ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 2 ارديبهشت 1388     |     کد : 2416

چهار شنبه 2 ارديبهشت 26 ربيع الثاني 22 آوريل

درگذشت « محمّد بن حسام الدين خوافي مهستاني» معروف به« ابن حسام» در سال 875هجري قمري

 «محمّد بن حسام الدين خوافي مهستاني» معروف به« ابن حسام» از شاعران ايراني قرن نهم هجري دارفاني را وداع گفت. او استعدادي شگرف در سرودن اشعار پر معنا داشت و اشعار بجاي مانده از روي گواهي بر اين مطلبند. او ديوان قصايدي در مدح و ستايش ائمه(ع) دارد. همچنين مثنوي خاور نامه را بحر متقارب در شرح جنگهاي حضرت امير(ع) از خود به يادگار گذاشته است .

 

تشكيل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در سال 1358 هجری شمسی

 سپاه پاسدارن انقلاب اسلامي در آغاز انقلاب براي نگهباني از انقلاب اسلامي و حفاظت از دستاوردهاي آن بوجود آمد. حضرت امام خميني(ره) در دوم ارديبهشت سال 1358 طي فرماني به شوراي انقلاب اسلامي رسماً تأسيس اين نهاد مقدس را اعلام كردند و شوراي انقلاب با تأسيس شوراي فرماندهي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گامي اساسي در جهت سازماندهي اين نهاد برداشت. این نهاد مبارک خدمات ارزنده ای به یادگار گذاشته و جان افشانی پاسداران انقلاب از نخستین روزهای انقلاب تا جنگ تحمیلی و حتی در بازسازی کشور در ذهن هر ایرانی نقش بسته است.

 حضرت امام خميني(ره) رهبركبيرانقلاب اسلامي براي تجليل ازپاسداران فداكاردرپيامي فرمودند:« اي كاش من هم يك پاسداربودم.»

 "سپاه پاسداران در سايه روحيه انقلابي و معنويتي كه از سرچشمه جوشان دل منور و روح مصفاي آن امام عارفان و قدوه صالحان پيوسته مي جوشيد و بيش از همه، جوانان رزمنده و خالص سپاه و بسيج را سيراب مي كرد، توانست نقش تعيين كننده اي را در دفع حمله ايادي استكبار به جمهوري اسلامي ايفا كند و در كنار ارتش و با به كارگيري بسيج مردمي، درس تلخي به دشمنان اسلام بدهد و حفظ استمرار نظام جمهوري اسلامي را تضمين كند." "… سپاه پاسداران انقلاب اسلامي كه مولود مبارك انقلاب اسلامي است، در همه جهان پس از صدر اسلام پديده بي سابقه اي است. اين پديده در حقيقت، مظهر عيني و مجسمي است براي شعارهاي انقلاب اسلامي، شعار ايستادگي در مقابل همه قدرتهاي بزرگ با سلاح اتكال به خدا، شعار ايستادگي در مقابل همه قدرتهاي بزرگ با سلاح اتكال به خدا، شعار غلبه خون بر شمشير و شعار حركت براي نجات مستضعفان و از همين رو است كه سلطه هاي بزرگ در سراسر جهان با چشم انزجار و نفرت، بدين پديده الهي مي نگرند چنانكه به انقلاب اسلامي."

 مقام معظم رهبري و فرماندهي كل قوا

 حضرت آيت الله العظمي خامنه اي "مد ظله العالي"

 

 آغاز انقلاب فرهنگي در سال1359هجري شمسي

 انقلاب اسلامي بعد از پيروزي مي بايست از سطح آگاهي قبلي ارتقا پيدا مي كرد. حضرت امام خميني(ره) خيلي زود بر اين مسأله واقف شده و ضرورت انقلاب,در افكار و انديشه هاي مردم بويژه نسل جوان را در مراكز علمي و فكري همچون دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي و مدارس تأكيد فرمودنده و در تاريخ 2/1/59 با پيامي خطاب به دانشجويان اولين جرقه هاي انقلاب فرهنگي را روشن نمودند.

انجمنهاي اسلامي دانشجويان دانشگاهها درآموزش عالي و دانشگاهها انقلاب فرهنگي را در سال1359هجري شمسي آغازكردند. اهداف اين حركت انقلابي، محو سلطه فرهنگي غرب طاغوت زدايي فضاي دانشگاهها، و مبارزه با جوّ گروه گرايي سياسي محض بود.پس ازاين اقدام انقلابي شوراي عالي انقلاب نيزدراطلاعيه اي اعلام كرد كه وجود ستادهاي عملياتي را در دانشگاهها نحمّل نخواهد كرد. لذا بايد درمدت سه روز اينگونه ستادها برچيده شوند. انقلاب فرهنگي زمينه اي جدّي براي پيشبرد اهداف فرهنگي و علمي دردانشگاههاي كشورايجاد كرد.

  

درگذشت استاد محمود خوانساري در سال1366هجري شمسي

 استاد محمود خوانساري ازاستادان عرصه هنر ايراني در دوم ارديبهشت ماه سال1366هجري شمسي بدرود حيات گفت. پدروي حجة الاسلام آقا سيد جمال از دوران كودكي او زيبايي و سوختگي صداي فرزند را دريافت و به تعليم او دل بست. در كنار آموختن اصول و مقدمات، فقه و عربي، راز و رمز آواز را هم آموخت. پس ازآن بتدريج با بزرگان موسيقي همچون استاد صبا آشنا شد و بردانش هنري خويش افزود. استاد خوانساري همكاري خود را با راديو در شيراز آغاز كرد و سرپرستي بخش موسيقي اصيل ايراني اين مركزرا به عهده داشت. در صداي استاد خوانساري خستگي ها، دلشكستگي ها، رنجها و غمها را مي توان به گوش جان شنيد؛ ازاين رو آواي اين هنرمند جاودانه مانده است.

  

شهادت آيت الله حاج شيخ مرتضي بروجردي در سال1377هجري شمسي

 آيت الله حاج شيخ مرتضي بروجردي ازعلماي بزرگوارو مبارز حوزه نجف در سال1377هجري شمسي بدست مخالفان اسلام به شهادت رسيد. آيت الله بروجردي سالها تحقيق و مطالعه كرد و حاصل اين سالها تهيه و تأليف بيش از40جلد كتاب درزمينه فقه و اصول است كه در مقاطع تحصيلي حوزوي تدريس مي شوند. آيت الله مرتضي بروجردي درجوارمولايش حضرت علي(ع) به خاك سپرده شده است.

 

 درگذشت علي سليمي استاد موسيقي آذربايجاني در سال1376هجري شمسي

 علي سليمي استاد موسيقي آذربايجاني و ازچهره هاي برجسته موسيقي آذري درجهان در سال1376هجري شمسي بدرود حيات گفت.

 درآغازقيام قهرمانانه مردم تبريزدرسال1356شمسي وي با ساخت سرودهاي انقلابي آتش درجان خصم مي انداخت. استاد سليمي دردوران دفاع مقدّس نيزساخت سرودهاي انقلابي و حماسي را ادامه داد و مفاهيم انقلابي و اسلامي را بازبان موسيقي بيان كرد.

   

استفاده از گازهای سمی در پیکارها برای اولین بار در جهان در سال1915ميلادي

اولين باردرتاريخ پيكارهاي كشورهاي جهان در سال1915ميلادي از گازسمّي استفاده شد. اين گازرا كه به گازخفه كننده مشهوربود نخستين بارآلماني ها درجنگ ايپِربه كاربردند. گفتني است كه پس ازاختراع ماسك ضد گازازاثراين گاز كاسته شد و كمي بعد به كلي بي اثرگرديد.

 

به آتش کشیدن پايتخت الجزاير توسط ارتش سرّي فرانسه الجزايری در سال 1961ميلادي

ارتش سرّي فرانسه الجزيره پايتخت الجزاير را در سال 1961ميلادي به آتش كشيد. ارتش سري فرانسه را عدّه اي ازافسران ارتش فرانسه كه درالجزايرمستقربودند تشكيل دادند و هدفشان مبارزه با استقلال الجزايرو مخالفت با سياستهاي ژنرال دوگل بود. ارتش سرّي فرانسه مدتي بعد ازدستگيري برخي ازرهبران اين سازمان ازجمله ژنرال سالان منحل شد.

  

تولد «اِمانوئل كانت» فيلسوف آلماني در سال1724ميلادي

«اِمانوئل كانت» فيلسوف آلماني در سال1724ميلادي متولد شد. وي دراكثررشته هاي علمي به تحقيق و مطالعه پرداخته بود. كانت درعلوم رياضي، طبيعي، زمين شناسي و جغرافياي طبيعي، منطق و مسائل ديني كتابها و رساله هاي متعدد دارد. كانت معتقد بود كه عقل نظري ازدرك حقيقت اشيا عاجزاست.

 

 

 

 

 

 


نوشته شده در   چهارشنبه 2 ارديبهشت 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode