ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 24 فروردين 1388     |     کد : 2328

دوشنبه 24 فروردين 17 ربيع الثاني 13 آوريل

درگذشت « معز الدوله احمدبن بويه ديلمي» از بنيانگذاران سلسله آل بويه در سال 356 هجري قمري

 

« معز الدوله احمدبن بويه ديلمي» از بنيانگذاران سلسله آل بويه در سال 356 هجري قمري در گذشت. وي در مدت 22 سال حكومت به مقام امير الاُمراي بغداد دست يافت و در دوران حكومتش بر ديوار مساجد و امارات مهم بغداد عباراتي در مذمت ظالمين نسبت به خاندان رسول اكرم(ص) نوشت. در زمان وي و ديگر حاكمان شيعه اين خاندان، شيعيان از آسايشي نسبي بهرمند شدند. آل بويه از حدود سال 320 تا سال 448 هجري قدرت را در دست داشتند و پس از تسلط بر بغداد در صدد ترويج مذهب تشيع بر آمدند. از اين رو در برپايي مراسم عزاداري سالار شهيدان امام حسين(ع) در ماه محرم الحرام و همچنين عيد غدير توجه خاصي مبذول داشتند. عاقبت بر اثر بروز اختلاف ميان وارثين آل بويه موجبات ضعف و تجزيه اين دولت فراهم آمد و حكومت آنها در ري به دست غزنويان و در بغداد توسط سلاجقه منقرض گشت.

 

 درگذشت عبدالقادر بدواني متخلص به قادري از تاريخ نويسان معروف هند در سال 947 هجري قمري

 

«عبدالقادر بدواني» متخلص به قادري از تاريخ نويسان معروف هند در سال 947 هجري قمري ديده به جهان گشود. عبد القادر در دربار اكبر شاه هندي منصب قضاوت داشت اما به دليل عدم تحمل اوضاع دربار از كار كناره گرفت و مجدداً در سال 987 هجري با سمت منشي به دربار بازگشت و مأمور ترجمه كتابهاي زبان سانسكريت و تأليف آنها شد. اما كارش را ديگر مورخان به پايان رساندند. كتاب الاحاديث ترجمه اي از زبان سانسكريت از آثار عبدالقادر بدواني است. همچنين ترجمه معجم البلدان، ياقوت حموي؛ بحرالاسمار شامل برخي داستانهاي هندي و منتخب التواريخ يا تاريخ بدواني مهمترين كتاب او درباره تاريخ عمومي هندوستان بشمار مي رود.

  

روزنامه صورالسرافيل در آغاز مشروطيت در سال 1325 هجري قمري

 

 روزنامه صورالسرافيل در آغاز مشروطيت در سال 1325 هجري قمري منتشر شد. اين روزنامه به همت ميرزاقاسم خان تبريزي وميرزا جهانگيرخان شيرازي انتشار يافت. اما به سبب حملات انتقادي خود نسبت به دولت و دربار و مقالات افشاگرانه اش بارها تحت تعقيب قرارگرفت. سرانجام در كودتاي سال 1326 هجري توسط محمد علي شاه اين روزنامه تعطيل شد و ميرزا جهانگير خان درباغشاه اعدام گرديد. اين نكته قابل توجه است كه ميرزا علي اكبر خان دهخدا از نويسندگان روزنامه صوراسرافيل بود كه با نام مستعار دخو، مطالب انتقادي تحت عنوان چرندو پرند را قلم مي زد.

  

درگذشت آيت الله شيخ محمد علي نخجواني از مشاهير علما و فضلا در سال 1334 هجري قمري

 

آيت الله شيخ محمد علي نخجواني از مشاهير علما و فضلا در سال 1334 هجري قمري در كربلا در گذشت و پيكرش در صحن مطهر امير المومنين علي(ع) به خاك سپرده شد. وي از دياي دانش علمايي چون فاضل ايرواني و ميرزا حبيب الله رشتي سيراب گشت و با كسب درجه اجتهاد مرجع تقليد مسلمانان قفقاز و آذربايجان گرديد. آيت الله نخجواني افزون بر كتاب متاجر شيخ مرتضي انصاري آثاري چون خيارالعيب و رسائلي در اجماع منقول اجتماع امر و نهي و مقدمه واجب از خود به يادگار گذاشت.

 

 آغاز تظاهرات و اعتصابات مردم مسلمان تبريز در سال1357هجري شمسي

 

تظاهرات و اعتصابات مردم مسلمان تبريز در سال1357هجري شمسي آغازشد و بتدريج شدت يافت. درپي كشتار دانشجويان اعتصابي دانشگاه تبريز به دست مزدوران رژيم پهلوي مردم غيور تبريز تظاهرات خود را برپا كردند. در اين بين بارزترين نشانه اعتراض و هم دردي با دانشجويان تعطيل بازار بزرگ تبريز و ديگر بازارهاي شهربود.

  

حادثه خونين قتل عام درباغ جليان والا درهندوستان در سال1919ميلادي

 

حادثه خونين قتل عام درباغ جليان والا در سال1919ميلادي درهندوستان رخ داد. حكومت انگلستان براي جلوگيري ازمبارزه مردم هند قانون رولِت را تصويب كرد. به موجب اين قانون پليس مجازبه دستگيري هرفرد مظنون بدون حكم قانوني بود. تصويب و اجراي قانون رولت، خشم هنديان را برانگيخت بطوريكه در13آوريل 1919 5000هندي بدون سلاح كه براي مخالفت با قانون رولت درباغ جليان والا اجتماع كرده بودند بدستوردويِرانگليسي كشته شدند. همزمان با تصويب قانون رولت و كشتارهنديان نخستين نشانه هاي نهضت مقاومت گاندي نيزآشكارشد.

 

 

 


نوشته شده در   دوشنبه 24 فروردين 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode