ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 24 ارديبهشت 1403
دوشنبه 24 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 11 شهريور 1390     |     کد : 24785

امنیت ملی و حقوق بشر در جوامع مختلف

کتاب «بررسی تطبیقی امنیت ملی و حقوق بشر در جوامع مختلف» اثر آلیسون بریسک و گرشون شافیر با مقدمه سیامک ره پیک و ترجمه عسگر قهرمانپور بناب از سوی پژوهشکده مطالعات راهبردی منتشر شد.

کتاب «بررسی تطبیقی امنیت ملی و حقوق بشر در جوامع مختلف» اثر آلیسون بریسک و گرشون شافیر با مقدمه سیامک ره پیک و ترجمه عسگر قهرمانپور بناب از سوی پژوهشکده مطالعات راهبردی منتشر شد.
خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: حقوق و آزادی‌های بشر موضوعی چند وجهی است که با حوزه‌های مختلف علمی و تجربی ارتباط برقرار می‌کند.

این موضوع در حقوق، جامعه شناسی، سیاست، روابط بین الملل، امنیت و برخی رشته‌های دیگر به صورت جدی مورد بحث قرار می‌گیرد. نسبت حقوق بشر با امنیت نیز قابل توجه است.

بر اساس برخی از نظریات به ویژه رویکرد انتقادی در مطالعات امنیتی، فرد انسان، مرجع امنیت است. به عبارت دیگر آنچه باید از آن صیانت، حفاظت و مراقبت شود انسان و حقوق وی است.

از این منظر اساساً امنیت، با امنیت انسان معنا پیدا می‌کند. از نگاه سلبی نیز در این رویکرد مهمترین تهدید امنیت، تهدید و خشونت علیه انسان و حقوق و آزادیهای اوست.

از سوی دیگر رعایت حقوق و امنیت بشر، تمام سطوح امنیت مانند امنیت اجتماعی، امنیت عمومی، امنیت ملی و حتی امنیت بین المللی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به تقویت امنیت در تمام لایه‌ها کمک می‌کند.



دلیل این امر آن است که حقوق بشر و لایه امنیت فردی، عالی ترین و فراگیرترین سطح امنیتی است و این سطح هیچ قید خاصی مانند جامعه، سرزمین و قواعد و قانون کشور معینی را نمی‌پذیرد.

این کتاب مشتمل بر 10 فصل است و هر فصل توسط کارشناسان مباحث امنیتی به نگارش درآمده است. فصل اول کتاب با عنوان حقوق بشر و ناامنی ملی توسط آلیسون بریسک نوشته شده است. ریچارد فالک در فصل دوم موضوع آمریکا؛ نقض حاکمیت قانون را به نگارش درآورده است.

آمریکا؛ حمایت از حقوق بشر در روزگار ناامنی نوشته دیوید فورسایت، ایرلند شمالی؛ منازعه خشونت آمیز و مقاومت حقوق بین الملل اثر کولم کمپل، انگلیس؛ تداوم ترور و مقابله با ترور نوشته تد لندمن دیگر مقالات مندرج در این اثر به شمار می‌روند.

اسراییل؛ شکنجه دموکراسی اثر گیرشون شافیر، اسپانیا؛ دموکراسی، آزادیهای مدنی و اقدامات ضدتروریستی به قلم سالوادور، مارتی، پیلارد و مینگو و پدرو ایبارا، قانون توازن کانادا اثر هاوارد آدلمان، آلمان؛ پاسخ دولت به چالشهای تروریستی و حقوق بشر اثر ولنگانگ هاینس سایر مطالبی هستند که در این اثر بررسی شده‌اند.



نوشته شده در   جمعه 11 شهريور 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode