ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 11 ارديبهشت 1388     |     کد : 2493

جمعه 11 ارديبهشت 6 جمادي الاول 1 مه

آغاز خلافت راضي بالله عباسي در سال 322 هجري قمري

پس از بركناري قاهر بالله عباسي و شكنجه و آزار وي توسط برخي از فرماندهان سپاه و دولتمردان سياسي دربار عباسي، بي درنگ به سراغ ابوالعباس محمد بن مقتدر بالله رفته و وي را براي پوشيدن رداي خلافت مهيا نمودند.

وي از كنيزي به نام "ظلوم" در رجب سال 297 قمري به دنيا آمده بود و پس از قتل پدرش مقتدر و خلافت عمويش قاهر بالله، مورد خشم خليفه وقت و دولتمردان عباسي قرار گرفت و بدين جهت، بيشتر اوقات در خفا زندگي مي كرد، تا از آزار و آلام دستگاه خلافت در امان باشد.

اما پس از خلع عمويش قاهر بالله، كانديداي خلافت شد و لقب "الراضي بالله" را براي خويش برگزيد.

مخالفان قاهر بالله كه راضي بالله را بر سرير خلافت نشانده بودند، تلاش زيادي به عمل آوردند تا از همه قضات، دبيران، وزيران، فرماندهان سپاه و بزرگان و ريش سفيدان طايفه بني عباس براي راضي بالله بيعت گرفته و حكومت و خلافتش را تسريع و تثبيت نمايند.

راضي بالله در آغاز كار، ابوعلي بن مقله را به مقام وزارت عاليه و علي بن عيسي را مسئول كنترل و نظارت دربار قرار داد. اين دو، در خلافت قاهر بالله عباسي، مورد خشم خليفه قرار گرفته و متواري شده بودند.

هم چنين راضي بالله دستور داد تمامي زندانيان را از زندان آزاد و افرادي كه در حكومت قاهر بالله، اذيت و آزار شده بودند، مورد نوازش قرار گيرند.

به دستور راضي، پزشك ويژه قاهر بالله، يعني عيسي را دستگير كردند وليكن با مصادره دويست هزار دينار وجه نقد از او، آزادش كردند و سپرده هاي زياد سيم و زر را كه قاهر در نزد او گذاشته بود، از او بازستاندند.

راضي بالله، تا ربيع الاولی سال 329 قمري در مصدر خلافت و حكومت عباسيان قرار داشت و در اين سال، پس از شش سال و ده ماه خلافت، بدرود حيات گفت.

 

گسترش آزادی عراضی تحت اشغال نیروهای عراقی در سال1361هجري شمسي

 در 11ارديبهشت ماه سال1361هجري شمسي درادامه عمليات پيروزمندانه بيت المقدس اعلام شد كه وسعت سرزمينهاي آزاد شده ازاشغال ارتش بعثي عراق به مرز800 كيلومترمربع رسيده است.

 

شورش مردم پاريس در اعتراض به گراني بهاي نان در سال1775ميلادي

نخستين شورش مردم پاريس در اعتراض به گراني بهاي نان در سال1775ميلادي آغاز شد .مردم قيام خود را در زمان لويي 16 آغاز كردند و مدت 4روز اعتراض و راهپيمايي كردند. گروههاي ناراضي مردم به غارت نانوايي ها ودزدي از مغازه ها پرداختند. اين شورش در تاريخ فرانسه بنام جنگ آرد معروف شد .

 

در گذشت پروفسور گوتريد آخندال رياضيدان بزرگ آلماني در سال 1771ميلادي

پروفسور گوتريد آخندال رياضيدان بزرگ آلماني در سال 1771ميلادي در گوتينگ آلمان درگذشت. نام او در تاريخ علم بعنوان واضع علم آمار ثبت شده است آخندان اولين بار علم آمار را مطرح كرد وي در فلسفه و تاريخ فلسفي نيز مطالعات بسيار داشت وآثاري هم در اين زمينه تاليف كرد .

 

روز کارگر

بنابه تعميم كنگره بين المللي كارگران اول ماه می روز كارگر نامگذاري شد. انتخاب اين روز به مناسبت بزرگداشت تظاهرات كارگران شيطاكودر اول ماه مي سال 1886ميلادي است .روزي كه كارگران براي دستيابي بغ افزايش دستمزد ؛ بر قراري قانون عادلانه كار داشتن حق استفاده از مرخصي اعتصاب كردند و پليس امريكا تظاهرات آرام آنان را سركوب كرد وقتي چند از كارگران جان خود را از دست دادند. حضرت امام خميني (ره)در پيام خويش به مناسبت رزو كاگر ايران در سال 1359 شمسي فرموندند: روز كاگر روز دفن سلطه ابر قدرتهاست كه با كار ،با واژه اعم. استقلال و در همه ابعاد به مستضعفين جهان بر مي گردد و ابر قدرتها ي آدم خوار و عالم خوار خالع سلاح مي شود.

 

 

 

 


نوشته شده در   جمعه 11 ارديبهشت 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode