ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 13 مرداد 1390     |     کد : 23452

محاكمه تاريخي فرعون مردم مصر : مبارك بايد اعدام شود

محاكمه تاريخي فرعون مردم مصر : مبارك بايد اعدام شود

ميليون ها نفر در سراسر جهان بيننده اين محاكمه بودند
محاكمه تاريخي فرعون مردم مصر : مبارك بايد اعدام شود

دادگاه تاريخي محاكمه «محمدحسني مبارك» رئيس جمهور سابق مصر در محل «آكادمي پليس قاهره» با حضور صدها تن از خانواده قربانيان سه دهه جنايات وي آغاز شد و ميليون ها نفر در سراسر جهان اين محاكمه را تماشا كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، نخستين جلسه دادگاه جنايي مصر، حسني مبارك ديكتاتور مخلوع اين كشور در حالي كه لباس سفيد مخصوص زندانيان برتن وي بود و بر روي يك تخت بيمارستان قرار داشت، روز چهارشنبه آغاز شد.
براساس اين گزارش، در جلسه دادگاه محاكمه حسني مبارك كه در سالن بزرگ دانشكده آكادمي پليس در «مصرالجديد» در شمال قاهره برگزار شد، «احمد رفعت» قاضي دادگاه، با قرائت اسامي ديكتاتور مصر، دو فرزند وي، وزير كشور و شش تن از معاونانش از روال دادگاههاي اين كشور براي تائيد حضور متهمان و وكلاي آنها پيروي كرد و پس از آن بگومگوهايي در مورد روال جاري دادگاه با وكلاي متهمان درگرفت.
در اين دادگاه علاوه بر متهمان، وكلاي آنها و خبرنگاران رسانه هاي داخلي و خارجي مصر، به خانواده برخي از قربانيان نيز اجازه حضور در سالن 600 نفره دادگاه مبارك داده شد، اما از حضور خانواده رئيس جمهور مخلوع در آن خبري نبود.
اين گزارش حاكي است، در چهره حسني مبارك 83 ساله كه بر تخت خود در قفس آهني دراز كشيده بود، اضطراب و نگراني شديد موج مي زد و در ابتداي ورود وي كه دقايقي قبل از آغاز دادگاه بود، فرعون اين كشور توان حرف زدن نداشت و نگران آينده بود.
حسني مبارك كه علاوه بر سه دهه جنايات خود روز چهارشنبه در مقابل دادگاه جنايي مصر قرار گرفته بود، بايد پاسخگوي ريخته شدن خون حداقل 850 جوان مصري در تظاهرات انقلاب 25 ژانويه باشد كه به سقوط وي از اريكه قدرت منجر شد.
تلويزيون مصر كه جريان محاكمه مبارك را به صورت زنده پخش مي كرد، رئيس جمهور مخلوع را در حالي كه بر روي تخت در قفس دراز كشيده بود و فقط چهره اش مشخص بود نشان داد.
همچنين جمال و علاء مبارك دو فرزند ديكتاتور مصر در حالي كه لباس هاي سفيد مخصوص زندانيان برتن آنها بود، در قفس آهني روبه روي قضات دادگاه قرار داده شده بودند.
در قفس ديگري «حبيب العادلي» وزير كشور سابق مصر و 6 تن از معاونانش به اتهام تيراندازي به سوي تظاهركنندگان در جريان انقلاب 25 ژانويه در دادگاه آكادمي پليس نيز به محاكمه كشيده شدند.
گزارش شبكه خبري الجزيره حاكي است دولت موقت مصر براي جلوگيري از هرگونه حادثه ناگوار در جريان روند برگزاري دادگاه حسني مبارك، در اطراف محل آكادمي پليس و برخي نقاط قاهره اقدام به استقرار نيروهاي نظامي و گشتي هاي پليس كرد.
با وجود اين با ادامه درگيري بين مردم و مزدوران مبارك در اطراف ساختمان دانشكده پليس، نيروهاي ضد شورش حضور گسترده اي يافته و اقدام به شليك گاز اشك آور و استفاده از خودروهاي آبپاش عليه طرفين كرد.
شدت اقدامات امنيتي در اطراف محل برگزاري دادگاه حسني مبارك به حدي زياد بود كه چندين خودروي زرهي با قرار گرفتن در كنار هم، درب ورودي ساختمان دانشكده پليس را به محاصره خود درآورده و راه ورود به آن را سد كرده بودند.
اين گزارش حاكي است، با وجود تمهيدات فراوان دولت مصر، هزاران نفر از مردم در اطراف دانشكده پليس قاهره تجمع كرده و با سر دادن شعارهايي خواستار اعدام حسني مبارك شدند.
حسني مبارك ديكتاتور سابق مصر كه هم اينك در مقابل دادگاه مصر قرار گرفته است با يك پرونده قطور 20 هزار صفحه اي و اتهاماتي نظير كشتار مردم در انقلاب 25 ژانويه، صدور گاز ارزان به اسرائيل، فساد مالي و... مواجه است.
به گفته شاهدان عيني قاهره در روز چهارشنبه و همزمان با محاكمه ديكتاتور، چهره يك شهر آشوب زده را به خود گرفت و وسعت درگيري هاي مردم ناراحت از محاكمه مبارك با نيروهاي نظامي حتي به ميدان مركزي آن (ميدان التحرير) كشيده شد.
همزمان با آن طرفداران و مخالفان وي كه بالغ بر هزاران نفر بود در نقاط مختلف شهر قاهره به جان يكديگر افتاده و در برخي مواقع با دخالت پليس با آن درگير شدند.
زندگينامه ديكتاتور مصر
محمد حسني مبارك ديكتاتور سابق مصر در سال 1928 در روستاي «كفرالمصيلح» در استان «مونوفيا» به دنيا آمد و پس از پايان تحصيلات دوره ابتدايي و متوسطه وارد دانشكده نظامي در قاهره شد و پس از طي دوره آن با درجه ستوان دومي فارغ التحصيل شد.
مبارك سپس در سال 1950 به دانشكده هوايي مصر پيوست و پس از آن براي طي دوره تكميلي به اتحاد جماهير شوروي سابق رفت.
حسني مبارك همچنين به عنوان خلبان و پس از آن يكي از فرماندهان نظامي در جنگ اكتبر در سال 1973 حضور يافت و اين موضوع راه را براي ورود وي به صحنه سياسي مصر مهيا كرد.
وي در دوران رياست انور سادات بر مصر به عنوان معاون رئيس جمهور انتخاب شد و بعد از ترور وي بر مسند حكومت در مصر نشست.
دوران رياست جمهوري حسني مبارك بر مصر كه 32 سال به طول كشيد به عنوان دوران سركوب اسلامگرايان مصري و مبارزان آن كشور، سياه ترين بخش تاريخ مصر را تشكيل مي دهد.
حسني مبارك در طي دوران حكومت آهنين خود، روابط مصر با اسرائيل را بهبود بخشيد و تا جايي پيش رفت كه به دستور آمريكا، سرمايه كشورش كه عبارت از گاز طبيعي بود را به بهاي بسيار اندك و زير قيمت جهاني به رژيم صهيونيستي فروخت.
سياست هاي حسني مبارك در تنگنا و فشار قرار دادن فلسطيني ها براي سازش با اسرائيل و درهم شكستن مقاومت اعراب، در طول دوران حكومت وي زبانزد خاص و عام بود.
ديكتاتور مصر علاوه بر آن در دوران 8 ساله جنگ تحميلي با در آغوش گرفتن صدام، سرازير كردن كمك هاي مالي و نظامي و حمايت بين المللي از وي درنظر داشت تا انقلاب نوپاي كشورمان را شكست دهد كه ايستادگي ملت ايران هر دو ديكتاتور را به زباله دان تاريخ فرستاد.





نوشته شده در   پنجشنبه 13 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode