ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 10 ارديبهشت 1388     |     کد : 2486

پنج شنبه 10 ارديبهشت 5 جمادي الاول 30 آوريل

درگذشت ابوعلي صيرفي كوفی در سال 263 هجري قمري

ابوعلي، حسن بن محمد بن سماعه كندي صيرفي، از علماي شيعه و از دانشمندان سخت كوش عصر خويش به شمار مي آمد.

وي، از جهت اعتقادي، واقفي و از پيشوايان اين گروه بود و در اين راه تعصب ويژه اي نشان مي داد.

واقفيه، دسته اي از شيعيان، بودند كه پس از شهادت مظلومانه امام موسي كاظم(ع)، پيشواي هفتم شيعيان راه وقف را در پيش گرفته و امامت امام هشتم شيعيان، يعني امام رضا(ع) را نپذيرفتند. اين ها در ميان برخي از شيعيان مدتي طرفدار داشته و با گفتار و نوشتار خويش، آنان را در اين راه نگه داشتند، وليكن پس از مدتي، حقايق بر هوادارانشان آشكار گرديد و بساط واقفيه برچيده شد و پيروان آن، به تدريج به مذهب حقه اماميه برگشته و مشمول هدايت هاي معنوي امامان معصوم(ع) شدند.

به هر روي، ابوعلي صيرفي با اين كه واقفي مذهب بود، با اين حال مورد پذيرش رجال شناسان شيعه قرار گرفته است. زيرا وي مردي فقيه، مورد وثوق و نويسنده اي ماهر بود.

ابوعلي صيرفي تعداد 30 كتاب تأليف كرد، كه اسامي برخي از آن ها عبارت است از: كتاب القبله، كتاب الصّلاة، كتاب الصّوم، كتاب الشّراء و البيع، كتاب الفرائض، كتاب النكاح، كتاب الطلاق، كتاب الحيض، كتاب وفاة أبي عبدالله (عليه السّلام)، كتاب الطهور، كتاب السهو، كتاب المواقيف، كتاب الزهد، كتاب البشارات، كتاب الدلائل، كتاب العبادات و كتاب الغيبة.

سرانجام در پنجم جمادي الاولیي، سال 263 هجري قمري، مصادف با سومين سال امامت و غيبت صغراي امام زمان(ع)، در كوفه وفات يافت و ابراهيم بن محمد علوي بر وي نماز گزارد و در جعفي مدفون گرديد.

 

میلاد حضرت زینب(س) سال پنجم هجری قمری

 حضرت زينب كبري(س) در 15رجب سال 63 هجري رحلت يافت. همان بانويي كه استوار و مقاوم به دفاع از حق و تهاجم به ستم پرداخت و ناروايي امويان را افشا نمود و با تازيانه كلماتش در دل كارگزاران يزيد هراس افكند، كوله بار اسارت را بر دوش كشيد و كارواني را كه لطف خدا بدرقه آن بود از شهري به شهري ديگر هدايت كرد و در صيانت از نهضت عاشورا كوشيد. بانويي كه به هيچ ذلتي تن نداد و نمونه آشكاري از انسانيت و پرهيزگاري گشت و در رسانيدن پيام امام سوم كوتاهى نكرد.

 هر کس مي خواهد که خلق در پيشگاه خداوند از او شفاعت کنند، حتما بايد حمد و ستايش الهي را انجام دهد.

از سخنان گوهربار حضرت زينب (س)، اعلام النساء

حضرت زينب(س) بزرگ بانوي جهان اسلام، بيدادگر و ادامه دهنده حادثه عاشورا و دارنده دانشهاي دو جهان و به گفته امام سجاد(ع) : " داناي بدون آموزگار و فهميده بدون فهماننده " بود. الگوي راستين وي، بانوي دو جهان، حضرت فاطمه(س) مادر وي بوده است. زينب(س) در دامان پرمهر و معنويت فاطمه(س) از سرچشمه معارف اسلامي و قرآني سيراب گشت. رسالت راستين زينب هنگامي آغاز گرديد که پس از به شهادت رسيدن امام حسين(ع) و هفتاد و دو تن از يارانش با ايراد سخنان آتشين به بيدارگري مردم کوفه و ستيز با ستمکاران و يزيديان پرداخت.

پس از واقعه خونبار كربلا نقش ايشان روند تازه تري يافت. آن حضرت در اين دوران ضمن حضور در كاروان اسراي كربلا در برابر حكام جور قرار گرفتند و به افشاگري ظلم و ستم وارد بر آل طه از سوي خاندان اميه پرداختند. آن حضرت در اين دوران سخت با حضور در كاخ برخي حكمرانان جور زمان مانند يزيد و ابن زياد، با تاكيد برحقانيت طريق آل محمد بر سخنان و تبليغات مسموم خاندان اميه درباره بني هاشم خط بطلان كشيدند. حضرت زينب سلام ا... عليها، شيرزن دشت كربلا سرانجام پس از عمري دفاع از طريق حقه ولايت و امامت در 15 رجب سال 63 هجرى قمرى در ضمن سفرى كه به همراه همسر گراميشان عبداللّه بن جعفر به شام رفته بودند، شهادت رسيده و بدن مطهر آن بانوى بزرگوار در همانجا دفن گرديد.

و مزار ملكوتى آن حضرت اينك زيارتگاه عاشقان وارادتمندان اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السّلام مى باشد.

صديقه توانا، عقليه دودمان وحي، تربيت شده خاندان نبوت، حضرت زينب كبري(س) است. همو كه در بزرگواري و كرامتش بسيار سخن ها گفته و نوشته اند.

او نمودار حق و جهاد در راه خدا و نگهدارنده ايمان و عقيده، قهرمان دليري و شجاعت، جلوه فصاحت و بلاغت، شعله ستيزه جوي باطل و آتش افشان حق در برابر نيروهاي ستمگر و كوبنده دژخيمان زورگو است.

زينب(س) تجسم زهد، ورع، علم، عفاف و شهامت و عقيله طاهره، متعلق به اخلاق الهي است. اين بزرگوار(س) راه مقاومت در برابر باطل را به امت نشان داد و فداكاري در راه خدا و چشم پوشي از همه چيز را در راه برافراشتن پرچم حق به همه ياد داد.

 ايثار، فداكاري، وزانت عقل، صبر و بردباري، علم وسيع و دانش وافر، سخنان سنجيده و منطقي او در فرصت هاي حساس توأم با آن مظلوميت و ستم هاي جانكاهي كه به او وارد آمده است، از او چهره يك شخصيت بي نظير، رزم آور شجاع، جهادگر بي باك و سخنور توانا را در قلوب و اذهان ترسيم نموده است كه تا چرخ زمان حركت دارد، تا نسل ها در روي زمين حيات دارند و تا زمين دور خورشيد مي گردد اين چراغ فروزان، نورافكن جهانيان و نسل هاي آينده خواهد بود.

با پذيرش شخصيت والاي حضرت زينب، مدت ها سخن بر سر اين بود كه اين دُر شاهوار در كدام صدف قرار گرفته است؟ آيا آرامگاه او در شام است يا در مصر؟ در كتاب پژوهشي پيرامون بارگاه حضرت زينب(س) كه نويسنده آن محمدحسين سابقي و مترجم آن، عيسي سليم پور اهري است، پاسخ اين شبهه ها و سؤالات به طور كامل و دقيق با ذكر مستندات محكم و قوي، بيان شده است.

 

در گذشت استاد اسماعيل آشتياني شاعر در سال1349هجري شمسي

استاد اسماعيل آشتياني شاعر، اديب و نقاش معاصرايراني در سال1349هجري شمسي ديده ازجهان فروبست. او درمدرسه صنايع مستَظرفه به سرپرستي كمال الملك به هنرجويي پرداخت و سرانجام معلم و مديرهمين مدرسه شد. دردوران مديريت آشتياني آموزش درسهايي تازه چون تاريخ هنر، رياضيات دراين مدرسه آغازشد. ازبرجسته ترين آثاراستاد آشتياني نامه نويس، پرنده هاي تيرخورده را مي توان نام برد. ازآثارادبي اين هنرمند بزرگ ديوان اشعاربا تخلص شعله، سفرنامه اروپا و و تاريخ حيات كمال الملك را مي توان ذكركرد. استاد آشتياني به پاس خدمات بي دريغ خود درعرصه هنر به دريافت درجه دكتراي افتخاري و نشان درجه اول هنري نايل آمد.

 

آغاز عمليات سراسري بيت المقدس در سال1361هجري شمسي

اولین مرحله عملیات بیت المقدس در ساعت 30 دقیقه بامداد دهم اردیبهشت سال 1361 با رمز مبارک "یا علی ‌بن ‌ابیطالب (ع)" در منطقه عملیاتی جنوب و غرب کارون، جنوب غربی اهواز و شمال خرمشهر آغاز ‌شد.

به گزارش گروه دفاع مقدس خبرگزاری مهر به نقل از کارنامه توصیفی عملیات ها: بعد از پایان عملیات فتح المبین، کار آماده ‌سازی نیروها برای عملیاتی دیگر با قدرت و سرعت خارق ‌العاده‌ای انجام ‌گرفت و لشکرهای سپاه و ارتش به مناطق عملیات اعزام ‌شدند. هوانیروز و نیروی هوایی نیز آماده ‌شدند تا عملیات را با تعداد پروازهای بیشتر حمایت کنند.

با اعزام های گسترده، مناطق عملیاتی مملو از نیرو ‌شد و دست فرماندهان اسلام برای انجام بزرگترین عملیات درون مرزی باز گردید. قرارگاههای قدس، فتح و نصر تحت رهبری قرارگاه عملیاتی مشترک سپاه و ارتش ( قرارگاه کربلا ) در مکانهای موردنظر متمرکز ‌شدند و آخرین راهها و چگونگی تهاجم مورد بررسی قرار ‌گرفت. چند نقطه از رود کارون برای نصب پل در نظر گرفته ‌شد و پس از مشورتهای فراوان، سرانجام عملیات به صورت گسترده غیر کلاسیک پیش بینی شده و ابتکارات و تجارب و خلاقیتهای رزمندگان اسلام نقش واقعی خود را در این عملیات باز یافت. خطوط جنگی ایران زیباترین اوقات خود را می‌گذراند. در شبهای فراموش نشدنی منطقه،  آوای مناجات و دعاهای توسل و کمیل زاهدان شب از هر طرف به گوش می‌رسید و رزمندگان اسلام بی‌صبرانه منتظر شنیدن رمز عملیات بودند.

عملیات بیت‌المقدس _ مرحله اول

در ساعت 30 دقیقه بامداد 10/2/61 رمز عملیات با نام مبارک "یا علی‌ بن ‌ابیطالب (ع)" توسط برادر محسن رضایی، فرمانده کل سپاه پاسداران و سرتیپ صیاد شیرازی، فرماندهء نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران از قرارگاه کربلا به نیروهای تحت امر صادر ‌شد. بدین ترتیب عملیات بیت ‌المقدس در منطقه عملیاتی جنوب و غرب کارون، جنوب غربی اهواز و شمال خرمشهر، با هدف آزادسازی خرمشهر، هویزه، جفیر، ایستگاه حسینیه، جاده اهواز - خرمشهر و در نهایت انهدام و اخراج دشمن از خاک ایران اسلامی و رسیدن به مرزهای بین‌المللی آغاز ‌شد.

رزمندگان اسلام که از روزهای قبل با استتار کامل در چند کیلومتری رودخانه کارون موضع گرفته بودند، حرکت خود را برای عبور از کارون آغاز کردند و به دنبال آن، نیروهای زرهی از روی جاده‌هایی که از قبل توسط واحد مهندسی سپاه، ارتش و جهاد احداث شده بود، به حرکت در‌آمدند تا از پلهای شناور عبور کنند. نیروهای پیاده با سرعت فراوان و عبور از مواضع مختلف، خود را به سنگرهای دشمن ‌رساندند و با یک یورش برق آسا به انهدام جنگ افزارها و استعدادهای ارتش متجاوز ‌پرداختند. رزمندگان اسلام با تصرف 800 کیلومتر از خاک اشغال شده، از شرق به غرب کارون حمله‌ور ‌شده و با عبور از میدانهای مین و دیوارهای دفاعی، قسمت عظیمی از نیروهای دشمن را هدف تهاجم خود قرار ‌دادند. به لحاظ گستردگی منطقه عملیاتی، ژنرالهای عراق گیج شده و تنها پیامشان این بود که مقاومت کنید و ایرانیان را عقب برانید. زمانی که نیروهای پیاده ایران مشغول درگیری با دشمن و انهدام آنها بودند، یگانهای زرهی از پلهای شناور بر روی کارون عبور کرده و خود را به غرب کارون رساندند. نفرات پیاده و شکارچیان تانک با حمایت یگانهای زرهی و با قدرت هرچه تمامتر راه جاده اهواز - خرمشهر را در پیش ‌گرفتند.

پس از نبردهای جانانه در حالی که تعداد زیادی از نیروهای مزدور بعث عراق کشته و زخمی و اسیر شده‌ بودند، رزمندگان اسلام با یک خیز بلند، خود را به قسمتهایی از جاده مهم اهواز -خرمشهر ‌رساندند. در اطراف این جاده که استحکامات و امکانات دشمن فراوان بود و تیر بارها به سمت نیروهای ایرانی آتش می‌گشود، با روشن شدن هوا، رزمندگان با مشکل مواجه ‌شدند. طول خاکریز شرق جاده که منطقه وسیعی را در زیر دید و سلطه دشمن می‌گذاشت و همچنین مسطح بودن زمین (برخلاف عملیات فتح‌المبین که زمین ناهموار بود) مشکل عملیات را دوچندان ‌کرد. به دلیل مشکلات یاد شده کارایی نیروهای پیاده کم شد و دور شدن تانکها از نیروهای پیاده، این کندی را افزایش ‌داد.

دشمن هم با آگاهی به این امر با تمام قوا تلاش کرد جاده را حفظ کند و به این تصور، آتش انواع سلاح های خود را به روی نیروهای پیاده و زرهی گشود. از سوی دیگر با روشن شدن هوا، نیروی هوایی دشمن نیز وارد عمل ‌شد و با بمبارانهای پیاپی، منطقه را در پوششی از آتش و دود فرو ‌برد. در زیر این بمبارانها، تانکهای عراق حرکت خود را به سوی نیروهای ایرانی آغاز ‌کردند. نبرد شدیدی میان شکارچیان تانک و ادوات زرهی عراق در‌گرفت و خساراتی به طرفین وارد ‌شد که با سماجت رزمندگان، قسمتهای دیگری از جاده اهواز - خرمشهر آزاد و نیروهای زرهی عراق عقب نشینی کردند.

رزمندگان اسلام چند قسمت از دژهای دفاعی شرق جاده را به تصرف در‌آورده  و از آنجا به تثبیت مواضع ‌پرداختند. عراق با وارد کردن نیروهای زرهی جدید، بار دیگر اقدام به پاتک نمود. نبرد مجدداً اوج ‌گرفت. تانکهای دشمن و دوشکاها با شلیک بی‌ امان، مواضع نیروهای اسلام را به شدت ‌کوبیدند. بمبارانهای وحشتناک جنگنده‌های عراق و اصابت پی در پی راکتها و بمبارانهای مهیب منطقه را به لرزه در‌آورد و صدای شلیک توپخانه و خمپاره‌ اندازها یک دم قطع نمی‌شد.

تانکهای عراق به خیال انهدام نفرات و تجهیزات ایران، هجوم خود را به مواضع نیروهای ایران گسترش دادند. پس از رسیدن به تیررس رزمندگان ناگهان آر پی جی زنها قیام کرده و با شلیک دقیق تانکها را به آتش ‌کشیدند و دود ناشی از سوختن تانکهای دشمن منطقه درگیری را فرا گرفت. پس از انهدام چند تانک، بقیه راه فرار را در پیش گرفته که چند تانک دیگر هم از پشت هدف قرار ‌گرفتند. نیروهای پیاده که مدتی زمین گیر شده بودند، با ایجاد موقعیت به سمت نیروهای عراق یورش ‌برده  و برای دومین بار  مقر لشکر 10 زرهی عراق را مورد تهاجم قرار دادند. این لشکر پس از دریافت ضربات سخت، دوباره راه فرار را در پیش گرفت و در منطقه کرخه نور، رزمندگان اسلام با وجود استحکامات سنگین، موفق ‌شدند دژ دفاعی آنها را شکسته و خود را به خاکریزهای دشمن برسانند.

در تکمیل آن، هوانیروز و نیروی هوایی نیز با تمامی قوا به یاری رزمندگان نیروی زمینی شتافته و آتش دشمن را با شلیک بی‌ امان راکت و بمب و موشک پاسخ ‌دادند. در این میان هوانیروز علاوه بر شرکت درعملیات تهاجمی، بخش عظیمی از کمک رسانی و نقل و انتقالات را بر عهده گرفت. رزمندگان اسلام که با عنایات خداوند پیش می‌رفتند، توانستند بر قسمتهایی از جاده مسلط شده و در همان مناطق به تثبیت موضع بپردازند؛ اما در منطقه کرخه نور، رزمندگان اسلام به خاطر تامین نبودن اطراف خود، ناچار به تغییر مواضع پرداخته و منتظر آغاز مرحله بعد ‌شدند. با آغاز عملیات بیت‌المقدس، رادیو بغداد طبق معمول دم از پیروزی زده و مدعی ‌شد که منطقه عملیاتی انباشته از اجساد و مملو از جنگ افزارهای ایرانیان است. سربازان شجاع عراق کاملاً بر اوضاع مسلط و آماده‌ اند تا شکستی دیگر چون غرب دزفول و شوش را بر ایرانیان وارد سازند. این در حالی است که تعداد زیادی از بعثیان کشته، زخمی و اسیر شده بودند و تعداد زیادی از ادوات زرهی آنان نیز منهدم و به غنیمت درآمده بود و رزمندگان اسلام با نصب پل از شرق به غرب کارون انتقال یافته و در اطراف جادهء خرمشهر در حال تثبیت موضع بودند و آماده می‌شدند که به طور کامل جاده را آزاد و به اهداف بعدی نایل آیند.

 

استقلال كشور نيكاراگوآ در سال1838ميلادي

كشور نيكاراگوآ در سال1838ميلادي  به استقلال رسيد. زبان رايج اين كشوراسپانيايي و انگليسي است و مردم آن مذهب كاتوليك دارند. نيكاراگوآ دراِمريكاي مركزي واقع است و با كشورهاي هندوراس و كاستاريكا مرزمشترك دارد. همچنين مرز شرقي اين كشورساحل درياي كاراييب و مرز غربي آن اقيانوس آرام است. مهمترين محصولات اين سرزمين موز، قهوه، ذرت، كاكائو، شكرو توتون است. همچنين اين كشورمعادن طلا و نقره و مس غني دارد.

 

 

 

روز جهانی کار و کارگر

کار و کارگر در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی

من به کارگران سفارش می کنم در هر بخشی و هر جايی مشغول هستند، اين روزها را روز کار بدانند، اين دوران را دوران کار جدی تلقی کنند و کار را هم عبادت بدانند. اين کاری که شما برای توسعه و پيشرفت کشور می کنيد يک عبادت قطعی است. به مسئولان هم سفارش می کنم که پاس طبقات کارگر و محروم و مستضعف و اين مردم مومن را بدارند. کارگران قدر خود را بشناسند و بفهمند که وجود آن ها چه قدر در سرنوشت يک ملت موثر است.

 

 


نوشته شده در   پنجشنبه 10 ارديبهشت 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode