ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 13 مرداد 1390     |     کد : 23433

شكست‌لشكر‌مسيحي‌ازسلطان مراكش

433 سال پيش در روز 4 اوت سال 1578ميلادي ، عبدالمالك ، سلطان مراكش لشكريان فيليپ دوم پادشاه اسپانيا و سباستين اول پادشاه پرتغال كه قصد تصرف مراكش را داشتند در منطقه قصرالكبير در هم شكست.

جام جم آنلاين: 433 سال پيش در روز 4 اوت سال 1578ميلادي ، عبدالمالك ، سلطان مراكش لشكريان فيليپ دوم پادشاه اسپانيا و سباستين اول پادشاه پرتغال كه قصد تصرف مراكش را داشتند در منطقه قصرالكبير در هم شكست.
پس از درگذشت سعدبن عبدالله آل غالب اوضاع در مغرب عربي به ويژه مراكش ناآرام شد. محمد كه لقب المسلوخ داشت به عنوان جانشين او بر تخت سلطنت فاس نشست اما دو برادر عبدالله آل غالب كه در تبعيد و در خدمت سلطان عثماني بودند ، به دليل بي كفايتي محمد به مراكش بازگشتند.

بيگ الجزاير كه تابع سلطان عثماني بود براي به قدرت رسيدن دو برادر عبدالله به آنها كمك كرد و لشكري را در اختيار آنها گذاشت. اين لشكر به آساني تا دروازه هاي فاس پيشروي كرد و در همان نخستين درگيري ها لشكر محمد المسلوخ تسليم شد. در سال 1576 ميلادي عبدالمالك به عنوان سلطان مراكش به تخت سلطنت نشست.

محمد براي كسب تاج و تخت از دست رفته نزد فيليپ دوم پادشاه اسپانيا رفت ، فيليپ دوم ابتدا تقاضاي كمك به او را نپذيرفت.

محمد به سباستين اول پادشاه پرتغال متوسل شد و توانست موافقت او را جلب كند. سباستين نيز به نوبه خود فيليپ را متقاعد كرد تا لشكري را براي كمك به لشكريان پرتغالي در جنگ با مراكش اعزام كند.

سباستين اول كه در يك مدرسه مذهبي مسيحيان افراطي تحصيل كرده بود هدف ديگري از كمك به محمد داشت.او مي خواست يك جنگ صليبي عليه مسلمانان به راه بيندازد و اكنون اين موقعيت را به دست آورده بود.

فيليپ دوم پادشاه اسپانيا از اين كه شخصا در جنگ شركت كند ، امتناع كرد اما لشكري از سربازان اسپانيايي را به كمك سباستين فرستاد.در ژوئن سال 1576 ميلادي سباستين با ناوگان عظيمي به سوي مراكش حركت كرد. سربازان او در نزديكي منطقه لاراش در ساحل پياده شدند.

عبدالمالك كه چندان به بيگ الجزاير اعتماد نداشت و مي دانست او به خاك مراكش نظر دارد ، با بيگ از در صلح درآمد و قواي خود را آماده مقابله با لشكريان مسيحي كرد.

لشكريان اسپانيايي و پرتغالي به فرماندهي سباستين در منطقه قصر الكبير در مقابل سپاه عبدالمالك صف آرايي كردند. در جنگي كه ميان دو سپاه در روز 4 اوت سال 1578 ميلادي در قصر الكبير رخ داد ، 40 هزار سوار سپاه عبدالمالك لشكريان اسپانيايي و پرتغالي را تار و مار كردند و هزاران نفر را به اسارت گرفتند.

سباستين در اين جنگ كشته شد و هرگز جسد او به دست نيامد و چون جانشيني نداشت ، فيليپ دوم پادشاه اسپانيا كشور پرتغال را تصرف كرد و خود را شاه پرتغال ناميد.

عبدالمالك نيز در اين جنگ كشته شد ، اما برادرش احمد المنصور كه جانشين او بود ، بر تخت سلطنت مراكش نشست.

به اين ترتيب ، در روز 4 اوت سال 1578 ميلادي عبدالمالك ، سلطان مراكش با فدا كردن جان خود ، لشكريان اسپانيايي و پرتغالي كه قصد تصرف خاك مسلمين را داشتند در قصرالكبير در هم شكست.

به لطف اين پيروزي ، مراكش براي هميشه از بلندپروازي هاي اسپانيايي ها و پرتغالي ها براي استيلا بر اين كشور خلاص شد و در عين حال بيگ هاي الجزاير كه تابع سلاطين عثماني بودند از هدف خود براي تصرف مراكش چشم پوشي كردند.


نوشته شده در   پنجشنبه 13 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode