ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 15 ارديبهشت 1403
شنبه 15 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 15 شهريور 1390     |     کد : 24983

سه شنبه 15 شهريور 7شوال6 Sep

1289شمسی: مرگ علیرضاخان عضدالملک ...

1289شمسی: مرگ علیرضاخان عضدالملک
علیرضاخان قوانلو قاجار ملقب به عضدالملک، فرزند موسی خان و از بستگان مهدعلیا، از کودکی در دربار قاجاریه به غلام بچگی و پیشخدمتی مشغول بود.

زمانی که ناصرالدین شاه قصد برکناری میرزاآقاخان نوری، صدراعظم خود را داشت علیرضاخان، میرزاآقاخان را از این واقعه آگاه کرد و شاه که متوجه این حرکت شده بود دستور تنبیه و اخراج وی را از دربار صادر کرد. در این میان مهدعلیا وساطت کرد و پس از چندی علیرضاخان به دربار بازگشت و منصب خوانسالاری نیز برعهده وی نهاده شد. در سال 1284قمری که سمت پیشخدمت خاصه را داشت شاه وی را مأمور کرد تا خشت‌های طلای گنبد امام حسن عسکری(ع) را به سامرا حمل کند. پس از بازگشت از این مأموریت ملقب به عضدالملک شد و به مُهرداری ناصرالدین شاه نیز ارتقا یافت. در جریان واقعه تحریم تنباکو، ناصرالدین شاه او را به‌عنوان واسطه خود برای مذاکره با روحانیون انتخاب کرد. پس از عزل محمدعلی شاه، با توجه به صغر سن احمدشاه وی به نیابت سلطنت برگزیده شد. علیرضاخان عضدالملک یک سال بیشتر در منصب نایب‌السلطنگی برقرار نماند و در پانزدهم شهریور سال 1289شمسی درگذشت.

1901میلادی: ترور بیست‌و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا

ویلیام مک کینلی بیست و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا بود.او در روز ۲۹ ژانویه سال ۱۸۴۳ میلادی به دنیا آمد و در سن پنجاه و هشت سالگی به قتل رسید. بعد از او ریاست‌جمهوری آمریکا را تئودور روزولت برعهده گرفت. او هفتمین فرزند از ۹ فرزند ویلیام و نانسی مک‌کینلی بود. در ساعت ۴:0۷ روز ۶سپتامبر ۱۹۰۱ میلادی لئون زولگش که تحت‌تأثیر افرادی مانند اما گلدمن و الکساندر برکمن قرار داشت، دو گلوله به وی شلیک کرد که در اثر قانقاریا که توسط جراحات حاصله ایجاد شده بود، چند روز بعد در ساعت 2:15دقیقه بامداد در بوفالو درگذشت. مک‌کینلی در کانتون در ایالت اوهایو به خاک سپرده شد. لئون زولگش قاتل وی، در ۲۹ اکتبر همان سال در زندان آبورم با صندلی الکتریکی اعدام شد.

1941میلادی: گلوله باران لنینگراد به دستور هیتلر

هیتلر ششم سپتامبر 1941 میلادی دستورداد که شهر لنینگراد با توپ، گلوله باران شود. این شهر که بیش از دو قرن پایتخت روسیه بود از چهارم سپتامبر به محاصره ارتش آلمان درآمده بود ولی فرمانده آلمانی از گلوله‌باران شهر خودداری کرده بود زیرا اطلاع یافته بود هنوز نزدیک به 2میلیون روس و عمدتا زنان، کودکان و سالخوردگان در شهر هستند. گلوله باران لنینگراد به‌طور لاینقطع تا سال 1944میلادی ادامه داشت که به مرگ یک میلیون نفر از ساکنان این شهر منجر شد. محاصره طولانی لنینگراد همزمان با حمله نیروهای شوروی به ایران آغاز شده بود.

1961میلادی: تشکیل جنبش غیرمتعهدها

جنبش غیرمتعهدها در ششم سپتامبر سال ۱۹۶۱ میلادی در اوج جنگ سرد و فضای دوقطبی بین غرب و شرق با هدف وحدت میان کشورهایی که نه در اردوگاه کمونیسم و نه در اردوگاه کاپیتالیسم (امپریالیسم) قرار داشتند، تشکیل شد اما با اتمام دوران جنگ سرد، هم‌اکنون اعضای این جنبش را اکثرا کشورهای در حال توسعه تشکیل می‌دهند.نخستین تلاش برای ایجاد همگرایی میان کشورهایی که بعدها به غیرمتعهدها معروف شدند، در سال ۱۹۵۵ میلادی در کنفرانس باندونگ انجام شد.جواهر لعل نهرو،
جمال عبدالناصر و احمد سوکارنو، رؤسای وقت حکومت کشورهای هند، مصر و اندونزی در این اجلاس ایده تشکیل چنین سازمانی را مطرح کردند.در سال ۱۹۶۱میلادی با حمایت فیدل کاسترو و مارشال تیتو در کنفرانسی که در کشور یوگسلاوی برگزار شد، این سازمان موجودیت خود را اعلام کرد. ایران عضو این جنبش است و تقریبا بیش از دوسوم اعضای سازمان ملل متحد، عضو جنبش عدم‌تعهد هستند. 


نوشته شده در   سه شنبه 15 شهريور 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode