ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 23 ارديبهشت 1403
يکشنبه 23 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 10 بهمن 1386     |     کد : 243

حساب كتاب كالري‌ها در كافي‌شاپ

 

 


اغلب ما مي‌دانيم كه چاي و قهوه هيچ‌كدام كالري ندارند.

به همين علت هر رژيم سفت و سختي كه داشته باشيم و هر محدوديتي براي كالري دريافتي‌مان در نظر داشته باشيم، در مورد اين نوشيدني‌ها، به خودمان سخت نمي‌گيريم.

البته اين موضوع هنوز درست است و هنوز نتايج هيچ تحقيقاتي كه خلاف اين رانشان دهد، منتشر نشده است، اما چه مي‌گوييد در مورد كساني كه اصولا ميان‌وعده‌هايشان را جزء كالري دريافتي‌شان حساب نمي‌كنند و گمان مي‌كنند فقط غذاهايي كه به‌عنوان وعده اصلي خورده شود، مي‌تواند آنها را چاق كند؟

اين گروه اخير، كساني هستند كه چاي و قهوه بي‌كالري را، با مقادير زيادي شيريني، كيك، قند يا حتي خامه مخلوط مي‌كنند و به اين ترتيب گاه معجوني مي‌سازند كه كالري آن، از يك همبرگر نيز بيشتر خواهد بود! تعجب نكنيد، اين حاصل محاسباتي است كه انجمن مصرف‌كنندگان در انگلستان انجام داده و نتايج آن را به تازگي خبرگزاري بي‌بي‌سي منتشر كرده است.

در اين بررسي معلوم شده‌ انواع قهوه‌ها و نوشيدني‌هايي كه در كافي‌شاپ‌ها تهيه و سرو مي‌شود، يا حتي آنهايي كه بعضي افراد خوش‌ذوق در خانه درست مي‌كنند، گاه مي‌تواند تا يك‌پنجم كالري مجاز روزانه فرد را در بر داشته باشد؛ آن هم در حالي كه برخي افراد فقط به محاسبه كالري وعده‌هاي اصلي بسنده مي‌كنند يا اين كه هنوز هم دل‌شان به اين خوش است كه چاي و قهوه، هيچ كالري‌اي ندارد.

به‌عنوان مثال، يكي از انواع نوشيدني‌هايي كه كالري آن در اين بررسي محاسبه شده، نوعي قهوه موسوم به قهوه «موكا» است. به گفته محققان اين انجمن، قهوه موكا اگر با شير پرچربي درست شده باشد، مي‌تواند تا 396 كيلوكالري داشته باشد.

اگر به جاي نصف محتواي چربي شير گرفته شود و به جاي آن، كمي خامه زده‌شده به‌عنوان تزئين استفاده شود، مقدار كالري آن به 326 كيلو كالري خواهد رسيد.

به اين اعداد از اين منظر نگاه كنيد كه مقدار كالري روزانه افراد به‌طور عادي بين 1800 تا 2200 كيلوكالري بيشتر نيست و 396 و 326، آن هم براي يك ميان‌وعده يا نوشيدني به ظاهر بي‌خطر، رقم قابل‌توجهي است.

البته اين بررسي‌ها، روي كيك‌هاي سروشده در كافي‌شاپ‌ها هم انجام شده، اما نتايج در اين قسمت تقريبا قابل‌انتظار است. برش‌هاي يك‌نفره كيك‌ها، كالري‌اي معادل 423 و 500 داشته‌اند.

متأسفانه، بر خلاف مواد غذايي اوليه كه از فروشگاه‌ها مي‌خريم و سپس در خانه آن را براي مصرف آماده مي‌كنيم، مقدار كالري موجود در اين نوشيدني‌ها و خوراكي‌ها، به‌طور مشخص روي برچسب تغذيه‌اي درج نشده، تا مصرف آن، با آگاهي كامل از محتويات و تركيبات و همچنين انرژي موجود در آن، اتفاق بيفتد.

انجمن مصرف‌كنندگان انگليس، كه چندي پيش ساندويچ‌ها و پيتزاهاي شركت‌ها و فست‌فودهاي مختلف را از لحاظ ميزان نمك موجود در آن بررسي كرده بود و نتايج بسيار جالبي به دست آورده بود، با انتشار اين اطلاعات قصد دارد نوعي احساس نياز در مردم به وجود آورد؛ احساس نياز به اين كه بدانند در خوراكي‌ها و نوشيدني‌هايي كه در اين مكان‌ها ميل مي‌كنند، چه محتويات احتمالا زيان‌باري وجود دارد و در مورد چيزي كه واقعا مي‌خورند، حق انتخاب داشته باشند.

در گزارش قبلي از كار اين محققان معلوم شده بود ميزان نمك موجود در يك وعده ساندويچ يا دسر سروشده در اين فروشگاه‌ها، ممكن است  به مقدار كل‌مجاز نمك مصرفي يك كودك باشد.

 
     
  

 


نوشته شده در   چهارشنبه 10 بهمن 1386  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode