوي بجاي مانده است. شايان توجه است كه هلال صابي نزد سيدرضي، سيد مرتضي و صاحب بن عَبّاد ازاحترامي ويژه برخوردار بود بطوريكه آنان بعد ازوفات وي قصائدي دررَثايش سرودند.

درگذشت شيخ بهايي حكيم، فقيه، عارف، منجم و رياضيدان در سال 1030هجري قمري
شيخ بهايي حكيم، فقيه، عارف، منجم و رياضيدان عصرصفوي در سال 1030هجري قمري دراصفهان بدرود حيات گفت. اين شخصيت برجسته اسلامي درشهربعلبك درخانواده‎اي دانش دوست و متقي بدنيا آمد. پدرش ازرهبران و مشايخ نامي قرن دهم هجري بود. شيخ بهايي درسال6 هجري قمري همراه خانواده‎اش به ايران آمد و ضمن مسافرتهاي بسياربه شهرهاي ايران، به تحصيل نيزادامه داد. او درعلوم نجوم و هيئت استاد مسلم زمان بود و درشعر، ادب و تاريخ و مهارتي خاص داشت. همچنين درعلوم و معارف ديني چون فقه و حديث عالمي والامقام بود. شيخ بهايي كتابهاي ارزشمندي درعلوم خود به يادگارگذاشته كه بالغ برصدجلد كتاب و رساله است. وي نخستين كسي بود كه يكدوره فقه غيراستدلالي بصورت رساله عملي به زبان فارسي نوشت و اين اثربنام جامِع عَباسي مشهوراست. ازديگرآثاراين دانشمند بزرگ اسلامي كه وسعت مطالعات و معلومات وي را دررديف توابع جهان قرارداده «جبرو مقابله و حَلُ حروف القرآن» را مي‎توان نام برد.

درگذشت « حضرت آيت الله سيد محمود طالقاني» در سال1358هجري شمسي
« حضرت آيت الله سيد محمود طالقاني» دانشمند و مفسرقرآن كريم؛ وروحاني مبارز در سال1358هجري شمسي درگذشت و ملّت ايران را داغدار كرد. آيت الله طالقاني از كودكي تحصيل علم را آغاز كرد و در سال 1317 شمسي بدرجه اجتهاد نائل آمد. ايشان از ايام جواني در بطن حوادث سياسي كشور قرار داشت و در سال 1331شمسي به صلاحديد آيت الله العظمي بروجردي براي شركت در اجلاس بيت المقدس به فلسطين و مصر سفر كرد. آيت الله طالقاني در سال 1341 به اتهام فعاليت برضد رژيم پهلوي دستگير و زنداني شد. اما پس از آزادي در مسجد هدايت به افشاگري چهره رژيم پهلوي ادامه داد . اين روحاني مبارز در قيام 15خرداد1342شمسي به اتهام تهيه وتنظيم اعلاميه ضد دولتي ؛ و تشويق قواي نظامي به تمرّد از رژيم به 10سال زندان محكوم شد. آيت الله طالقاني از آن زمان به بعد بارها دستگير، زنداني و تبعيد شد و سرانجام در آستانه پيروزي انقلاب اسلامي از زندان آزاد شد و مورداستقبال مردم مسلمان و مبارز قرار گرفت . ايشان به امر امام خميني(ره) رياست شوراي انقلاب و امامت جمعه تهران را برعهده گرفت. هم چنين درمقام نمايندگي مردم تهران به مجلس خبرگان راه يافت. از آيت الله طالقاني كتابهاي ارزشمندي چون« پرتوي از قرآن» به جاي مانده است.

درگذشت ولي الله خاكدان يشكسوت صحنه آرايي تئاتر و سينما در سال 1375 هجري شمسي
« ولي الله خاكدان» از پيشكسوتان صحنه آرايي تئاتر و سينماي ايران در سال 1375 هجري شمسي درگذشت. خاكدان طراحي را با چند نمايش در تبريز آغازكردوازسال1325شمسي در تهران فعاليت هنري راادامه داد. حاصل تلاشهاي بي وقفه خاكدان و عشق او به هنر صحنه آرايي در بسياري از نمايشنامه هايي كه سالها درسالنهاي تئاتر تهران به روي صحنه رفت؛ تجلي يافت و دريادها ماند. طراحي صحنه مربوط به لووردرفيلم كمال الملك؛ و ساخت دكور مجموعه هزاردستان از شاهكارهاي استاد ولي الله خاكدانند.

آغاز سفر تاريخي- اكتشافي «ماژلان» دريانورد پرتغالي در سال 1520 ميلادي
«ماژلان» دريانورد پرتغالي سفر تاريخي- اكتشافي خود را در سال 1520 ميلادي آغاز كرد. او درزمان شروع اين سفر 50ساله بود وبا 5 كشتي و خدمه آنها از پرشال براه افتاد و پس از دور زدن آفريقا و گذر از اقيانوسهاي هند و آرام، بندرها و ممالك بسياري را ديد. ماژلان در اين سفر پر مخاطره جان خود را از دست داد و درپايان اين مسافرت يك كشتي و تني چند از ملوانان ماژلان به اسپانيا بازگشتند.

آغاز ساخت بنای عمارت« رايشتاك» مقّر قانون گذاري آلمان در سال 1884 ميلادي
نخستين كلنگ بناي عمارت« رايشتاك»، مقّر قانون گذاري آلمان در سال 1884 ميلادي به زمين زده شد. ساخت عمارت رايشتاك 10 سال طول كشيد و در سال 1894ويلهلم دوم امپراتور آلمان آن راافتتاح كرد. رايشتاك در سال 1933ميلادي آتش گرفت وويران شد.


نوشته شده در   شنبه 19 شهريور 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode