ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 27 فروردين 1388     |     کد : 2377

پنج شنبه 27 فروردين 20 ربيع الثاني 16 آوريل

تولد«محمّد بن احمد ذهبي» ملقّب به« شمس الدين» در سال 673هجري قمري

«محمّد بن احمد ذهبي» ملقّب به« شمس الدين» و مورّخ مشهور قرن هفتم هجري در سال 673هجري قمري متولد شد .وي از كودكي به قرائت و گرد آوري حديث پرداخت وبراي تكميل اين علم مسافرتهاي بسيار كرد و طي اين سفرها از بيش از 1200تن از مشايخ معروف عصر استماع حديث نمود .تاج الدّين سبكي از شاگردان او درباره‏ استاد خويش چنين گفته است : ذهبي در حفظ حديث و رجال آن، استاد و يكي از محدتان مشهور عصر خود به شمار مي رفت .وي علا وه بر علم حديث و رجال ،در تاريخ و سير نيز صاحب نام بود وازمورخانمشهور اسلامي محسوب مي شد .ذهبي وقايع دوره اسلامي و مشاهي اين دوران را نيز بر شته تحرير در آورده است .وي سپس اين تحريرات را تحت عنوان تاريخُ الاسلا م بصورت كتابي تنظيم كرد .آثار حديثي و رجالي ذهبي مورد استفاده اهل علم قرار گرفت ودر اكثر مواقع دانش دوستان براي شنيدن احاديث به محضرش مي شتافتند .« كتبُ الكاشف ؛ طبقاتُ القراء ؛الطبُ التبوي ؛ المُعجمُ الصّغير ؛ و المُعجمُ الكبير» از جمله آثار مهّم اين مورخ بزرگ بشمارمي روند. سرانجام ذهبي اين مورخ برجسته در سال 749هجري در دمشق درگذشت و در بابُ الصّغير به خاك سپرده شد .

 

تولد حاج لطفعلي بيك آذر بيگدلي شاعر و اديب مشهور ايراني در سال 1134هجزي قمري

حاج لطفعلي بيك آذر بيگدلي شاعر و اديب مشهور ايراني در سال 1134هجزي قمري در اصفهان متولد شد .او به هنگام فتنه محمود افغان به اتفاق خانواده به قم رفت و پس از 14سال عازم شيراز گرديد. لطفعلي بيك در پي قتل پدرش به همراه عموي خود عازم سفر حج شد و در بازگشت پس از سفر به آذربايجان در زادگاهش اصفهان ساكن شد .اين ايامّ مقارن با قحطي و گراني ،نا امني و جنگ در سراسر كشور بود ،و اهل علم به نقاط مختلف مهاجرت مي كردند .اما حاج لطفعلي از جمله محدود افرادي بود كه آموختن علم و ادب را رها نكرد و در محضر درس جمع كثيري از علماء ،شعراء و فضلا حاضر شد و از هر يك بهره اي برد .آذر بيگدلي در سخن سرايي، شعر شناسي و اطلاع بر احوال اشعار شعراء شجري بسزا داشت .او تخلّص خود را نخست واله ،پس از آن نكمت وعاقبت آذر اختيار كرد و با همين تخلص شهرت يافت از آثار اين شاعر گرانقدر مي توان به كتب ديوان اشعار ؛آتشكده آذر؛ درباره شاعران متقدم و متاًًخر و معاصر وي اختر نُه آسمان اشاره كرد .

  

اجرای عمليات نصر يك در سال1366هجري شمسي

عمليات نصريك با رمزيا صاحب الزّمان (عج)ادركني اجرا شد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نصريك را درغرب بانه و درداخل خاك عراق با موفقيت به پايان رساندند و ارتفاعات مهمي ازجمله كوخ نم نم را ازوجود دشمن پاك كردند.

 

شهادت ابوجهاد ازپايه گذاران سازمان آزاديبخش فلسطين در سال1367هجري شمسي

ابوجهاد ازپايه گذاران سازمان آزاديبخش فلسطين در سال1367هجري شمسي بدست نيروهاي رژيم اشغالگرقدس به شهادت رسيد. ابوجهاد ازفرزندان مسلمان و مظلوم فلسطين بود كه با درك ضرورت مبارزه مسلحانه به اتفاق و همفكرانش درقاهره سازماني مسلح با خط مشي چريكي بنام جنبش آزاديبخش فلسطين پايه گذاري كرد. ابوجهاد سرانجام دراثناي مبارزات پيگيرخود مورد اصابت گلوله يك گروه مسلح صهيونيست قرارگرفت و به شهادت رسيد.

  

در گذشت «آناتول فرانس» نويسنده، شاعرو اديب فرانسوي در سال1844ميلادي

«آناتول فرانس» نويسنده، شاعرو اديب فرانسوي در سال1844ميلادي درپاريس متولد شد. اين هنرمند برجسته كه به او پادشاه نثرفرانسه لقب داده اند آثارمتعددي دارد كه ازآن ميان «جلد صدف، تائيس و ملكه سبا» ازهمه مشهورترند.

 

تولد «سرچالزاسپنسرچاپلين» معروف به چارلي چاپلين در سال1889ميلادي

«سرچالزاسپنسرچاپلين» معروف به چارلي چاپلين نابغه عالم سينما در سال1889ميلادي در شهر لندن به دنياآمد. چارلي در5 سالگي برصحنه تئاترظاهرشد و به سرعت شهرت يافت. چاپلين در سال1952ميلادي فيلم «لايم لايت» را كارگرداني كرد و بعد ازآن به جهانگردي پرداخت. دولت اِمريكا چارلي را به سبب همدردي با فقرا و محرومان جامعه دراين كشوربا محدوديتهايي مواجه ساخت؛ اما او هيچ گاه به بي بندوباريهاي سينماي اِمريكا آلوده نشد. فيلمهاي چاپلين مشمون ازهزل آميخته با اندوه و انتقادات جسورانه و عشق به انسانيت است و مشهورترين آنها« جويندگان طلا، زندگي سگي و ديكتاتوربزرگ» هستند.

 

اعلام رسمي رياست جمهوري «عبدالرّحمن عارف» درعراق در سال1966ميلادي

«عبدالرّحمن عارف» در سال1966ميلادي بطوررسمي رياست جمهوري خود را درعراق اعلام كرد. او درپي كشته شدن عبدالسَّلام عارف درسانحه هوايي به اين مقام دست يافت و اولين نخست وزيرغيرنظامي عراق بود. عبدالرّحمن عارف درسال1968درپي يك كودتاي بدون خونريزي به رياست احمد حَسَنُ البَكر رهبرحزب بعث عراق ازحكومت بركنارشد.

 

 

 

 


نوشته شده در   پنجشنبه 27 فروردين 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode