ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 11 مرداد 1390     |     کد : 23350

گلي که با خفاش‌ها حرف مي‌زند

محققان دریافته اند نوعی گل متعلق به جنگلهای انبوه دارای برگی بشقاب مانند است که از طریق آن و به واسطه بازتاب امواج صوتی با خفاشها حرف می زند.

جام جم آنلاين: محققان دریافته اند نوعی گل متعلق به جنگلهای انبوه دارای برگی بشقاب مانند است که از طریق آن و به واسطه بازتاب امواج صوتی با خفاشها حرف می زند.
به گزارش مهر، برخی از گیاهان برای جلب توجه حشرات گرده افشان از رنگهای خود استفاده می کنند، برخی دیگر از گیاهان نیز برای فریب دادن خفاشهای شهد خوار از ایجاد صداهایی خاص استفاده می‌کنند.

مطالعه جدید دانشمندان نشان می دهد در تاکستانهای انبوه درخت تاک از برگی بشقاب مانند برخوردار است که در بالای خوشه گلها قرار گرفته و با بازتاب دادن صدای پرواز این پستانداران به خفاش کمک می کند تا درخت پر گل و شهد را بیابد.

در حالی که شواهد زیادی مبتنی بر استفاده گلها از سیستم صوتی خفاشها وجود دارند، این اولین باری است که دانشمندان دانشگاه الم آلمان نشان داده اند یک گیاه می تواند نشانه ای صوتی را که از میان همهمه ها و شلوغی ها عبور داده و به سیستم صوتی انسان برساند. این همان نشانه ای است که می تواند زمان جستجوی خفاشها برای یافتن غذا را کاهش دهد.

تاکها از میان درختان جنگلهای انبوه گرمسیری جنوب شرق کوبا بالا می روند و گلهای آن درون یک حلقه و بالای ساختاری کاسه مانند که شهد را برای اغوای خفاشها در خود حفظ کرده، معلق است. خفاشها با نوشیدن این شهد انرژی به دست می آورند و در عین حال با حرکت دادن گرده های گل به تکثیر گیاه در میان تاکهای مختلف کمک می کند.

به گفته دانشمندان، برگ بازتاب دهنده این گل مانند بشقاب یک ماهواره ساختاری تورفته دارد و در موقعیتی عمودی بالای حلقه گلها قرار گرفته است. خفاشها با ارسال اصوات با فرکانس بالا و سپس گوش سپردن به بازتاب این اصوات به موقعیت یابی و کشف غذا می پردازند.

محققان نیز به شیوه خفاشها امواج صوتی را از برگهای بشقاب مانند و برگهای عادی درختان بازتاب داده و سپس به بررسی بازتابهای به ثبت رسیده پرداختند. محققان دریافتند بازتابی قوی و ثابت می تواند در محدوده ای 100 درجه ای در مقابل برگهای بشقابی ردیابی شود.

اما از آنجایی که امواج بازتاب داده شده از برگهای عادی ثابت نبودند، ردیابی آنها بسیار دشوار تر بود. از این رو دانشمندان دریافتند بازتابهای به ثبت رسیده از برگهای بشقاب مانند قابل تشخیص تر بوده و از دو نقطه اوج برخوردار هستند.

بر اساس گزارش لایو ساینس، در آزمایش دیگر بر روی خفاشهای شهد نوش دانشمندان دریافتند بدون حضور برگهای بشقابی کار خفاشها برای یافتن منبع شهدها بسیار دشوار خواهد بود. در واقع وجود برگهای بشقابی باعث می شدند در زمان جستجوی خفاشها برای یافتن شهد 50 درصد صرفه جویی شود.


نوشته شده در   سه شنبه 11 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode