ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 21 مرداد 1390     |     کد : 23810

جمعه 21 مرداد 11رمضان 12 اوت

درگذشت ابولقاسم مغربي مورخ، لغت شناس و سياست مدار شيعي در سال 418 هجري قمري ...

درگذشت ابولقاسم مغربي مورخ، لغت شناس و سياست مدار شيعي در سال 418 هجري قمري
ابولقاسم مغربي مورخ، لغت شناس و سياست مدار شيعي در سال 418 هجري قمري در گذشت. او تا14 سالگي قران و مباني دانشهاي رايج زمان را از نحو، لغت وحساب و جبر و مقابله به خوبي فرا گرفت و پيش از 17 سالگي « ِاصلاحُ المَنطِق» را تلخيص كرد. از ديگر آثار وي « سِيرةُ النَّبي، اَلسِّياسَة و مُختَصَرُ الاَغاني اَبو الفَرج اصفهاني» را بر شمرد.

درگذشت جهان گير قشقايي در سال 1328 هجري قمري
جهان گير قشقايي حكيم و فيلسوف بزرگ اوايل قر ن 14 هجري قمري در گذشت. او از جميع جهات ممتاز بود ودر علم و اخلاق برهم عصرانش برتري داشت. او شاگردان بسياري را در حوزه اصفها ن تربيت كرد كه اغلب آنان از بزرگان علم و حكمت بودند.

درگذشت «حاج ميرزا يحيي دولت آبادي » در سال 1358 هجري قمري
«حاج ميرزا يحيي دولت آبادي » شاعر و نويسنده واز رجال علمي و سياسي و دانشمندان فرهنگ نوين ايران در سال 1358 هجري قمري در گذشت، يحيي در انقلاب مشروطيت ايران در سلك آزاديخواهان در آمد وبه پيشرفت مشروطيت كمكهاي مؤثري كرد. وي پس از به توپ بستن مجلي به اسلامبول تبعيد شد و هنگامي كه محمد عليشاه از سلطنت خلع شد به ايران باز گشت ودر دوره دوم مجلس شوراي ملي به نمايندگي مجلس اتنخاب شد. از وي كتابهايي چون «حيات يحيي، نهال ادب و زندگي علي(ع) » به يادگار باقي مانده است.

در گذشت استاد عيسي آلفته طراح و تذهيب كار ايراني در سال1370هجري شمسي
استاد عيسي آلفته طراح و تذهيب كار پرآوازه ايراني در سال1370هجري شمسي به ديار باقي شتافت. استاد آلفته در مدت60سال تلاش مؤثر هنري آثار گرانقدر و ارزشمندي از خود به يادگار گذاشت كه اين آثار نامش را تا ابد در عرصه هنر ايران زمين زنده نگاه مي دارند. وي تا17سالگي نقاشي را نزد استاد محمد رضا قزلباش آموخت و درادامه تحصيلات هنري تذهيب، طراحي و مينياتور را فراگرفت. استاد آلفته همچنين به مدت 35سال با كتابخانه آستان نفيس و صدها صفحه تذهيب و مينياتور ارزشمند است.

شهادت ميرزا رضا كرماني در سال1275هجري شمسي
«ميرزا رضا كرماني» از چهره هاي انقلابي و مسلمان دوره قاجار در سال1275هجري شمسي به جرم ازميان برداشتن ناصرالدين شاه قاجار به شهادت رسيد. ميرزا رضا از مريدان سيدجمال الدين اسد آبادي بود و دروقايع نهضت تحريم تنباكو به مدت4سال در قزوين زنداني شد. بعد ازآزادي به استانبول رفت و بعد ازآشنايي با سيد جمال و افكار را انقلابي- اسلامي او تصميم گرفت كه به ايران بازگردد و ناصرالدين شاه قاجاز اين حاكم بي كفايت را از ميان بردارد. ميرزا رضا در بازجويي هايي كه مأموران دولتي از اوكردند اظهاركرده بود:« نتيجه اعمال شاه قاجار خرابي و ويراني كشور بود، چنين شجره اي را بايد قطع كرد كه ديگر اينگونه ثمرندهد». 


نوشته شده در   جمعه 21 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode