ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 11 مرداد 1390     |     کد : 23332

تيرگي روابط آمريكا و پاكستان

هواپیماهای بدون خلبان آمریکايی بار دیگر با پرتاب موشک در وزیرستان سبب قتل 4 پاکستانی شدند. همزمان اعلام شد که دولت پاکستان محدودیت‌هائی برای سفر دیپلمات‌های آمریکائی به این کشور تعیین کرده است.

جام جم آنلاين: هواپیماهای بدون خلبان آمریکايی بار دیگر با پرتاب موشک در وزیرستان سبب قتل 4 پاکستانی شدند. همزمان اعلام شد که دولت پاکستان محدودیت‌هائی برای سفر دیپلمات‌های آمریکائی به این کشور تعیین کرده است.
به گزارش دويچه وله، ظرف دو هفته گذشته این دومین بار است که هواپیماهای بدون خلبان آمریکايی مناطق مرزی افغانستان و پاکستان را مورد حمله قرار می‌دهند. در حمله اخیر، یک هواپیمای بدون خلبان به سوی یک اتومبيل در 15 کیلومتری شهر "وانا" دو موشک پرتاب کرد و سبب قتل 4 پاکستانی شد. وانا بزرگترین شهر وزیرستان جنوبی است. که بیشتر ساکنان آن را قبایل پشتون تشکیل می‌دهند و دولت پاکستان بر آن کنترل چندانی ندارد.

اواسط ماه ژوئیه نیز، هواپیماهای بدون خلبان آمریکا با پرتاب موشک به سوی مناطق مرزی افغانستان و پاکستان 6 نفر را کشتند که گفته شد جزو شورشیان بوده‌اند. دولت پاکستان تاکنون بدون آن که اقدامی عملی برای جلوگیری از عملیات هواپیماهای بدون خلبان آمریکا انجام دهد، مخالفت خود را با آن اعلام کرده است. مقامات دولتی پاکستان معتقدند که عملیات این هواپیماها، جان غیرنظامیان پاکستانی را نیز به خطر می‌اندازد.

مناسبات تیره پاکستان و آمریکا

مناسبات سیاسی پاکستان و آمریکا از زمان کشته شدن اسامه بن‌لادن به دست کماندوهای آمریکائی رو به تیرگی نهاده است. زیرا آمریکا بدون اطلاع دولت پاکستان دست به این عملیات زد. طراحان عملیات، معتقد بودند که اسامه بن‌لادن در میان نیروهای امنیتی پاکستان طرفدارانی دارد که ممکن است او را فرار بدهند. در نتیجه نقشه خود را تا آخرین لحظه برای دولت پاکستان فاش نکردند. کماندوها، در آغاز ماه مه امسال، در آبوت‌اباد به ساختمانی که گفته می‌شد محل زندگی اسامه بن‌لادن و بخشی از خانواده وی بوده، حمله بردند و او را کشتند.

همزمان با عملیات تازه هواپیمای بدون خلبان آمریکايی در وزیرستان، محافل دیپلماتیک اسلام آباد به خبرگزاری فرانسه گفتند که دولت پاکستان از روز آخر ژوئیه امسال برای سفر دیپلمات‌های آمریکايی به این کشور محدودیت‌هائی تعیین کرده است. منابع رسمی هنوز این خبر را تایید نکرده‌اند.

انفجار در کویته

روز دوشنبه اول اوت همچنین یک انفجار در بلوچستان پاکستان باعث مرگ دو کودک شد. به گزارش پلیس، انفجار در محل جمع‌آوری زباله‌ها در شهر کویته اتفاق افتاد و دو کودک را که مشغول جست‌جو در میان زباله‌ها بودند کشت.

هنوز روشن نیست که این انفجار تصادفی بوده و یا به وسیله گروه‌های تروریستی صورت گرفته است. بلوچستان پاکستان در سال‌های اخیر شاهد خشونت‌های زیاد بوده است. گرو‌ه‌های بنیادگرای افراطي تاکنون مسبب این ناآرامی‌ها معرفی شده‌اند.


نوشته شده در   سه شنبه 11 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode