ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 25 فروردين 1388     |     کد : 2337

سه شنبه 25 فروردين 18 ربيع الثاني 14 آوريل

درگذشت «ركن الدين ابو المظفر بر كيارق» فرزند ملك شاه سلجوقي در سال 498 هجري قمري

« ركن الدين ابو المظفر بر كيارق» فرزند ملك شاه سلجوقي و چهارمين حاكم اين سلسله در سال 498 هجري قمري در بروجرد از دنيا رفت. بر كيارق در 13 سالگي پدرش را از دست داد و توسط تركان خاتون زوجه ملكشاه كه قصد به سلطنت نشاندن پسر چهار ساله اش را داشت به زندان افتاد. اما غلامان خاص خواجه نظام الملك در نظاميه اصفهان بر تركان خاتون شوريدند و بر كيارق را آزاد كردند. وي توسط همين گروه در ري به سلطنت نشست و از آن پس جنگها و نبردهاي بسياري ميان شاهزادگان مدعي سلطنت در قلمرو سلاجقه بر پا شد. بدين سبب در عهد بركيارق قدرت و وحدت دولت سلاجقه رو به ضعف نهاد و سر انجام عزيمتش به بغداد در پي بروز بيماريهاي سل در بروجرد از دنيا رفت.

  

درگذشت « محقق حلي ملقب به نجم الدين» از مفاخر علماي اماميه در سال 602 هجري قمري

«محقق حلي ملقب به نجم الدين» از مفاخر علماي اماميه و از بزرگان فقهاي شيعه در سال 602 هجري قمري چشم به جهان گشود. او عالمي جليل القدر و فقيهي فاضل بود و در شعر و ادب و فصاحت و بلاغت شهره آفاق بشمار مي رفت. علاوه بر فقاهت و جامعيت تمامي علوم در انشاء و قرييه شعري اديبي كم نظير بود و اشعار بسياري از اين محقق برجسته باقي است. او شاگردان فراواني تربيت كرد و اكثر فقهاي نامي جملگي خوشه چين خرمن كمالات وي به شمار مي رفتند كه از آن جمله مي توان به علامه حلي اشاره كرد. از اين فقيه برجسته آثاري قلمي متعددي بر جاي مانده است كه از آن جمله اند« شرايع الاسلام مختصر الشريع، معارج در فقه« و« كتاب نافع» را بر شمرد.

 

آغاز عمليات شوش در سال1360هجري شمسي

 عمليات شوش در سال1360هجري شمسي درمحورشوش آغازشد. اين عمليات با همكاري ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با موفقيّت به پايان رسيد. دلاورمردان سپاه اسلامي ضمن واردآوردن خسارات درخورتوجه به دشمن بعثي عراق و انهدام تجهيزات و يگانهاي متعدد، حدود200تن ازآنان را به هلاكت رساندند و شمارزيادي را هم به اسارت گرفتند.

 

درگذشت استاد اكبرداناپرست دانشمند علوم رياضي در سال1368هجري شمسي

  استاد اكبرداناپرست دانشمند علوم رياضي در سال1368هجري شمسي براثرسكته مغزي درگذشت. سالهاي تحصيل دكتر داناپرست همزمان با جنگ جهاني اول بود و ايشان دراين ايام، با قرآن كريم اين كلام الهي آشنا شد. دكترداناپرست ازاستادان برجسته رياضي بود و تاپايان عمربه تحقيق و تفحص دراين رشته مشغول بود و كتابهاي ارزشمندي چون «حِكمَتُ‌الاِشراق، اَسفار و آثارُ الباقيه» را ترجمه كرد.

  

آغاز دوباره حملات رژيم اشغالگرقدس به ملت مظلوم فلسطین در سال1375هجري شمسي

 بار در ديگر رژيم اشغالگرقدس حملات همه جانبه خود را به ملت مظلوم فلسطين آغازكرد. بدين ترتيب مرم مظلوم جنوب لبنان ازخانه و كاشانه خويش آواره شدند. درپي اين حملات گسترده سيد حسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان دربيانيه اي ازافراد شهادت طلب خواست كه درمواضع تعيين شده حضوريابند و براي انتقام ازقاتلان زنان و كودكان، و پيوستن به خداي خويش آماده شوند.

 

بزرگداشت عطار نیشابوری

 روز 25 فروردین ماه در تقویم رسمی کشور به نام عطار نیشابوری نامگذاری شده است و همه ساله مراسم بزرگداشت این شاعر و عارف نامی در شهر نیشابور برگزار می شود.

 همایش سال روز ملی عطار نیشابوری 25 فروردین ماه با پیام فرهنگ و ارشاد اسلامی و حضور شخصیتها و عطارشناسان و اندیشمندان در نیشابور برگزار خواهد شد و در این روز پیام احمد مسجد جامعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در سراسر جهان مخابره خواهد شد و در بیش از 25 کشور جهان آیین و مراسم ویژه بزرگداشت عطار نیشابوری این شاعر و عارف وارسته و شهیر ایران و جهان برگزار خواهد شد.

 با برنامه ریزی به عمل آمده امسال (سال 1384) با برپایی همایش علمی به تمام ابعاد محققانه این شاعر و عارف پرداخته می شود.

 برنامه های این روز با صدا درآمدن (زنگ عرفان) در تمامی مدرسه های شهرستان نیشابور آغاز می شود و سپس همایش علمی اندیشمندان و محققان علم و ادب و عرفان با حضور چون استاد: دکتر جلال الدین کزازی، دکتر تقی پور نامداریان، دکتر محمدجعفر یاحقی، دکتر رضا اشرف زاده، دکتر رضا انزابی نياد و دکتر بهروز ثروتیان در محل فرهنگسرای سیمرغ در نوبت صبح برگزار خواهد شد و سپس گلباران مقبره عطار نیشابوری، این شاعر و عارف نامی ایران توسط دانش آموزان انجام خواهد شد.

 اجرای موسیقی سنتی، انتشار بولتن جهت معرفی اثر و شخصیت عطار نیشابوری، سخنرانی اساتید برجسته دانشگاه و برگزاری نمایشگاه کتاب و صنایع دستی از دیگر برنامه های بزرگداشت روز عطار نیشابوری است.

 

حمله هوايي آمريكا به ليبي

 تهاجم نظامي آمريكا به ليبي كه تروريسم بين المللي لقب گرفت، در سپيده دم اين روز انجام گرفت. در اين تهاجم، دهها هواپيماي نظامي آمريكا از نوع اف-111 و اف-14، به بهانه مقابله با تروريسم، محل سكونت((سرهنگ معمر القذافي)) رهبر ليبي را در طرابلس و بن غازي به شدت بمباران كردند. بر اثر اين عمل وحشيانه تعدادي از اماكن مسكوني خراب و بيش از يكصد تن از غير نظاميان از جمله دختر خوانده سرهنگ قذافي به نام هناء كشته شدند.

  

درگذشت «يوهان ولفگانگ فون گوته» در سال1832ميلادي

  «يوهان ولفگانگ فون گوته» نويسنده، شاعر، منتقد و متفكرآلماني در سال 1832ميلادي درگذشت. گوته از بزرگترين شخصيتهاي علمي- فرهنگي اروپاي قرن 19و از بارزترين چهره هاي ادبي جهان است. ديوان شرقي ازمشهورترين آثارگوته است. او در اين اثر آشكارا از خواجه شيراز شاعرعارف و متفكركشورمان الهام گرفته است. «فاوست، نغمه هاي رومي، و سقراط» از ديگر كتاب هاي گوته بشمارمي روند.

 

پایان سلطه شوری در افغانستان در سال 1992 میلادی

حفيظ الله امين بعنوان رئيس جمهور جديد قدرت را در دست گرفت. در دسامبر 1979 به بهانه حمايت از امين نيروهاى مسلح شوروى بتدريج وارد افغانستان شدند اما قبل از تهاجم شوروى، رئيس جمهورى كشته شد. جانشين وى ببرك كارمل بود كه در يك بيمارى فرمايشى! در بهار سال 1365ش جاى خود را به دكتر نجيب الله داد. با قاومت شديد مردم مسلمان، در آوريل 1988م قراردادهاى ژنو امضا شد و در فوريه 1989م نيروهاى شوروى بطور كامل از افغانستان خارج شدند و در 14 آوريل 1992م دكتر نجيب الله استعفا داد و در دفتر سازمان ملل متحد در كابل پناه گرفت

 

 


نوشته شده در   سه شنبه 25 فروردين 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode