ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 24 مرداد 1390     |     کد : 23957

ريشوليو صدراعظم فرانسه شد

387 سال پيش در روز 13 اوت سال 1624 ميلادي آرمان ژان دوپلسيس معروف به كاردينال و دوك دوريشوليو از سوي لويي سيزدهم پادشاه فرانسه به مقام صدراعظمي اين كشور منصوب شد.

جام جم آنلاين: 387 سال پيش در روز 13 اوت سال 1624 ميلادي آرمان ژان دوپلسيس معروف به كاردينال و دوك دوريشوليو از سوي لويي سيزدهم پادشاه فرانسه به مقام صدراعظمي اين كشور منصوب شد. كاردينال دوريشوليو كه حدود 4 ماه قبل از اين تاريخ وارد هيات دولت شده بود جانشين ويوويل در راس هيات دولت گرديد.
آرمان ژان دوپلسيس در 9 سپتامبر سال 1585 ميلادي در پاريس متولد شد. او ابتدا حرفه نظامي گري را برگزيد ، اما بعد از اين كه برادرش آلفونس مقام اسقفي شهر لوسون در نزديكي بندر روشل را رها كرد و در يك دير راهب شد ، آرمان براي اين كه مقام اسقفي لوسون در خانواده باقي بماند ، به تحصيل الهيات پرداخت و سپس به رم و به ديدار پاپ پل پنجم رفت تا علي رغم سن كم بتواند به مقام اسقفي شهر لوسون برسد.

در سال 1607 ميلادي در سن 22 سالگي او اسقف شهر لوسون شد.

در سال 1614 ميلادي در مجلس اتاژنرو ، ريشوليو رساله روحانيت را ارائه كرد و اعلام نمود به نفع پادشاهان است كه مقام هاي روحاني را به هيات دولت دعوت كنند ، زيرا آنها از توانايي هاي ويژه و حزم و احتياط كه لازمه حرفه ايشان است ، برخوردار هستند.

ريشوليو به ماري دومديسي ، ملكه مادر نزديك شد و جزو افراد محرم او گرديد اما پس از اين كه لويي سيزدهم به سن بلوغ رسيد ، ماري دومديسي مقام نايب السلطنه را از دست داد و چون لويي سيزدهم دست ملكه مادر را از قدرت كوتاه كرده بود او به حالت قهر دربار را ترك نمود و ريشوليو نيز به دنبال ماري دومديسي از دربار رفت.

ريشوليو در تمام اين مدت تلاش كرد تا دوباره ميان لويي سيزدهم و ملكه مادر آشتي برقرار شود و سرانجام به هدف خود رسيد. در سال 1622 ميلادي ريشوليو به مقام كاردينالي منصوب شد.

كاردينال دوريشوليو پس از اين كه از سوي لويي سيزدهم صدراعظم فرانسه شد ، دو هدف را دنبال كرد: تثبيت قدرت پادشاه و دولت و ايفاي نقش برتر توسط فرانسه در قاره اروپا.

ريشوليو براي تثبيت قدرت پادشاه ابتدا نفوذ نجبا را كاهش داد.بنا بر اين اغلب نجباي فرانسه از دشمنان ريشوليو محسوب مي شدند.

ريشوليو براي حفظ تماميت كشور به جنگ پروتستان ها رفت كه در بندر روشل موضع گرفته و از حمايت انگليسي ها برخوردار بودند.

او بندر روشل را از دريا و زمين محاصره كرد ، تا اين كه سرانجام شهر روشل در 28 اكتبر سال 1628 ميلادي تسليم شد.

ريشوليو براي تامين مخارج جنگ ها ماليات هاي سنگيني وضع كرد كه اين مساله موجب بروز شورش هاي زيادي در مناطق مختلف فرانسه گرديد اما كاردينال دوريشوليو تمام اين شورش ها را بي رحمانه سركوب كرد.

ريشوليو دوئل را ممنوع اعلام كرد و براي افرادي كه دست به دوئل مي زدند مجازات اعدام تعيين نمود.

ريشوليو طرفدار تمركز قدرت بود و سرانجام نيز موفق به اين كار شد.

او به هنر و فرهنگ علاقه زيادي داشت. ريشوليو در سال 1634 ميلادي آكادمي فرانسه را ايجاد كرد و دانشگاه سوربن را گسترش داد.

در زمينه اقتصاد كه به عقيده او اساس قدرت كشورها بود ، ريشوليو وزارت دريانوردي و تجارت را تاسيس كرد و شركت هاي تجاري مطابق الگوي شركت هاي هلندي را ايجاد نمود.

ريشوليو اساس يك امپراتوري استعماري را در سال 1626 ميلادي در سنگال و گويان ، در سال 1635 در جزيره مارتينيك ، در سال 1638 ميلادي در جزيره رئونيون و در سال 1643 ميلادي در ماداگاسكار بنا كرد.

در كانادا نيز كه كمپاني نوول فرانس در سال 1627 ايجاد شده بود ، مهاجرنشين هاي زيادي را به وجود آورد.

در دوران صدراعظمي كاردينال ريشوليو فرانسه درگير جنگ هاي متعددي با كشورهاي مختلف اروپا به ويژه اسپانيا بود كه در اغلب اين جنگ ها فرانسه پيروز شد و توانست برتري خود در قاره اروپا را به اسپانيا تحميل كند.

كاردينال دوريشوليو و لويي سيزدهم مدت 18 سال با يكديگر فرانسه را اداره كردند كه البته قدرت واقعي در دست كاردينال دوريشوليو بود.

سرانجام پس از 18 سال فعاليت بي وقفه ، مبارزه با مخالفان داخلي و دشمنان خارجي كاردينال دوريشوليو به دليل خستگي مفرط در روز 14 دسامبر سال 1642 ميلادي درگذشت.

چهل روز پس از مرگ ريشوليو ، لويي سيزدهم نيز دار فاني را وداع گفت.

به اين ترتيب در روز 13 اوت سال 1624 ميلادي كاردينال دوريشوليو صدراعظم فرانسه شد و در جريان 18 سال كه تا زمان مرگ در اين مقام بود ، فرانسه را به قدرت برتر اروپا تبديل كرد ، قدرت نجبا را كاهش داد و قدرت سلطنت را تحكيم كرد ، به طوري كه كاردينال دوريشوليو در تاريخ فرانسه به عنوان قدرتمندترين صدراعظم اين كشور شهرت دارد. 


نوشته شده در   دوشنبه 24 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode