ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 20 مرداد 1390     |     کد : 23768

پنج شنبه 20 مرداد 10 رمضان 11 اوت

ايجاد عقد اخوت ميان مسلمانان از سوي پيامبر(ص)در سال اول هجري قمري...

نزول كتاب آسماني "زبور" بر حضرت داوود(ع)
بنا به نقل ابن كثير، كتاب شريف "زبور" در دوازدهم ماه مبارك رمضان بر "داوود نبي(ع)" نازل گرديد.

حضرت داوود(ع) از پيامبران بزرگ بني اسرائيل است و در نبرد ميان طالوت و جالوت، با اين كه خردسالي بيش نبود، به ميدان رفت و جالوت ستمگر را به هلاكت رسانيد و سال هاي بعد به پيامبري و پادشاهي بني اسرائيل نايل شد.

كتاب شريف زبور، پس از چهار صد و هشتاد و دو سال از نزول كتاب شريف "تورات" بر حضرت موسي(ع)، بر حضرت داوود نبي(ع) نازل گرديد.

ايجاد عقد اخوت ميان مسلمانان از سوي پيامبر(ص)در سال اول هجري قمري
اسلام به عنوان يك دين حيات بخش و نشاط آفرين در جامعه انساني، هميشه مسلمانان را به وحدت و محبت و بالاتر از آن، به اخوت و برادري دعوت و همگان را به صلح و همزيستي مسالمت آميز فراخوانده است. در آيه اي از قرآن كريم آمده است: انّمَا الْمُؤْمِنُونَ اِخْوَهٌ فَأصْلِحُوا بَيْنَ اَخَوَيْكُمْ؛ مؤمنان، برادر يكديگرند و ميان دو برادر ديني، صلح و آشتي برقرار كنيد.

پيامبراكرم(ص) از آغاز دعوت، به مسئله اخوت ديني عنايت ويژه اي داشت و آن را نهادي مهم در از ميان بردن كفر و شرك و ايجاد جامعه اسلامي مي دانست. به همين جهت پس از هجرت به مدينه منوره، در روز دوازدهم ماه مبارك رمضان سال اول قمري به امر پروردگار متعال، ميان هر دو نفر از مهاجر و انصار را پيمان برادري بست و آن دو را برادران ديني يكديگر نمود.

معمولاً افرادي كه با هم تجانس داشته و از جهت افكار و انديشه به هم نزديك بوده و سابقه دوستي و رفاقت داشتند، رسماً برادر يكديگر شدند. مثلاً ابوبكر با عمر، طلحه با زبير، عثمان با عبدالرحمن، ابومسعود با ابوذر، سلمان با حذيفه، مقداد با عمار و همين طور ساير صحابه.

اما خود پيامبر(ص) در ميان تمامي ياران و فاميلان و صحابه خويش كسي را شايسته برادري خويش نديد، جز علي بن ابي طالب(ع) را و از آن پس، حضرت علي(ع) علاوه بر رابطه هاي گوناگون خويشاوندي و اسلامي با پيامبر(ص)، رسماً برادر ديني وي نيز محسوب گرديد و فضيلتي بزرگ بر فضايلش افزوده شد.

زيرا علي(ع)، هم شأن و هم فكر پيامبر(ص) بود و آن حضرت درباره علي(ع) فرموده بود: أنت مني بمنزله هارون من موسي، الاّ انّه لا نبيّ بعدي؛ اي علي! تو در نزد من، به منزله هارون در نزد موسي(ع) هستي، مگر اين كه پس از من، پيامبري نخواهد آمد.

"ابن اثير" در كتاب معروف "اسدالغابه" گفت: پيامبر(ص) دوبار ميان خويش و علي(ع) عقد برادري بست و در هر دوبار به وي فرمود: أنت اخي في الدنيا و الآخره.

خود علي(ع) بارها فرمود: من بنده خدا و برادر رسول خدا(ص) هستم. اين جمله را پس از من، كسي ادّعا نخواهد كرد، مگر شخص دروغ گو.

درگذشت ابوالفرج ابن جندي در سال 597هجري قمري
ابوالفرج ابن جندي فقيه، محدث، مورخ و واعظ معروف حنبلي در سال 597هجري قمري در بغداد درگذشت. او آثاربسياري ازخود به يادگارگذاشت كه نزديك به 200اثر مي باشد و مشهورترين آنها«منتظم» و «تَلبيس» نام دارد.

برقراري حكومت نظامي در اصفهان در سال 1357 هجري شمسي
رژيم پهلوي در سال 1357 هجري شمسي در اصفهان حكومت نظامي برقرار كرد رژيم براي اينكه با مبارزات مردم اصفهان كه مبارزاتشان در حال اوجگيري بود مبارزه كند در اين شهر حكومت نظامي برقرار كرد وپي اتنشار اين خبر، سازمان هواپيمايي كشوري هم اعلام كرد كه فرودگاه اصفهان تا اطلاع ثانوي به روي همه پروازهاي داخلي و خارجي بسته خواهد بود. سرلشگر معدوم ناجي فرمانده نظامي اصفهان نيز اجتماع بيش از3 نفر را جرم دانست و اعلام كرد مه در صورت رعايت نكردن اين قانون با متخلفان برخورد قانوني خواهد شد. اما اين اقدامات رژيم موثر واقع نشد و مردم مسلمان وانقلابي در ساعت صبح مان روز در خيابانها گرد آمدند وبا فرياد الله اكبر حكومت نظامي را شكستند و ضربه اي ديگر بر نظام پهلوي وارد آمدند.



درگذشت استاد احمد رائض هنرمند مينياتور و تذهيب كار ايراني درسال1372هجري شمسي

استاد احمد رائض هنرمند مينياتور و تذهيب كار برجسته ايراني درسال1372هجري شمسي روي در نقاب خاك كشيد. احمد رائض در زادگاهش اصفهان زير نظراستادان بزرگ با شيوه اي مختلف هنر هاي مينياتور و تذهيب آشنا و طرحهايي تهيه كرد كه در آنها معرق، سراميك و قلم زني نيز بكار رفته است – از استاد احمد رائض بيش از 145 تابلوي نقاشي به نقش صورت به سبك مينياتور باقيست كه اكنون در حوزههاي سويس نگهداري مي شوند. هم چنين تعدادي از آثار نقره كاري و قلم زني استاد رائض در حوزه هنري هاي ملي موجود است. استاد احمد رائض در جند نمايشگاه بين المللي از جمله نمايشگاه بروكسل حضور فعال داشت و جوايز ارزندهاي هم دريافت كرد.


نوشته شده در   پنجشنبه 20 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode