ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 13 مرداد 1390     |     کد : 23431

كابينه تكميل شد

نمايندگان مجلس به مهدي غضنفري، رستم قاسمي، عبدالرضا شيخ‌الاسلامي و محمد عباسي راي اعتماد دادند .

نمايندگان مجلس به مهدي غضنفري، رستم قاسمي، عبدالرضا شيخ‌الاسلامي و محمد عباسي راي اعتماد دادند .
كابينه تكميل شد .
كابينه تكميل شد و چهار گزينه رئيس‌جمهور براي تصدي وزارتخانه‌هاي پيشنهادي با راي بالاي نمايندگان مجلس توانستند به هيات دولت در خيابان پاستور بپيوندند.

به گزارش «جام‌جم»، بعد از مدت‌ها بحث در خصوص ادغام‌ها و تشكيل وزارت ورزش و جوانان و خالي بودن برخي از صندلي‌هاي هيات دولت، مجلس در نشست علني ديروز خود به عبدالرضا شيخ‌الاسلامي براي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، مهدي غضنفري براي وزارت صنعت، معدن و تجارت، رستم قاسمي جهت تصدي وزارت نفت و محمد عباسي براي وزارت ورزش و جوانان راي مثبت داد.
نمايندگان مجلس با 218 راي موافق، 20‌راي مخالف و 7 راي ممتنع به مهدي غضنفري 216 راي موافق، 22 راي مخالف و 7 راي ممتنع به رستم قاسمي، 204 راي موافق، 31 راي مخالف و 10 راي ممتنع به عبدالرضا شيخ‌الاسلامي و 165 راي موافق، 61 راي مخالف و 19 راي ممتنع به محمد عباسي از مجموع 246 نماينده حاضر، اجازه دادند تا صندلي‌هاي خالي كابينه دولت را پر كنند.دفاع جانانه و منحصر به‌فرد رئيس مجلس از رستم قاسمي، گزينه پيشنهادي وزارت نفت و رايزني‌هاي متعدد وزراي پيشنهادي در كميسيون‌هاي تخصصي و ارائه برنامه‌ها، از دلايل اصلي بود كه ديروز باعث شد نمايندگان حتي قبل از راي‌گيري نيز از نظر مثبت مجلس نسبت به آنان خبر دهند.محمود احمدي‌نژاد، رئيس‌جمهور كشورمان نيز روز گذشته در شرايطي وارد صحن علني مجلس شد كه اين بار برخلاف دفعه گذشته، با استقبال خوب نمايندگان مواجه شد.رئيس‌جمهور كه چندي پيش در جلسه دفاعيات حميد سجادي، وزير پيشنهادي خود براي وزارت ورزش و جوانان كه نتوانست از نمايندگان مجلس راي اعتماد بگيرد،با استقبال كم‌رنگ نمايندگان مواجه شده بود، اين بار در جمع بهارستاني‌ها و استقبال گرم آنان دقايقي را مشغول احوالپرسي با اعضاي قوه مقننه بود.محمود احمدي‌نژاد در فاصله 10 دقيقه حضورش در صحن علني، به دفاع كوتاهي از چهار وزير پيشنهادي خود پرداخت و آنان را مديراني دلسوز، مومن، موفق و پرتوان دانست و با يادآوري اين كه با راي نمايندگان 4 وزارتخانه با سرعت به ثبات خواهند رسيد از وزراي سابق خود نيز قدرداني كرد.احمدي‌نژاد درخصوص تجربه ادغام وزارتخانه‌ها تصريح كرد: تجربه نشان داد كه اصلاح ساختار اداري و كوچك‌سازي بدنه اصلي دولت پس از انجام مطالعات دقيق در اجرا بايد با سرعت اتفاق بيفتد تا خللي در اداره كشور ايجاد نشود.

محمود احمدي‌نژاد، عبدالرضا شيخ‌الاسلامي را جهت وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي فردي موفق در تمام سطوح مديريتي در معاونت استانداري، رئيس دفتر رئيس‌جمهور و وزارت كار و اموراجتماعي دانست و در ادامه مهدي غضنفري نامزد وزارت صنعت، معدن و تجارت را نيز مسلط به حوزه‌ كاري خود معرفي كرد.رئيس‌جمهور، رستم قاسمي وزير پيشنهادي نفت را فرزند انقلاب و دفاع مقدس خواند و يادآور شد كه امروز به هر كجاي ايران سفركنيم آثار خدمات مخلصانه اين مرد قابل مشاهده است. احمدي‌نژاد، محمد عباسي گزينه خود جهت تصدي وزارت ورزش و جوانان را نيزاز چهره‌هاي آشنا براي مجلس معرفي كرد و گفت: حوزه كاري وي همواره با كمترين تنش و بيشترين همراهي و همدلي همراه بوده است.وي در ادامه از ميركاظمي، محرابيان و محصولي وزراي سابق وزارتخانه‌هاي ادغام شده قدرداني كرد.

دغدغه اجراي برنامه پنجم را دارم

عبدالرضا شيخ‌الاسلامي، وزير پيشنهادي تعاون، كار و رفاه اجتماعي اولين وزيري بود كه صلاحيت وي در جلسه علني ديروز مورد بررسي قرار گرفت.

موافقان وزيرپيشنهادي از جمله رضا رحماني نماينده تبريز، علي‌اصغر يوسف‌نژاد نماينده ساري، انوشيروان محسني‌بند‌پي نماينده چالوس و اميرحسين قاضي‌زاده نماينده مشهد در ارائه ديدگاه خود نسبت به وزير پيشنهادي با اشاره به سوابق مثبت مديريتي وي و اهميت بحث اشتغال، اين گزينه را فردي موفق در زمان مديريتش در دوره وزارت كار دانستند و تاكيد كردند كه اصلاح ساختار مناسب در حوزه كار، سلامت و تعاون و حمايت از بخش خصوصي و اصلاح نظام بيمه بيكاري از نكات مثبت برنامه‌هاي شيخ الاسلامي است.

در ادامه 2 نفر از مخالفان از جمله مويد حسيني‌صدر، نماينده خوي و داريوش قنبري، نماينده ايلام به مخالفت با اين گزينه پرداختند و اورا فاقد برنامه مناسب براي رفع معضلات دانستند. آنها تاكيد كردند برنامه‌هاي شيخ الاسلامي كلي‌گويي است كه موجبات نگراني نمايندگان را فراهم كرده است.بعد از اين سخنان، وزير پيشنهادي با قرار گرفتن در پشت تريبون مجلس اعلام كرد وزارتخانه جديد كار ،تعاون و رفاه اجتماعي بايد در ماهيت، اسلامي ،در نگرش ،مردمي و رفتار مشاركت‌جو و نوآور در ساختار علمي و در عملكرد پاسخگو و بهره‌ور باشد.وي با بيان اين كه تلاش مي‌كند ماموريت‌هاي خود را با هدف ارباب رجوع مداري، برنامه‌گرايي، قانونمداري و شايسته‌سالاري پيگيري كند، افزود: بايد كمك كنيم تا بتوانيم عدالت اجتماعي را در جامعه گسترش ، سطح رفاه را ارتقا و فقر را كاهش دهيم.

وزيري بدون مخالف

مهدي غضنفري، وزير پيشنهادي صنعت، معدن و تجارت كه قبل از ادغام وزارتخانه‌ها مديريت وزارت بازرگاني را بر عهده داشت، تنها گزينه‌اي بود كه بدون داشتن مخالفي در پشت تريبون مجلس قرار رگرفت و به دفاع از خود پرداخت.

وي هدف نهايي و برنامه‌هاي وزارتخانه جديد را رسيدن به توليد صادرات و پيوستن ايران به جرگه كشورهاي صادركننده عنوان كرد و گفت: با توجه به سخنان مقام معظم رهبري در خصوص توسعه توليدات در سال جهاد اقتصادي، هدف ما رسيدن به اين تاكيدات است.غضنفري يكي از برنامه‌هاي خود در اين حوزه را صيانت از بنگاه‌ها و سرمايه‌گذاري موجود و مولد و نيز تامين سرمايه در گردش برشمرد و گفت: توليدكنندگان انتظار دارند با اجراي بسته‌هاي حمايتي كه در اجراي هدفمندي يارانه‌ها در نظر گرفته شده به آنها كمك شود.

وزير پيشنهادي صنعت، معدن و تجارت حضور بخش خصوصي از طريق اجراي اصل 44 و واگذاري‌ها و مالكيت به اين بخش و نيز تقويت تشكل‌هاي بخش خصوصي را از ديگر برنامه‌هاي خود براي وزارتخانه جديد دانست.

دفاعي منحصر به فرد از وزير نفت

علي لاريجاني، رئيس مجلس براي اولين بار در تاريخ مديريت خود بر مجلس هشتم در موافقت با يكي از گزينه‌هاي معرفي شده دولت به صحبت پرداخت.رستم قاسمي گزينه پيشنهادي رئيس‌جمهور جهت تصدي بر وزارت نفت و فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبيا كه در ليست مخالفان خود علي مطهري نماينده تهران را گنجانده بود، يك حامي قوي چون علي لاريجاني را نيز با خود همراه كرد و همين امر توانست براي وي راي بالايي را به همراه بياورد.

علي مطهري در مخالفت خود با وزير پيشنهادي نفت، وي را فردي متدين با ويژگي‌هاي قابل قبول دانست، اما او را وابسته به سپاه پاسداران به عنوان يكي از اركان نظامي كشور عنوان كرد.

مطهري با اشاره به مصالح و آينده نظام گفت: اصل كلي مورد تاكيد من لزوم پيوند نخوردن سپاه پاسداران به عنوان يك قدرت نظامي با قدرت سياسي و قدرت اقتصادي و به عبارتي دولتي نشدن سپاه است، همان طور كه بر دولتي نشدن روحانيت از طرف امام (ره)‌ و شهيد مطهري تاكيد فراوان شده است.مطهري با اشاره به حضور وزارت اطلاعات در دولت سازندگي و فعاليت‌هاي اقتصادي گفت: وزارت يك نظامي در وزارتخانه نفت سبب پيوند قدرت نظامي، سياسي و اقتصادي خواهد بود كه ممكن است فسادآور باشد.

اين نماينده مجلس، نخستين اثر سوء اين اقدام را سخت شدن سوال، استيضاح و به طور كلي نظارت مجلس بر وزير دانست و تصريح كرد: سپاه اكنون درست يا نادرست به تصاحب پروژه‌هاي عمراني در يك رقابت نابرابر با بخش خصوصي متهم است، مانند واگذاري اپراتور سوم مخابرات كه با اضافه شدن حوزه عظيم نفت به آن، اين اتهام تشديد خواهد شد.وي در ادامه يادآور شد كه مخالفت با وزارت سردار قاسمي در اصل مخالفت باروند ورود نظاميان به قدرت سياسي و دولت است چون اين مساله را براي كشور مضر مي‌داند.

اين سخنان علي مطهري واكنش‌هاي متعدد نمايندگان را به همراه داشت و باعث شد برخي نسبت به اين سخنان اعتراض كنند.حشمت‌الله فلاحت‌پيشه، نماينده اسلام‌آباد غرب در موافقت با اين گزينه پيشنهادي نيمي از وقت خود را در اختيار علي لاريجاني قرار داد تا براي اولين بار رئيس‌مجلس نيز در موافقت با يك وزير صحبت كند.رئيس مجلس در موافقت با رستم قاسمي گفت: بايد افتخار كنيم افرادي همچون آقاي قاسمي مسووليت‌هاي مختلفي در كشور دارند و نبايد به حرف‌هايي از قبيل وجود اسم وي در ليست تحريم‌ها اعتماد كرد، لذا مجلس بايد راي نماديني به ايشان بدهد.وي با اشاره به سخنان نماينده مخالف وزير پيشنهادي در خصوص سپاه پاسداران گفت: به نظر من اين صحبت‌ها صحيح نيست.

رئيس‌مجلس سابقه فعاليت رستم قاسمي در سپاه را بسيار چشمگير دانست و با رد اتهاماتي كه در خصوص فعاليت‌هاي اقتصادي و عمراني قرارگاه خاتم‌الانبيا صورت مي‌‌گيرد، گفت: در جلسه‌اي كه با مديران شركت‌هاي گوناگون با حضور وزير پيشنهادي داشتيم، آنها اعلام كردند كه قرارگاه كار توزيع پروژه‌ها را به بخش خصوصي انجام مي‌دهد و با آنها رقابت نمي‌كند و حتي مجالي جديد براي بخش خصوصي و پيمانكاران ايجاد مي‌كند.

لاريجاني در پاسخ به مطالب علي مطهري در خصوص سپاه مبني بر اين‌كه سپاه پاسداران از اين طريق وارد سياست مي‌شود كه اين خطرناك است، اين سخن را تلقي نادرستي عنوان كرد كه اين سخن رئيس مجلس با احسنت نمايندگان مواجه شد.وي با اشاره به اين‌كه حضور سردار قاسمي در وزارت نفت با مخالفت فرمانده سپاه مبني بر از دست دادن يكي از نيروهاي كارآمد اين نهاد همراه بوده، گفت: سپاه پاسداران نمي‌خواهد به اوضاع سياسي كشور چنگ بزند و اين‌گونه تلقي‌ها اشتباه است.

رئيس مجلس با بيان‌ اين‌كه نبايد با اين‌گونه مسائل، كشور را از وجود چنين افرادي محروم كنيم، اظهار كرد: از زماني كه نام آقاي قاسمي براي وزارت نفت مطرح شد، موجي ضد سپاه مخصوصا شخص وي به وجود آمد؛ مباحثي همچون اين موضوع كه اسم وي در ليست تحريم‌هاست و قطعا مشكلاتي به وجود خواهد آمد اما نبايد به اين حرف‌ها اعتماد كرد.لاريجاني همچنين تاكيد كرد: بنده معتقدم چون اين‌گونه حرف‌ها بيان مي‌شود، مجلس بايستي يك راي نمادين به قاسمي بدهد. اين سخن رئيس مجلس احسنت نمايندگان را در پي داشت.

وي اضافه كرد: اين راي باعث مي‌شود تا اگر حرفي به خاطر تحريم زده مي‌شود كه حرف درستي هم نيست، نشان داده شود كه مجلس به اين حرف‌ها توجه نمي‌كند. يعني اگر قرار بود تاكنون تحريم‌ها توفيقي داشته باشد، بايد شاهد آن مي‌بوديم، ضمن اين‌كه اسم ايشان نيز در ليست تحريم‌ها نيست.

قاسمي نيز در دفاع از عملكرد خود با قرار گرفتن پشت تريبون مجلس گفت: افتخار مي‌كنم كه سرباز كوچكي از سپاه پاسداران هستم و بعد از دفاع مقدس در امر سازندگي كشور فعاليت داشتم. وي با اشاره به عملكرد خود در بخش نفت و همكاري با پروژه‌هاي عمراني بزرگ گفت: اكنون بنا بر وظيفه و تكليف شرعي و انقلابي و روحيه جهادي در اينجا حاضر شده‌ام. قاسمي مهم‌ترين برنامه خود را سرعت بخشيدن برداشت از ميادين مشترك عنوان كرد و گفت: برنامه ديگر من ارتقاي جايگاه نفت ايران در جهان، منطقه و ا وپك است.

وي همچنين به تعامل خود با مجلس اشاره كرد و آن را از مهم‌ترين برنامه‌هاي خود در وزارت نفت دانست.

وزير سابق تعاون، وزير ورزش و جوانان شد

آخرين وزيري كه در مورد صلاحيت وي در صحن علني به بحث و گفت و‌گو پرداخته شد، محمد عباسي وزير پيشنهادي ورزش و جوانان بود. حسن كامران نماينده اصفهان، صمد فدايي نماينده سنقر و محمد قسيم عثماني نماينده بوكان در مخالفت با وزير پيشنهادي اين گزينه را بي‌ارتباط با امر ورزش دانستند و تاكيد كردند كه تخصص وي صددرصد مخالف اين وزارتخانه است. حسن كامران در مخالفت خود خواستار روشن شدن نحوه ارتباط عباسي با جريان انحرافي شد و او را فردي بي‌برنامه براي اين وزارتخانه دانست.

در ادامه مويد حسيني‌صدر نماينده خوي، بهمن محمدياري نماينده تالش، بهروز جعفري نماينده سميرم و اسدالله عباسي نماينده رودسر در موافقت با وزير پيشنهادي صحبت كرده و تاكيد كردند كه اين گزينه مي‌تواند پرچم ايران را در ميادين ورزشي به اهتزاز درآورد.محمد عباسي وزير پيشنهادي وزارت ورزش و جوانان نيز گفت:‌ به هيچ انحراف و بحثي اجازه نمي‌دهد، ارزش‌هاي متعالي ولايي را زير سوال ببرد.وزير پيشنهادي نگاه ولايي دولت را جز و افتخارات به شمار آورد و گفت: ‌ما همواره پشت سر ولايت ايستاده‌ايم و يك لحظه نسبت به آن كوتاه نيامده‌ايم و به هيچ انحرافي اجازه نمي دهيم در ارزش‌هاي متعالي ولايي نظام مشكلي به وجود آورند.

تشكر از رسانه

رئيس مجلس بعد از پايان راي‌گيري از رسانه‌هاي گروهي كه حضور پررنگي در اين جلسه داشتند، قدرداني كرد و براي وزراي انتخابي آرزوي موفقيت كرد.


نوشته شده در   پنجشنبه 13 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode