ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 28 مرداد 1390     |     کد : 24139

جمعه 28 مرداد18 رمضان 19 اوت

.45 سال پيش در روز 18 اوت سال 1966 ميلادي انقلاب فرهنگي چين با چراغ سبز مائوتسه تونگ ، رهبر حزب كمونيست آغاز مي شود. انقلابي كه نتايج فاجعه باري براي مردم چين داشت و حدود 100 ميليون نفر از مردم قرباني آن مي شوند.

45 سال پيش در روز 18 اوت سال 1966 ميلادي انقلاب فرهنگي چين با چراغ سبز مائوتسه تونگ ، رهبر حزب كمونيست آغاز مي شود.
انقلابي كه نتايج فاجعه باري براي مردم چين داشت و حدود 100 ميليون نفر از مردم قرباني آن مي شوند.
سياست جهش بزرگ مائوتسه تونگ نتايج تاسف باري به ويژه در بخش كشاورزي به بار آورده بود. فقط بين سال هاي 1959 تا 1961 ميلادي كه سال هاي قحطي در چين بودند 30 ميليون نفر از گرسنگي جان خود را از دست مي دهند.

مائو تصميم به انتقاد از خود مي گيرد و مقام رياست جمهوري را ناگزير در سال 1959 ميلادي به ليو شائوچي يك رهبر ميانه‌روتر واگذار مي كند.

با اين حال مقام رياست جمهوري به مراتب كم اهميت تر از رهبري حزب كمونيست بود كه مائو براي خود حفظ مي كند.

ليو شائوچي در حزب كمونيست محبوبيت داشت اما او مانند مائو تسه تونگ يك نظريه پرداز نبود و حريفش را دستكم گرفته بود.مائو اندك اندك زمينه را براي حذف رقبا آماده مي كرد.او ماه ها به تبليغات «ضد تجديدنظر طلبي» دامن زد.

سرانجام با دستور مائو دانش آموزان ، دانشجويان و جوانان گارد سرخ كه افكارشان تحت تاثير قرار گرفته بود به هرچه كه نماد دوره قديم بود ، حمله ور مي شوند.

آنها به تعقيب اعضاي قديمي جناح راست حزب كمونيست ، افراد تحصيل كرده ، پزشكان ، استادان دانشگاه و آموزگاران مي پردازند.بسياري از آنها به قتل رسيده يا به مزارع و بيابان هاي باير فرستاده مي شوند تا در آنجا از گرسنگي ، بيماري و بدرفتاري جان خود را از دست دهند.
ليو شائوچي دستگير شده و به اتهام اينكه ايدئولوژي را فداي رونق اقتصادي كرده به زندان افتاده و در شرايط مشكوكي در زندان مي ميرد.

دنگ شيائوپينگ كه پس از مرگ مائو رهبر چين مي شود به نوبه خود زنداني مي گردد.

بسياري از اماكن تاريخي ، معابد قديمي در جريان انقلاب فرهنگي كه بيشتر به يك جنون همگاني جوانان و نوجوانان شبيه بود، تخريب مي گردند.

افراط گرايي به اندازه اي مي رسد كه كودكان 10 - 12 ساله پدر و مادرشان را به تجديدنظر طلبي متهم كرده و به دست گاردهاي سرخ مي سپردند.

سرانجام با تلاش هاي چوئن لاي ، نخست وزير چين كه از شخصيت هاي بسيار معتبر حزب كمونيست و يار ديرينه مائو بود اندكي از شدت و حدت انقلاب فرهنگي كاسته مي شود.

با اينكه از اوايل سال 1970 ميلادي اندكي از شدت انقلاب فرهنگي كاسته مي شود اما تا سال 1976 ميلادي اين انقلاب ادامه يافت و عوارض جبران ناپذيري براي مردم و كشور چين به بار آورد.
به اين ترتيب ، در روز 18 اوت سال 1966 ميلادي انقلاب فرهنگي چين با چراغ سبز مائوتسه تونگ رهبر حزب كمونيست چين آغاز مي شود.

مائو براي از بين بردن رقبايش و كادرهاي قديمي و ميانه رو حزب «تجديدنظر طلبي» را بهانه كرده و گاردهاي سرخ جوان ، دانش آموزان و دانشجويان را به جان اعضاي حزب ، افراد تحصيلكرده و حتي مردم عادي مي اندازد.

انقلاب فرهنگي چين يكي ديگر از سياهترين دوران حكومت مائوتسه تونگ در چين بود كه در جريان آن دستكم 100 ميليون نفر از مردم اين كشور قرباني مي شوند.


نوشته شده در   جمعه 28 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode