ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 15 مرداد 1390     |     کد : 23504

ديكتاتور هاي عرب خواب قفس مي بينند

محاكمه تاريخي رئيس جمهور سابق مصر واكنش هاي متفاوتي در اين كشور و جهان داشته است.

بازتاب محاكمه فرعون مصر در رسانه هاي منطقه و جهان
ديكتاتور هاي عرب خواب قفس مي بينند

محاكمه تاريخي رئيس جمهور سابق مصر واكنش هاي متفاوتي در اين كشور و جهان داشته است.
به گزارش خبرگزاري ها، رسانه هاي خبري مصر با درج احساسات مردم اين كشور كه ناباورانه جريان دادگاه را دنبال مي كردند به استقبال محاكمه محمد حسني مبارك رفتند.
حسني مبارك رئيس جمهور مخلوع مصر پس از كناره گيري از قدرت و پيروزي انقلاب 25 ژانويه، پس از كش و قوس هاي فراوان با اصرار انقلابيون و تن دادن دولت موقت و نظاميان به خواسته هاي آنها در روز 12مرداد در دادگاه جنايي اين كشور به همراه دو فرزند و 9 تن از مقام هاي سابق محاكمه شد.
براساس اين گزارش، تصوير ديكتاتور مصر در حالي كه بر روي تخت بيمارستان در درون قفس آهني دراز كشيده بود، در صفحه اول بسياري از روزنامه هاي مصر قرار گرفت.
همچنانكه سرنگوني مبارك به صورت اسطوره اي كه تحقق آن تا پيش از انقلاب 25 ژانويه مصر امكانپذير نبود، محاكمه وي نيز امري ناباورانه براي اين ملت بود.
روزنامه مستقل «مصري اليوم» با تيتر درشت فرعون در قفس از محاكمه ديكتاتور استقبال كرد و روزنامه دولتي «الاهرام» نوشت: پايان مبارك در راه است در حالي كه الاخباريه تيتر انقلاب پيروز شد را انتخاب كرد.
روزنامه مستقل «الدستور» كه سردبير آن در سال 2008 به جرم اهانت به حسني مبارك به شش ماه زندان محكوم شده بود تيتر «انقلاب پيروز شد» را براي خود انتخاب كرد.
شبكه هاي تلويزيوني مصر نيز با پخش مستقيم و زنده جريان انتقال حسني مبارك به دادگاه و محاكمه وي به استقبال اين رويداد تاريخي رفتند.
رسانه هاي مختلف عربي با وجود به تعويق افتادن محاكمه ديكتاتور مصر، همچنان به بررسي ابعاد دادگاه و گماني زني درباره نتايج آن مي پردازند.
شبكه خبري محيط در گزارشي از نخستين جلسه محاكمه مبارك در پايگاه اينترنتي خود نوشت: «اولين جلسه دادگاه مبارك در قفس به اتهام قتل برگزار شد.»
روزنامه «امارات اليوم» نيز تيتري مشابه انتخاب كرد و نوشت: مبارك در قفس، مقابل ليستي از اتهامات رشوه تا قتل.
روزنامه «الشمس» عربستان با عنوان «محاكمه مبارك پايتخت مصر را مشتعل مي كند» نوشت: مبارك اولين حاكم عربي است كه پس از شروع انتفاضه هاي عربي به محاكمه كشيده مي شود.
«عصام العريان» از رهبران جماعت «اخوان المسلمين» مصر در واكنش به محاكمه مبارك گفت: محاكمه مبارك براي نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري مصر، درسي خواهد بود تا بدانند كساني كه به آزادي هاي مردم تعرض كرده و يا تبديل به حاكمي مستبد مي شوند، چنين سرنوشتي در انتظارشان خواهد بود.
برپايه اين گزارش، تصميم به محاكمه مبارك براي شوراي عالي نيروهاي مسلح حاكم بر مصر كه روزگاري از وي دستور مي گرفتند، تصميمي به غايت دشوار بود و به نوشته روزنامه مصري اليوم، محاكمه مبارك محمدحسن طنطاوي حاكم نظامي مصر را بر سر دوراهي و تنگنا قرار داده است.
همچنين بيشتر شبكه هاي تلويزيون هاي ماهواره اي و غيردولتي مصر با قطع برنامه هاي عادي خود، جريان محاكمه حسني مبارك كه به صورت انحصاري از شبكه دولتي «المصريه» پخش مي شد را براي مردم مصر و جهان به طور زنده پخش كردند.
برخي از تحليلگران مصر نيز با حضور در ميزگرد و انتشار مقالاتي، جريان دادگاه مبارك را تشريفاتي دانسته و خواستار هوشياري مردم در اين مورد شدند.
واكنش هاي منطقه و جهاني
برخي از گزارش ها، حاكي از آن است كه فشارهاي خارج از مصر به ويژه از سوي رهبران كشورهاي عربي حوزه خليج فارس كه روابط نزديكي را با مبارك طي ساليان گذشته داشته اند، براي جلوگيري از محاكمه وي اعمال شده است.
اما جالبتر از آن، انعكاس خبر محاكمه مبارك در اين كشورهاست كه روزنامه هاي عربستان و راديو تلويزيون اين كشور، از آن به عنوان خبر دوم و سوم استفاده كردند.
در كشورهاي بحرين، كويت، اردن، عمان و امارات نيز با كم اهميت دادن به خبر محاكمه مبارك، حاكمان آنها از اين موضوع در واهمه هستند كه اين اقدام، توسط انقلابيون و معارضان عرب كه شرايط مشابهي همچون انقلابيون مصر دارند، الگوبرداري شود و روزگاري به آن گرفتار شوند.
كاخ سفيد نيز در واكنش به محاكمه رئيس جمهور مخلوع مصر، صدور حكم اعدام براي حسني مبارك را فاجعه بار دانست.
همچنين سران سياسي و مطبوعات رژيم صهيونيستي يكصدا به دفاع از حسني مبارك پرداخته و به محاكمه وي واكنش نشان داده و مدعي شدند، اعدام وي سبب بي ثباتي در مصر خواهد شد.
از سوي ديگر، بسياري از كشورهاي عربي و جهان، از محاكمه ديكتاتور مصر استقبال و آن را با محاكمه صدام در سالهاي گذشته مقايسه كردند.
مردم تونس، يمن، عراق، ليبي، محاكمه مبارك را سرانجام محتوم همه ديكتاتورها در جهان عرب به شمار آوردند و رسانه هاي آنها، اين خبر را به عنوان مهمترين خبر جهان عرب مخابره كردند.
از سوي ديگر «كنستانتين كوساچيوف» رئيس كميته امور بين الملل پارلمان روسيه (دوما) از محاكمه مبارك استقبال كرد و گفت: روسيه نمي تواند نسبت به تحولات مصر بي طرف باشد.
«مصطفي السيد» يك تحليلگر سياسي نيز در اين رابطه گفت: محاكمه مبارك پيام هشدار آميزي براي ديكتاتورهاي عرب خواهد داشت كه در صورت ايستادگي در مقابل خيزش مردم، با سرنوشتي مشابه مبارك مواجه خواهند شد.
اين تحليلگران مي گويند كه ديكتاتورهاي عرب از هم اكنون خواب قفس مي بينند و نگران آن هستند كه محاكمه مبارك در قفس در مورد آنها نيز تكرار شود.
آنها معتقدند كه در دادگاه قاهره فقط مبارك نيست كه محاكمه مي شود بلكه اين دادگاه جلسه محاكمه همه ديكتاتورهاي عرب است.
روزنامه «عكاظ» عربستان سعودي در مطلبي با عنوان «مبارك از مشت آهنين تا قفس آهني» به بازتاب اولين جلسه محاكمه ديكتاتور مصر پرداخت.
«خبرگزاري كويت» به تيتر مبارك براي اولين بار پس از كناره گيري مقابل دوربين آمد» در كنار گزارشي از شروع دادگاه بسنده كرد.
پايگاه خبري الوطن نيز در گزارشي به نقل از منابع آگاه اعلام كرد «شاهزاده بن طلال» از برادرزاده هاي شاه عربستان براي جلوگيري از محاكمه مبارك 4 ميليارد دلار رشوه پيشنهاد كرده بود.
برگزاري محاكمه مبارك كه به دنبال خيزش هاي مردمي در جهان عرب اتفاق افتاد، به صورت كابوس براي سران و حكام عرب درآمده است و ديكتاتورهاي منطقه هر شب خواب قفس مي بينند.
همچنين «زين العابدين بن علي» ديكتاتور مخلوع تونس نيز به اين دليل كه به عربستان فرار كرده بود، به صورت غيابي محاكمه و محكوم شده است.
«سليم الحص» نخست وزير پيشين لبنان در سخناني تصريح كرد: اميدوارم محاكمه مبارك، الگوي شايسته اي را ايجاد كند كه در جاي جاي جهان عرب اين الگو پياده شود.
«توفيق حميد» تحليلگر سياسي بنياد پژوهش انستيتو «پوتومك» واشنگتن گفت: مردم مصر خواهان اعدام مبارك هستند و از خلال تجمعات آنها در ميدان التحرير اين خواسته به خوبي مشاهده مي شد.
محاكمه مبارك در مطبوعات آمريكا
نيويورك تايمز از محاكمه حسني مبارك به عنوان لحظه اي تاريخي براي مصر و ديكتاتورهاي جهان عرب ياد كرد.«وال استريت ژورنال» از حسني مبارك به عنوان نخستين رهبر جهان عرب ياد مي كند كه توسط مردمش از قدرت ساقط و به محاكمه كشيده شده است.
«روزنامه واشنگتن پست» با اشاره به اظهارات وكيل مدافع حسني مبارك به گمانه زني در مورد آينده ديكتاتور مصر پرداخت و نوشت: محاكمه مبارك در پاسخ به تظاهراتي انجام شد كه جمعه گذشته در ميدان التحرير از سوي گروه هاي اسلامي برگزار گرديد.
اين روزنامه نياز امروز مصر را اسلام دانست.
شبكه خبري «سي ان ان» نيز اعلام كرد: مردم مصر محاكمه مبارك را محاكمه قرن مي دانند.
برخي تحليلگران آمريكا مي گويند واشنگتن نگران آن است كه حسني مبارك بخشي از اسرار ميان آمريكا و مصر را فاش كند.اين تحليلگران معتقدند كه آمريكا هميشه عوامل خود را تنها مي گذارد. تا زماني كه منافع اش تامين مي شود از ديكتاتورها حمايت مي كند ولي زماني كه اوضاع تغيير مي كند به آنها اهميتي نمي دهد. همچنان كه در مورد حسني مبارك و زين العابدين بن علي و شاه ايران اتفاق افتاد. به همين خاطر ديكتاتورهاي عرب مي بايد از اين وضع عبرت بگيرند و به خواسته هاي مردم خود پاسخ مثبت بدهند.


نوشته شده در   شنبه 15 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode