ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 31 فروردين 1388     |     کد : 2398

دوشنبه 31 فروردين 24 ربيع الثاني 20 آوريل

درگذشت محمود غزنوي ملقب به« يمينُ الدوله» در سال 421هجري قمري

 «محمود غزنوي »ملقب به« يمينُ الدوله» سومين حاكم سلسله غزنوي در سال 421هجري قمري از دنيا رفت .او در سال 387هجري پس از شكست برادرش اسماعيل حكومت را بدست گرفت و 2سال بعد با غلبه بر عَبدُ المَلكِ بنِِِِ نوحِ ساماني بر تمامي خراسان استيلا يافت. سلطان محمود غزنوي بتدريج سرزمينهاي مجاور را ضميمه قلمرو خود ساخت. او 12بار به سرزمين هندوستان لشكر كشي كرد اما سرانجام قبل از رفتن به ري به واسطه لشكر كشي هاي متعدد طي 33سال حكومتش ؛ و ابتلا به بيماري سل درآمد و در 51سالگي از دنيا رفت .

 

در گذشت حاج ميرزا ابوالقاسم كلانتري در سال 1292هجري قمري

 حاج ميرزا ابوالقاسم كلانتري يكي از علماي مشهور شيعه در سال 1292هجري قمري در تهران بدرود حيات گفت .او فقيهي اصولي ،و عالمي برجسته در علوم نقلي و عقلي بود. وي در آغاز تحصيل مدتها از محضر درس آيت الله نوري استفاده كرد و سپس در عتبات عاليات از علماي حوزه عراق همچون شيخ مرتضي انصاري بهره مند گرديد ؛ و به مقام اجتهاد نائل آمد .آيت الله كلانتري از مشاهير علماي تهران بشمار مي رفت به همين دليل از نفوذي خاص در ميان مردم برخوردار بود. او در اعتلاي مذهب و نشر احكام الهي كوشش بسيار مي كرد. از آثار مهم اين عالم فرزانه مي توان به مَطارحُ الاَنظاردر شرح مسائل حلال و حرام اشاره كرد. وي در صحن مطهر حضرت عبدالعظيم به خاك سپرده شده است .

  

درگذشت استاد محمد تقي شريعتي مفسّرقرآن كريم در سال1366هجري شمسي

 استاد محمد تقي شريعتي مفسّرقرآن كريم و انديشمند عاليقدراسلامي در سال1366هجري شمسي در80 سالگي به رحمت ايزدي پيوست. او در سال1286 شمسي در مزنيان سبزوار متولد شد و علومي چون منطق، فلسفه، فقه و اصول را در مشهد مقدّس فرا گرفت. استاد محمد تقي شريعتي كانون نشر حقايق اسلامي را درمشهد بنياد نهاد و جلسات سخنراني و تفسير قرآن را بطور مستمر در اين شهر برپا مي كرد. استاد محمد تقي شريعتي عمر پربركت خويش را درراه آگاه كردن هرچه بيشتر مردم از اسلام واقعي سپري كرد.

 

 استقلال جزيره ايسلند در سال920ميلادي

 جزيره ايسلند با تشكيل مجلس عمومي بنام آلتينگ استقلال خود را در سال920ميلادي اعلام كرد. ايسلند ازقرن 13ميلادي تحت حاكميت شاه نروژ و سپس دانمارك بود. درزمان جنگ جهاني دوم پس ازتصرّف دانمارك بدست نيروهاي آلماني، قواي بريتانيا نيزايسلند رااشغال كرد. اما بعد ازجنگ ايسلندي درهمه پرسي به استقلال كشورخود رأي دادند و به اتحاد با دانمارك نيزپايان بخشيدند.

  

تولد «سيمون بوليوار» سياستمدارانقلابي اِمريكاي جنوبي در سال1783ميلادي

 «سيمون بوليوار» سياستمدارانقلابي اِمريكاي جنوبي در سال1783ميلادي دركاراكاس بدنيا آمد. بوليوار در انقلاب كاراكاس حضوري فعال داشت و كنگره اي كه براي تشكيل كلمبيايي بزرگ ايجاد شده بود او را به رياست جمهوري انتخاب كرد. بوليوارنيروهاي اسپانيايي را ازونزوئلا بيرون راند و سرزمينهاي اكوآدور و كلمبيا را دراختيارخود گرفت. درسال1822ميلادي فعاليتهاي آزاديبخش بوليوارگسترش يافت بطوريكه فرماندهي نيروهاي مسلح پرو را هم برعهده گرفت و در سال1825ميلادي دربدست آوردن پيروزي آنها را ياري كرد. بوليوارهمچنين مأمورطرح قانون اساسي جديد براي آزادي سرزميني شد كه امروزه بوليوي خوانده مي شود.

 

 

 

 


نوشته شده در   دوشنبه 31 فروردين 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode