ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 15 ارديبهشت 1403
شنبه 15 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 7 ارديبهشت 1388     |     کد : 2460

وهابیت عامل اصلی اختلاف اهل سنت و تشیع/ وهابیت فرقه ای سیاسی است

مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به این که وهابیت عامل اصلی اختلاف اهل سنت و تشیع است...

 

مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به این که وهابیت عامل اصلی اختلاف اهل سنت و تشیع است تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی استکبار جهانی وهابیت را به حربه ای برای به خاک و خون کشیدن شیعیان تبدیل کرده است.

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه استاد حوزه و دانشگاه و مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با پیشینه فرقه وهابیت گفت: این فرقه از سوی محمد بن عبدالوهاب تأسیس شد، وی در سال 1115 قمری شهر عُیَینه از توابع نجد، عربستان متولد شد و در 96 سالگی از دنیا رفت. بدین معنا که وی در قرن دوازدهم هجری زندگی می کرد.

وی افزود: محمدبن‌عبدالوهاب مدتی در عربستان تحصیل کرد و بعد به شهرهای دیگری چون بصره، بغداد، مکه، مدینه، کردستان، اصفهان و همدان سفر کرد و کتابهای افراد مدعی نبوت را چون مسیلمه کذاب، طُلیحه اسدی و اسود عنبسی را مطالعه  و علاقمند به شهرت شد تا جایگاه اجتماعی فراتری پیدا کند.

حجت الاسلام خسرو پناه گفت: وی در ابتدا وقتی عقایدش را مطرح کرد پدر و استادش با وی مخالفت کردند، ولی با مرگ پدر توانست افکار انحرافی خود را مطرح کند و تا زمانی که با دختر برادر امیرعیینه ازدواج نکرده بود افکارش چندان توسعه نیافت اما پس از این وصلت امیر عیینه با وی هم پیمان شد و برای تخریب زیارتگاهها و برخی دیگر اماکن اقداماتی انجام دادند. در پی مخالفت مردم، وی با همکاری امیران دیگری توانست این فعالیتها را ادامه دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: وهابیون جنایتهای زیادی انجام دادند و در این راه اماکن تاریخی بسیاری را تخریب کردند که در آن میان می توان به تخریب محل تولد پیامبر اسلام(ص)، محل تولد حضرت خدیجه(س)، محل تولد حضرت زهرا(س) و تخریب قبور ائمه بقیع اشاره کرد .

آنها همچنین بارها کربلا و نجف را تخریب کرده و زائران را با شعار "مشرکین را بکشید و کافران را ذبح کنید" به خاک و خون کشیدند و هزاران بیگناه را در صحن مقدس کربلا و نجف و مدینه کشتند و اموالشان را هم به تاراج بردند.

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه تأکید کرد: حرکات امروز چون حمله به زائران ایرانی و غیر ایرانی، حرکاتی تازه نیست چرا که سنت دیرینه وهابیت و سنتی از آغاز تأسیس محسوب می شود.

وی در ادامه اضافه کرد:  اندیشه های وهابیت را باید در اندیشه های ابن تیمیه جستجو کرد. ابن تیمیه با نام کامل احمد بن عبدالحلیم بن تیمیه است در سال 661 قمری در حران که یکی از شهرهای تابعه شام است متولد شد. ابن تیمیه حنبلی مذهب بوده است. اندیشه های  منحرفی داشت و تفسیر مادیگرایانه ای از آیات قرآن ارائه داد و با مخالفتهای بسیاری رو به رو شد. وی معتقد بود که نغوذ بالله خداوند جسم دارد، در عرش مکان جسمانی و سمت و سوی مادی دارد.

مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار داشت: فرقه های حنابله و سایر فرقه ها به شدت با وی به مخالفت پرداخته، وی را زندانی و تبعید کردند. در زمان حیات، حرفهایش چندان مورد توجه قرار نگرفت چرا که وی اعتقاد به تجسیم را مطرح کرد، زیارت قبور اولیای الهی و پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را حرام اعلام، فضایل اهل بیت را انکار و به پیامبران الهی از جمله پیامبر اسلام توهینها و جسارتها کرد.

خسروپناه گفت: این انحرافات فکری در وهابیت هم مطرح شد. وهابیها مسائلی چون شفاعت، زیارت اهل قبور، تبرک جستن به آثار اولیای الهی و توسل جستن به آنها را شرک دانسته و مدعی هستند که این مسائل با توحید عبادی سازگاری ندارد. در حالی که همه متفکران اسلامی اعم از شیعه و سنی با این نظریه موافق نبودند. روایات بسیاری از پیامبر وجود دارد که فرمود هر کس شهادتین را جاری کرد مسلمان و محترم است. اگر هم نسبت به برخی اعتقادات حرف و حدیثی وجود دارد باید درباره آن به بحث و گفتگو بپردازند نه اینکه با جنایات مسلمانان را به خاک و خون بکشند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر از هر یک از این زائرین سؤال کنید که شما برای پرستش امام حسین به کربلا می روید متوجه خواهید شد که هدف آنها تنها تکریم شعائر اسلامی است. کسی که سجده بر مهر دارد یا در مسجد سر بر زمین می گذارد به معنای پرستش زمین نیست اما تنها می خواهد بر مکان طیب و طاهر سجده کند. به همین صورت در رابطه اقامه نماز در مسجد باید بین معبد و معبود تمایز قائل شد.

وی با بیان این مطلب که کتابهای فراوانی در پاسخ به این افراد منتشر شده و حتی علمای اهل سنت نیز پاسخهای بسیاری به آنها داده اند گفت: در این میان یک نکته نباید فراموش شود و آن این که وهابیت از بدو تأسیس و آغاز فرقه با سیاست سیاستمداران توسعه یافت، جهتگیری کرد و توانست این جنایات را انجام دهد. پس از آن انگلیسی‌ها با وهابیت آشنایی پیدا کردند و از این حربه برای نفاق میان مسلمانان استفاده کردند.

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه گفت: دهها سال وهابیت عامل اختلاف اهل سنت بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی استکبار جهانی وهابیت را حربه خوبی برای به خاک و خون کشیدن شیعیان و ایجاد اختلاف میان اهل تشیع و اهل تسنن تشخیص داد.

وی افزود: استعمارگران در کشورهایی سرمایه گذاری کردند و مناطقی که مردم محروم و بیسواد زندگی می کنند را مورد توجه قرار داده و با فریب آنها ، با هزینه سران برخی کشورها و بی عقلی مردم، توطئه های خود را اجرا می کنند .

وی یادآور شد: البته این امر به معنای رضایت مردم کشورهای تحت نفوذ وهابیون از این وضعیت  نیست. در گفتگوهایی که با توده های مردم داشتم متوجه شدم که از این وضعیت راضی نیستند و این حرکات را تأیید نمی کنند حتی سنی ها با این حرکات مخالف کرده و نقدهای بسیاری را به صورت مکتوب علیه وهابیت ارائه کرده اند.

حجت الاسلام خسرو پناه تأکید کرد: نمی توان گفت آنچه وهابیت انجام می دهد تنها ریشه در عقاید دارد به طور قطع سیاستمداران کشورهایی که با اسلام دشمنی دارند پشت پرده این طراحی ها حضور دارند تا این جنایات را افزایش داده، مانع از پیشرفت مسلمانان شوند .

 

مذهب نيوز


نوشته شده در   دوشنبه 7 ارديبهشت 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode