ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 12 مرداد 1390     |     کد : 23395

فاجعه در كمين اقيانوس‌ها

گروهي از دانشمندان بين‌المللي علوم دريايي و اقيانوس‌شناسي اخطار داده‌اند كه اقيانوس‌هاي سياره زمين در خطر ورود به مرحله بي‌سابقه‌اي از انقراض گونه‌هاي دريايي هستند كه تاكنون در تاريخ بي‌سابقه بوده است.

جام جم آنلاين: گروهي از دانشمندان بين‌المللي علوم دريايي و اقيانوس‌شناسي اخطار داده‌اند كه اقيانوس‌هاي سياره زمين در خطر ورود به مرحله بي‌سابقه‌اي از انقراض گونه‌هاي دريايي هستند كه تاكنون در تاريخ بي‌سابقه بوده است.
گزارش اوليه اين تحقيقات همزمان با نشست اقيانوس‌شناساني از سراسر جهان براي بررسي و ملاحظه آخرين مطالعات انجام شده در اين حوزه در دانشگاه آكسفورد ارائه گرديد.

پس از بررسي شواهدي مبني بر نقش عواملي همچون آلودگي، اسيدي‌شدن، گرم‌شدن اقيانوس‌ها، صيد بيش از حد و اكسيژن‌زدايي آب بر انقراض گونه‌هاي جانوري اقيانوسي، گروه دانشمندان به اتفاق به اين نتيجه رسيدند كه اكوسيستم‌هاي اقيانوسي پس از بمباران‌شدن توسط اين حملات چندجانبه ديگر قادر به بازيابي خود نبوده و وارد مسيري يكطرفه به سمت نابودي خواهند شد.

دكتر الكس راجرز، از بخش جانورشناسي دانشگاه آكسفورد و مدير علمي پروژه وضعيت اقيانوس‌ها (IPSO)‌ كه در اين گردهمايي شركت داشته، مي‌گويد: نتايج مطالعات واقعا تكان‌دهنده است. وقتي اثرات تراكمي آنچه بشر بر سر اقيانوس‌ها آورده را مورد توجه قرار مي‌دهيم به اين نتيجه مي‌رسيم كه وضع بسيار بدتر از آن است كه هر يك از ما جداگانه و در حوزه خودمان درك مي‌كنيم. اكنون در شرايط بسيار خطرناكي هستيم كه جلب همكاري در هر زمينه‌اي را مي‌طلبد. ما اكنون قادريم پيامدهايي كه اين شرايط براي بشريت و اثراتي كه روي عمر ما و بدتر از آن روي فرزندانمان و نسل‌هاي بعد از آنها مي‌گذارد را پيش‌بيني كنيم و پيش‌بيني‌ها تصوير خيلي زشتي از آينده را نشان مي‌دهند.

گروه دانشمندان اين طور نتيجه‌گيري كرده‌اندكه تركيب عوامل چندگانه آلودگي اقيانوس‌ها شرايطي را به وجود آورده كه زمينه انقراض گسترده گونه‌هاي جانوري اقيانوسي را به وجود مي‌آورد.

بزرگي و سرعت انقراض گونه‌هاي زيستي اقيانوس‌ها بسيار وسيع‌تر و سريع‌تر از چيزي است كه قبلا تصور مي‌شد و آسيب‌هاي كنوني وارده بر پيكره اكوسيستم‌هاي اقيانوسي فراتر از حد انتظار رفته است. دانشمندان اكنون نگرانند كه اكوسيستم‌ها با اين حجم آسيب وارده به آنها ديگر قادر به بازسازي خود نباشند.

دكتر راجرز معتقد است حتي اگر اين تخريب تنها محدود به اكوسيستم صخره‌هاي مرجاني كه احتمالا تا انتهاي اين قرن به وقوع خواهد پيوست باشد كافي است تا باعث انقراض يا تهديد 9 ميليون گونه جانوري مرتبط با صخره‌هاي مرجاني شود.

پس از اين گردهمايي توصيه‌هايي براي مقامات مسوول كشور و سازمان ملل فرستاده شد تا كاري براي نجات اكوسيستم‌هاي اقيانوسي انجام دهند. اين توصيه‌ها شامل اعمال نظارت سازمان ملل بر آب‌هاي آزاد، توصيه به دولت‌هاي مختلف در جهت كاهش صيد ماهي‌ها، تعيين نواحي حفاظت شده در درياها و اقيانوس‌ها و تلاش‌هاي جمعي براي جلوگيري از آلودگي مسيرهاي آبي و درياها بوده است.

Oxford University
مترجم: آتنا حسن‌آبادي


نوشته شده در   چهارشنبه 12 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode