ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 30 فروردين 1388     |     کد : 2389

یکشنبه 30 فروردين 23 ربيع الثاني 19 آوريل

وفات معتضد باللّه عباسى در سال 289 هجرى قمرى

"احمد بن موفق بن متوكل عباسى"، معروف به "المعتضد بالله"، پس از وفات عمويش "معتمد عباسى"، به مقام خلافت نايل آمد.

 وى، خليفه‏اى كوشا و باتدبير و در امر زمامدارى، كاردان و باگذشت بود.

 معتضد به عنوان شانزدهمين خليفه عباسى، پس از استقرار در مقام خلافت، "عبيدالله بن سليمان" را به وزارت منصوب كرد و پس از وفات عبيدالله، فرزندش "قاسم بن عبيدالله" را به اين مقام برگزيد.

 هم چنين، "ابواسحاق اسماعيل بن اسحاق ازدى" را كه مالكى مذهب بود، به قضاوت منصوب كرد و پس از وى، پسر عمويش "اسماعيل" را به اين مقام انتخاب نمود.

 سرانجام در 47 سالگى، در 23 ربيع‏الثّانى، سال 289 قمرى، در بغداد بدرود حيات گفت.

 معتضد عباسى با آل ابى طالب(ع) و علويان مهربان بود و متعرض آنان نمى‏شد و در مقابل، تلاش مى‏كرد كه به آنان خدمتى نمايد.

 هم چنين، وى با بنى اميه بسيار دشمن بود و در سال 283 قمرى، دستور داد كه در منابر و سخنرانى‏ها، "معاوية بن ابى‏سفيان" و فرزندش "يزيد بن معاويه" را لعنت كنند و آن دو را به خاطر دشمنى با "اميرمؤمنان(ع) " و فرزندان گرامى‏اش، ناسزا گويند. اما وزيرش عبيدالله بن سليمان كه در باطن، ناصبى و دشمن اهل بيت )ع(  بود، وى را از اين كار بازمى‏داشت و مى‏گفت كه اهل سنت، از سبّ و لعن معاويه ناراحت مى‏شوند و ممكن است عكس العمل منفى نشان داده و نظم خلافت را بر هم زنند.

 معتضد، اعتنايى به گفتارش نكرد و دستور سب و لعن آن دو را صادر كرد.

 

خلافت مكتفى عباسى در سال 289 هجرى قمرى

  على بن معتضد بن موفق بن متوكل عباسى، در رجب سال 264 قمرى از كنيزى رومى نژاد به نام "نشيج " به دنيا آمد و پس از درگذشت پدرش "معتضد عباسى"، در 23 ربيع الثانى سال 289 قمرى به خلافت رسيد و به "المكتفى بالله "معروف گرديد. وى، هفدهمين خليفه عباسيان بود .

 مكتفى، درآغاز خلافتش "قاسم بن عبيدالله بن سليمان" را كه در زمان "معتضد عباسى"، مقام وزارت را در اختيار داشت، به اين مقام، ابقاء نمود ولى پس از مدتى، "عباس بن حسن بن ايوب" را به جاى وى منصوب كرد.

 اما مقام قضاوت عاليه دستگاه خلافت را در عصر او، افراد ذيل بر عهده داشتند: يوسف بن يعقوب، محمد بن يوسف بن يعقوب، ابوخازم و عبدالله بن على بن أبى شوارب اموى.

 مهم ترين رويداد عصر وى عبارت بوداز قيام فراگير قرمطيان به رهبرى

"ابوالقاسم قرمطى" در مناطقى از عراق و شام و درگيرى خونين آنان با سپاهيان خليفه، كه سرانجام ابوالقاسم قرمطى در نبرد با سپاهيان خليفه كشته شد و برادرش "ابوالحسن قرمطى"، رهبرى قرمطيان را بر عهده گرفت.

 به هر روى، اين خليفه عباسى به مدت شش سال و شش ماه زمامدارى نمود و سرانجام در 31 سالگى، در هفدهم ذى قعده سال 259 قمرى بدرود حيات گفت.

پایان تحصن شمار زيادي از روحانيون مشروطه خواه در حرم حضرت عبدالعظيم(ع) در سال 1327 هجري قمري

 شمار زيادي از روحانيون مشروطه خواه در سال 1327 هجري قمري  كه در حرم حضرت عبدالعظيم(ع) و سفارت عثماني گرد آمده بودند از تحصن خارج شدند .آنان به دليل اينكه از استبداد بيش از حد محمد عليشاه و سركوبي آزاديخواهان توسط او به تنگ آمده بودند، در زاويه حرم حضرت عبدالعظيم(ع) اقدام به تحصن كردند. در همين حال از سوي انجمن ايالتي به مجاهدان دستور داده شد كه براي احتراز از بهانه گيري روس ها اسلحه خود را زمين بگذارند. با اين همه اين عمل مانع از هجوم مسلحانه روس ها و بدنبال آن انگليسي ها به ايران نشد .

 

درگذشت محمّد بن محمّد صديقي از عالمان شافعي مصر در سال 993هجري قمري

محمّد بن محمّد صديقي از عالمان شافعي در سال 993هجري قمري مصر درگذشت. او در خانواده اي روحاني و اهل علم ؛ علوم و معارف ديني را فرا گرفت، و بعدها از عالمان و عارفان مشهور گرديد. دانش و مهارت او در تدريس و بيان فقه، حديث، و تفسير در بسياري از منابع ذكر شده است. استاد صديقي مناسبات آيه ها و سوره هاي قرآني و همچنين اسماء ذات و صفات، و مواضع آنها را با بياني شيرين و عبارتي فصيح نقل مي كرد و در پايان هرمطلب نظر خود را نيز ابراز نمود. از جمله تأليفات صديقي مي توان آدابُ الشيخ و المُريد؛ و اَلاِسمُ الاَعظَم را نام برد. اين عالم بزرگ در سرودن شعر نيز استعدادي قابل توجه داشت و غالب سروده هايش در ديوان اشعار او جمع آوري شده است .اشعار صديقي بيشتر در مضامين توحيد و عرفان سروده شده اند .

 

رحلت علامه ملا احمد نراقى در سال 1245 هـ.ق

خلاصه ای از زندگی این بزرگ مرد عرصه دین و دانش:

ولادت :

علامه مولا احمد بن محمد مهدى نراقى، معروف به فاضل نراقى در چهاردهم جمادى الثانى، در عهد سلطنت كريم خان زند در سال 1185 هـ.ق در خاندان علم و فضيلت در نراق ديده به جهان گشود.

تحصيلات :

وى دوران نوجوانى و جوانى را در شهر كاشان و در محضر پدر بزرگوارش گذاراند.

حدود سالهاى 1190 تا 1205هـ.ق به تحصيل دوره هاى مقدمات، سطح و خارج گذراند و عمده تحصيل وى در اين ايام مى‏باشد.

از همان ابتدا وى با استعداد قوى و همت عالى و ذهن توانايى كه داشت بسرعت مدارج علمى را طى نموده و خود شروع به تدريس معالم و مطول نمود.

وى در حاليكه در سال 1205هـ.ق به درجه اجتهاد نائل شده بود همراه پدر بزرگوارش به عتبات عاليات مشرف و مراتب عالى تحصيلات حوزوى را در آنجا گذراند.

هنوز بيش از چهار سال از اقامت وى در نجف اشرف نمى گذشت كه به خاطر وفات پدر بزرگوارش در سال 1209 هـ.ق بناچار به كاشان باز مى گردد و به جاى پدرش مسؤليت اداره حوزه علميه، تدريس و خدمت به مردم آن سامان را به عهده مى گيرد.

اساتيد:

1ـ سيد محمد مهدى بحرالعلوم.

2ـ سيد على طباطبائى، صاحب الرياض.

3ـ سيد مهدى شهرستانى.

4ـ شيخ محمد جعفر نجفى..

5ـ سيد العلامه الطباطبائى النجفى.

6ـ سيد العلائى الكربلائى.

7ـ ميرزا مهدى شهرستانى

8 ـ پدر بزرگوار علامه

شاگردان :

1ـ شيخ مرتضى انصارى.

2ـ محمد مهدى بن محمد مهدى نراقى.

3ـ سيد شفيع چابلقى.

4ـ محمد حسن جاسبى.

5ـ فرزندش محمد ملقب به عبد الصاحب.

6ـ برادرش ميرزا ابوالقاسم كاشانى.

تاليفات :

1ـ الاطعمة و الاشربة.

2ـ اسرار الحج .

3ـ الرسالة العملية.

4ـ الرسائل و المسائل.

5ـ حاشيه الروضة البهية.

6ـ رسالة الرضاع .

7ـ رسالة فى منجزات المريض.

8ـ عوائد الايام من مهمات الاحكام.

9ـ القضاء و الشهادات.

10- مستند الشيعه فى احكام الشريعة.

11ـ مناسك حج .

12ـ وسيلة النجاة .

13ـ هداية الشيعه.

14ـ تذكرة الاحباب.

15ـ اجتماع امر و نهى.

16ـ اساس الاحكام فى تنقيح عمدة المسائل الاصول بالاحكام.

17ـ تنقيح الفصول فى شرح التجريد.

18ـ حجية المظنة .

19ـ عين الاصول.

20ـ عين اليقين .

21ـ مفتاح الاحكام فى اصول الفقه يا مفتاح الاصول.

22ـ مناهج الاحكام فى اصول الفقه

23ـ شرح محصل الهيئة .

24ـ شرح رسالة الحساب .

25ـ حاشية اكرنا ذوسيوس حاشيه بر تحرير اكر مولى مهدى نراقى.

26ـ سيف الامة و برهان الملة.

27ـ معراج السعادة .

28ـ ديوان صفائى نراقى.

29ـ خزائن .

30ـ طاقديس يا مثنوى لسان الغيب يا مثنوى شفائى.

31ـ مشكلات العلوم .

32ـ شرح حديث جسد الميت.

مقام علمى :

مولا احمد نراقى در بين علماى قرون اخير از جايگاه خاصى برخوردار است وى در علوم مختلف اصول فقه، فقه، حديث، رجال، دراية، رياضيات، نجوم، حكمت، كلام، اخلاق، ادبيات و شعر سرآمد علماى زمان خود بوده است.

هوش سرشار، سهولت فراگيرى علوم متعدد، عمق تحقيق و وسعت تتبع و عنايات خاص الهى، او را در طول تاريخ دانشمندان شيعه به عنوان فقيهى كم نظير مطرح ساخته است.

وى از همان دوران جوانى مسئوليت مرجعيت و رياست و زعامت دين و دنياى مردم كاشان و قسمتهاى وسيعى از ايران را برعهده داشت و كلمات معاصرين و علماى پس از وى شاهد بر اين مطلب مى‏باشد.

وفات:

اين ستاره فروزان آسمان فقه و فقاهت در 23 ربيع الثانى سال 1245 هـ.ق در اثر بيمارى چشم از جهان فرو بست بدن مطهر او به نجف اشرف منتقل و در صحن مرتضوى و پشت سر مبارك مولى الموحدين على بن ابى طالب (عليه السلام) و در كنار قبر پدر بزرگوارش به خاك سپرده شد.

 

اجرای عمليات كربلاي 10 در سال1366هجري شمسي

نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي عمليات كربلاي 10را با رمز عملياتي يا صاحب الزمان(عج) در سال1366هجري شمسي اجرا كرد. اين عمليات با هدف تصرف و تأمين ارتفاعات مسلط برشهرماووت عراق آغازشد و با موفقيت به پايان رسيد.

 

درگذشت دكترعباسعلي خواجه نوري در سال1372هجري شمسي

دكترعباسعلي خواجه نوري محقق علم آمارو بنيانگذار روش نمونه گيري آماري در ايران در سال1372هجري شمسي بدرود حيات گفت. وي فارغ التحصيل رشته مهندسي ازدانشكده كشاورزي و كارشناسي ارشد آمارتجربي ازدانشگاه كاروانياي شمالي و دكتري آمار ازدانشكده علوم پاريس بود. دكترخواجه نوري درمشاغل پژوهشي، آموزشي و مشاوره دراموراجرايي وزارتخانه هاي مختلف فعاليت گسترده اي داشت و در سال1345شمسي مؤسسه آموزش عالي آمار را تأسيس كرد. ازاستاد خواجه نوري تأليفات متعددي باقيست كه روشهاي مقدماتي آمار، با همكاري چند تن ازكارشناسان آمار، احتمال مقدماتي، روش تحقيق، آمار رياضي چند متغيري و آمار پيشرفته و بيومتري ازآن جمله اند.

  

درگذشت دكتركليم صديقي متفكر، نويسنده و سياستمدار مسلمان انگليسي در سال1375هجري شمسي

«دكتركليم صديقي» متفكر، نويسنده و سياستمدارمسلمان انگليسي  در سال1375هجري شمسي درگذشت. او درپايان دوره تحصيلات عالي به روزنامه نگاري پرداخت و تا معاونت سردبيري روزنامه پرشمارگاردين ارتقا يافت. دكترصديقي مديريت انستيتومسلمانان انگليس را به عهده داشت و همواره براي ايجاد وحدت ميان فرق اسلامي تلاش مي كرد. وي در سال 1991 ميلادي پارلمان مسلمانان انگليس را به منظورهماهنگ كرن فعاليتهاي مسلمانان اين كشور با150عضو پايه ريزي كرد. دكتركليم صديقي ازانقلاب اسلامي ايران پشتيباني مي كرد و اين انقلاب عظيم را تجسم آرمانهاي مسلمانان مي دانست. مراحلي ازانقلاب اسلامي آخرين اثرمنتشرشده از اين مسلمان مبارز و متفكراست.

 

تولد «ژرژ لويي بوفون» طبيعي دان و نويسنده فرانسوي در سال1707ميلادي

«ژرژ لويي بوفون» طبيعي دان و نويسنده فرانسوي در سال1707ميلادي متولد شد. اين محقق اروپايي بيشترايام عمرخود را صرف تحقيق علمي كرد و كتاب تاريخ طبيعي را در44جلد تأليف كرد. اين كتاب مجموعه اي ازاطلاعات علمي با ارزش درباره تاريخ طبيعي است كه به سبكي ساده نگاشته شده است. بوفون درسال1753ميلادي درمراسمي به عضويت اكادمي علوم فرانسه پذيرفته شد و نطق او دراين مراسم به نام «گفتاردرسبك» مشهورشد.

 

درگذشت «لويي پاستور» شيميدان فرانسوي در سال1895ميلادي

«لويي پاستور» شيميدان فرانسوي ازخدمتگزاران بشردر سال1895ميلادي دارفاني را وداع گفت. لويي درپايان تحصيلات مقدماتي درپاريس چندسالي را با معلمي گذراند و در27سالگي موفق به كسب درجه دكتري دررشته علوم شد و ازهمان زمان با سمت استاد شيمي مشغول تدريس شد. و همزمان با آن مديريت تحقيقات علمي دانشسراي پاريس را نيزبه عهده گرفت. پاستوردرباره تخميرو بيماريهاي كرم ابريشم و همچنين امراض مُسري بويژه هاري نظريه هاي جديدي ارائه كرد. و دراين موارد به كشفياتي بزرگ دست يافت. پاستوردررفع بيماريهاي عفوني و مبارزه با ميكروبها هم موفقيت هاي بزرگي كسب كرد. اين شيميدان محقق اصول معالجه بيماريها و طريقه درمان امراض را تغيير داد و پايه هاي جديدي دراين زمينه ها بنا نهاد. گفتني است كه به پاس قدرداني اززحمات پاستوردولت فرانسه درسال1888ميلادي انستيتوپاستوررا بنام وي نامگذاري كرد. اين مركزبزرگترين مركزتحقيقاتي طبي است و دراكثركشورهاي جهان شعبه دارد.

 

استقلال آلبانی در سال1915ميلادي

آلباني استقلال كامل خود را در سال1915ميلادي باز يافت. اين كشوردرزمان جنگ جهاني اول دچار هرج ومرج شد. درسال1925ميلادي احمد باي زوغو رهبرقيام كنندگان آلباني نظام جمهوري را برقراركرد و خود رئيس جمهورآلباني شد. پس ازاشغال اين سرزمين به دست موسوليني زوغو تبعيد شد. درپايان جنگ جهاني دوم جنبش پارتيزاني به رهبري انورخوجه مجدداً جمهوري را درآلباني اعلام كرد. پس ازمرگ خوجه آليا راميرز حكومت را درآلباني بدست گرفت.

 

 

 

 

 


نوشته شده در   يکشنبه 30 فروردين 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode