ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 22 مرداد 1390     |     کد : 23860

اينترنت، جهاني بدون مرز

حضور 20 ساله اينترنت در زندگي روزمره، جوامع بشري را به جهاني شدن نزديك‌تر كرده است...

حضور 20 ساله اينترنت در زندگي روزمره، جوامع بشري را به جهاني شدن نزديك‌تر كرده است
اينترنت، جهاني بدون مرز
جام جم آنلاين: كامپيوترتان را روشن مي‌كنيد، نرم‌افزار جستجوگر اينترنتي را روي صفحه كامپيوتر باز مي‌كنيد و سري به سرويس پست الكترونيك مي‌زنيد. يكي از دوستانتان با ارسال نامه‌اي شما را براي شركت در مراسم جشن ازدواجش دعوت كرده است. بلافاصله از طريق اينترنت اقدام به خريد بليت هواپيما و رزرو هتل مي‌كنيد و ناگهان متوجه مي‌شويد دوستتان نيز همزمان آنلاين است. از سرويس گفت‌وگوي اينترنتي استفاده مي‌كنيد و در اين گفت‌وگو دوستتان از شما مي‌خواهد چيزي را برايش خريده و همراه خود به جشن او ببريد.

پيش از اين كه از پاي كامپيوتر بلند شويد، سري هم به سرويس اطلاع‌رساني وضعيت آب و هوا مي‌زنيد تا با اطلاع از پيش‌بيني وضعيت آب و هواي شهر مقصد هر‌آنچه را كه براي سفر لازم داريد آماده كنيد. همزمان قبض تلفن همراهتان هم از طريق اينترنت پرداخت مي‌كنيد و گشتي هم در دنياي خبرها مي‌زنيد. ناگهان يادتان مي‌افتد بايد سري هم به سايت دانشگاه بزنيد و از وضعيت و زمان انتخاب واحد ترم بعد آگاه شويد و... همه اينها كافي است تا متوجه شويد بدون اين كه به اهميت اين موضوع پي برده باشيد تا چه حد مسووليت انجام كارهاي روزانه خود را به اينترنت واگذار كرده‌ايد.

اينترنت 20 ساله شد

اينترنت بزرگ‌ترين سامانه‌اي است كه تا به حال به دست انسان طراحي و اجرا شده است. شبكه‌اي متشكل از ميليون‌ها شبكه خصوصي، عمومي، آموزشي، تجاري و آنچه فكرش را بكنيد كه در برگيرنده منابع اطلاعاتي و خدماتي گسترده‌اي است كه مهم‌ترين آنها وب جهان‌گستر و پست الكترونيك هستند. در روز 6 آگوست 1991/ 1370 تيم برنزلي با هدف سازماندهي اطلاعات در يك شبكه كامپيوتري، (world wide web) وب‌گستر جهاني را ارائه كرد كه پس از مدتي به عنوان يك سرويس عمومي روي اينترنت آغاز به كار كرد و امروز پس از گذشت 20 سال شاهد تحول عظيمي در دنياي اطلاعات و چگونگي ارائه سرويس و خدمات مختلف هستيم به گونه‌اي كه مي‌توانيم بسياري از امور را كه در گذشته انجام آنها مستلزم صرف زمان قابل توجهي بود؛ براحتي و از طريق اينترنت انجام دهيم. به اين ترتيب 20 سال پيش با تولد نخستين وب‌سايت دنيا وب متولد شد و اين همان چيزي است كه امروزه تحت عنوان اينترنت قدم به دنياي زندگي ما كاربران گذاشته است.

اينترنت برخلاف آنچه تصور مي‌شود، تنها يك رسانه نيست، بلكه زيربنا و اساس ارتباطات جهاني است. از پست الكترونيك، سرويس گفت‌وگوي اينترنتي و صفحات نامحدودي از اطلاعات و داده‌ها در زمينه‌هاي مختلف كه هر لحظه ميليون‌ها صفحه نيز به آن افزوده مي‌شود تا وبلاگ‌ها و بسياري از امكانات ديگري كه اينترنت در اختيار ما گذاشته است، از اين شبكه بزرگ جهاني رسانه‌اي در قرن بيستم فراتر از آنچه در قرن بيستم درباره آينده مديا تصور مي‌شد، ساخته است.

دور از انتظار نيست كه براي آن دسته از افرادي كه امكان دسترسي به اينترنت در سال‌هاي آتي برايشان فراهم نشده باشد، زندگي سخت و طاقت‌فرسا و امكانات اوليه محدود و دور از دسترس باشد

اختراع چاپ، تلگراف، برق، تلفن، راديو و تلويزيون هركدام سرآغاز تحولات مهمي در زندگي انسان‌ بودند. اما اينترنت اختراعي متفاوت است كه به نوعي همه اين اختراعات را نيز تحت پوشش قرار مي‌دهد و سرعت تحولات ناشي از اين اختراعات را افزايش مي‌دهد. اما براستي اين اينترنت است كه زندگي انسان را دستخوش تحولات شگرفي ساخته يا انسان است كه در حال تغيير و تحول بوده و اينترنت را با ويژگي‌هاي بارز انساني خود اختراع كرده است؟

زندگي در دنياي مجازي

پيشرفت دانش و فناوري و همچنين گسترش اطلاعات و ارتباطات در مقايسه با گذشته حاكي از وجود پديده‌اي است كه بسياري از فعاليت‌هاي روزمره زندگي انسان را تحت تاثير خود قرار داده است. اين پديده كه انقلاب عظيمي را در زمينه تبادل اطلاعات در سطح دنيا ايجاد كرده است چيزي نيست جز اينترنت. اين شبكه بزرگ اجتماعي و منبع عظيم اطلاعاتي حتي زندگي بسياري از افرادي را كه از اينترنت استفاده نمي‌كنند يا شرايط استفاده از آن برايشان فراهم نيست نيز به نوعي متحول ساخته است.

بنابراين دور از انتظار نخواهد بود كه زندگي انسان امروزي به اين پديده وابسته شده باشد. شبكه‌هاي اجتماعي يكي از خدمات ارائه شده در اينترنت است كه برخلاف اين كه تصور مي‌شد اينترنت موجب كاهش روابط بين افراد شود، زمينه مناسبي را براي گسترش دامنه ارتباطات بين افراد ايجاد كرده است. در اين فضاي مجازي مي‌توانيم دوستان قديمي خود را بيابيم و در مجموعه‌اي گسترده‌تر به دوستي‌هايمان ادامه دهيم. استفاده از اينترنت براي انجام تحقيقات دانش‌آموزي و دانشجويي، انجام پروژه‌هاي تحقيقاتي آنلاين، خريد و فروش‌هاي اينترنتي، شبكه‌هاي بانكي و حتي تفريح همه خدماتي هستند كه از وابستگي زندگي انسان به شبكه‌هاي مجازي حكايت مي‌كنند. با ظهور اينترنت بسياري از كارها نظير فعاليت‌هاي بانكي رنگ ديگري به خود گرفته است تا جايي كه ديگر تصور اين كه روزي بتوانيم از خدمات بانكداري الكترونيك و سيستم‌هاي خودپرداز چشم‌پوشي كنيم، امكان‌پذير نخواهد بود.

بنابراين دور از انتظار نيست كه براي آن دسته از افرادي كه امكان دسترسي به اينترنت در سال‌هاي آتي برايشان فراهم نشده باشد، زندگي سخت و طاقت‌فرسا و امكانات اوليه محدود و دور از دسترس باشد.

بسياري بر اين باورند كه تا 10 سال آينده دسترسي به خطوط پرسرعت اينترنت براي همه كاربران اجتناب‌ناپذير است. در اين صورت دنيا تبديل به يك شبكه بزرگ اجتماعي و اقتصادي خواهد شد كه فاصله بين اعضاي آن تنها يك كليك است. با ورود به هزاره سوم، دسترسي كاربران به اينترنت چندبرابر شده و تعداد كاربران اينترنتي نيز تا 10 سال آينده به چند برابر آمارهاي كنوني افزايش خواهد يافت.

ابري در آسمان دنياي فناوري ارتباطات

سرعت رشد اينترنت در 20 سال گذشته به قدري چشمگير بوده است كه پيش‌بيني تحولات اينترنت در 20 سال آينده قدري مشكل به نظر مي‌رسد.

بسياري بر اين باورند كه در آينده اينترنت به ابزاري همه‌كاره مبدل خواهد شد كه هر كس مي‌تواند براساس نيازش از آن استفاده كند و اين در حالي است كه اين ابزار مي‌تواند در فضايي گسترده‌تر پاسخگوي نيازهاي كاربران باشد، اما اين كه كدام يك از كاربردهاي شبكه‌هاي اينترنتي آينده اينترنت را از آن خود خواهد ساخت، موضوعي است كه عقايد و نظرات مختلفي درباره‌ آن ارائه شده است. به عقيده بسياري از كارشناسان، آينده اينترنت در اختيار شبكه‌هاي تلفن همراه خواهد بود. تلفن‌هاي همراهي كه تنها يك تلفن ساده نبوده و به دستگاه‌‌هاي قدرتمندي مبدل خواهند شد كه علاوه بر ايجاد ارتباطات سيار، خدمات ديگري را نيز در اختيار مشتركان تلفن همراه قرار خواهند داد. از سوي ديگر بسياري نيز بر اين باورند كه شبكه‌هاي اجتماعي نقطه اوج انقلاب اينترنتي هستند و جايي را براي ديگر نوآوري‌ها در اين عرصه باقي نخواهند گذاشت. به گفته اين گروه، نسل بعدي اختراعات و ابداعات در دنياي اينترنت متعلق به شبكه‌هاي اجتماعي مجازي خواهد بود. بنابراين همان‌طور كه عصر كامپيوتر در دنياي اينترنت خلاصه شد، دنياي اينترنت نيز در شبكه‌هاي اجتماعي مجازي خلاصه خواهد شد. به گفته اين گروه از محققان شبكه‌هاي اجتماعي همچون يك كاتاليزور شيميايي موجب تسهيل برقراري ارتباطات بين انسان‌ها خواهند شد و به اين ترتيب با حضور اين شبكه، ارتباطات ميان افراد گسترش يافته و به جهاني شدن نزديك‌تر خواهد شد.

براساس پيش‌بيني‌هاي انجام شده توسط محققان تا 3 سال آينده بيش از 80 درصد عمليات كامپيوتري از طريق ابرهاي محاسباتي انجام خواهد شد و به اين ترتيب مي‌توان گفت كه‌ آينده اينترنت در انحصار اين فناوري خواهد بود. ابرهاي محاسباتي توده‌اي از يك منبع انفورماتيكي و متشكل از برنامه‌هاي جانبي، محاسباتي و نوشتاري هستند كه تا 3 سال آينده به صورت آنلاين در اختيار كاربران اينترنتي قرار مي‌گيرند و در نتيجه ديگر كاربر مجبور نخواهد بود از برنامه‌هايي كه روي سيستم كامپيوتر خود نصب مي‌كند، استفاده كند. بلكه مي‌تواند اين برنامه‌ها را از طريق اينترنت در اختيار داشته باشد و اين نشان‌دهنده اين است كه در آينده فناوري‌هاي كامييوتري در جهتي پيش خواهند رفت كه بيش از پيش زندگي انسان را به اينترنت و دسترسي به شبكه وابسته مي‌سازند. بي‌شك هر چه ابعاد زندگي انسان وسيع‌تر شود، نقش اينترنت در زندگي نيز گسترده‌تر خواهد شد و تا زماني كه فناوري جديد جايگزين اينترنت شود، زندگي انسان نيز مستقل از اين شبكه جهاني پيش نخواهد رفت. به عبارت ديگر امروزه انسان‌ها به قدري به كامپيوتر و خدمات مختلفي كه از طريق شبكه‌هاي اينترنتي دريافت مي‌كنند، وابسته شده‌اند كه جدايي از اين فناوري و خدمات وابسته به آن ناممكن به نظر مي‌رسد.

فرانك فراهاني‌جم / جام‌جم

منابع: future of the internet.org

emagazine.com

bbc science


نوشته شده در   شنبه 22 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode