ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 9 مرداد 1390     |     کد : 23207

ايران تسليم غرب نخواهد شد

آماده‌ايم هر بهايي را براي محافظت از حاكميت و استقلال خود بپردازيم ...

دكتر صالحي وزير امور خارجه در گفت‌وگو با شبكه تلويزيوني «روسيه امروز»:
ايران تسليم غرب نخواهد شد
آماده‌ايم هر بهايي را براي محافظت از حاكميت و استقلال خود بپردازيم

«همه بايد بدانند که ايران در برنامه هسته‌اي خود به مرحله‌اي رسيده است که امکان متوقف کردن آن يا به عقب بازگرداندن آن وجود ندارد.»

دكتر صالحي وزير امور خارجه کشورمان با اعلام اين مطلب در گفت‌وگو با شبكه تلويزيوني «روسيه اليوم» ادامه داد: تهران جزئيات طرح روسيه را براي حل مسأله برنامه هسته‌اي ايران بررسي مي‌کند.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دولت وي در پاسخ به اين سؤال که چگونه مي‌خواهيد غرب را متقاعد کنيد که برنامه هسته‌اي شما صلح‌آميز است، گفت: يگانه مرجع بين‌المللي که حق قضاوت درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي ما را دارد، آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است. هيچ کشوري حق ندارد خارج از چارچوب آژانس انرژي اتمي ادعايي بکند يا ايران را در ارتباط با برنامه هسته‌اي اش متهم کند يا دست به تلاشي بين‌المللي برضد ايران بزند، زيرا چنين کاري بي معناست. از اين رو ما به ادعاهاي غرب درباره برنامه هسته‌اي خود توجه نمي‌کنيم.

صالحي افزود: ايران عضو آژانس بين المللي انرژي اتمي و از امضا کنندگان پيمان منع گسترش تسليحات هسته‌اي است و به اين پيمان احترام خواهد گذاشت، زيرا جلوگيري از گسترش تسليحات هسته‌اي به نفع ايران است. به همه اطمينان مي‌دهم که ايران اهداف برنامه هسته‌اي خود را روشن و صلح‌آميز بودن آن را اثبات کرده است. دليل ما اين است که آژانس بين المللي انرژي اتمي در هيچ يک از گزارش‌هاي خود به وجود فعاليت هسته‌اي غيرصلح‌آميز در ايران اشاره نکرده است.

وزير امور خارجه درباره اصرار غرب براي بررسي مسأله غني سازي اورانيوم در هرگونه گفت‌وگو بين ايران و گروه 1+5 و مخالفت تهران با آن، گفت: همه بايد بدانند که ايران در برنامه هسته‌اي خود به مرحله‌اي رسيده است که امکان متوقف کردن يا به عقب بازگرداندن آن وجود ندارد، زيرا فناوري هسته‌اي در ايران از اين مرزها عبور کرده است.فناوري هسته‌اي در ايران بومي شده و در سراسر کشور گسترش يافته است.

اکنون که ما هزاران دانشمند هسته‌اي تربيت کرده‌ايم و آموزش داده ايم، غرب و جهان چگونه مي‌توانند غني سازي اورانيوم را متوقف کنند؟

اين توانايي ما به يک واقعيت تبديل شده است. اما در اين خصوص که گفت‌وگو با غرب به کجا منجر خواهد شد، بايد بگويم که هيچ گفت‌وگو يا مذاکره‌اي نمي‌تواند تا بي نهايت ادامه پيدا کند. ما اين گفت‌وگوها را آزموني براي سنجش ميزان صبر و تحمل خود مي‌دانيم و در طول تاريخ توانسته‌ايم به جهانيان ثابت کنيم که ايران در برابر ظلم و دشمني تسليم نمي‌شود و فشارها و تهديدها نمي‌توانند به حاکميت و استقلال ما لطمه بزنند.

ما آماده‌ايم هر بهايي را براي محافظت از حاکميت و استقلال خود بپردازيم زيرا معتقديم بدون استقلال در تصميم گيري و موضع گيري‌هاي سياسي، حياتي براي ما متصور نخواهد بود، بر اين اساس جمهوري اسلامي تصميم گرفته است که لقمه آساني براي ديگران نباشد. از اين رو بار ديگر تکرار مي‌کنم که ايران همه چيز خود را فدا خواهد کرد، ولي تسليم تصميمات غرب يا ديگران نخواهد شد. ايران در سه دهه اخير اين مسأله را اثبات کرده است. سياست دشمني با ايران نتيجه‌اي نخواهد داشت و من مي‌گويم هرچه فشارها و تهديدهاي آنان عليه ايران بيشتر شود، عزم ما راسخ‌تر و پيشرفت ما بيشتر خواهد شد.

صالحي در پاسخ به اين سئوال که نيروگاه هسته‌اي بوشهر چه زماني با تمام ظرفيت شروع به فعاليت خواهد، کرد؟ گفت: در خصوص نيروگاه بوشهر عمليات ساخت آن به پايان رسيده و بخار به قلب نيروگاه تزريق شده و توربين شروع به کار کرده است و مراحل راه اندازي نيروگاه به خوبي پيش مي‌رود به طوري که مي‌توانم بگويم اين نيروگاه در آينده‌اي نزديک به صورت آزمايشي شروع به فعاليت براي توليد انرژي برق و اتصال آن به شبکه سراسري خواهد کرد. در خصوص نيروگاه بوشهر، مسأله را تمام شده تلقي مي‌کنيم و مايلم از طريق شبکه روسيه اليوم قدرداني ايران را از دولت و ملت روسيه اعلام کنم.

ما از تلاش‌هاي روسيه براي راه اندازي نيروگاه بوشهر قدرداني مي‌کنيم.

اکنون ايران با تجربيات داخلي خود قصد دارد تا سه يا چهار سال ديگر رآکتور اراک را راه اندازي کند. قدرت اين رآکتور 45 مگاواتي خواهد بود.

وزير امور خارجه درباره طرح روسيه براي حل مسأله هسته‌اي ايران و مهمترين نکات طرح پيشنهادي روسيه و پاسخ تهران به اين پيشنهاد گفت: از نظر ما اين پيشنهاد گامي به جلو است که مي‌تواند درها را براي خروج از بحران بازکند. از اين رو پيشنهاد روسيه را گامي مثبت مي‌دانيم که حسن نيت اين کشور را نشان مي‌دهد. ولي ما هنوز جزئيات اين پيشنهاد را دريافت نکرده‌ايم، ولي نامه‌اي از سرگيي لاوروف وزير امور خارجه روسيه دريافت کرده‌ام که مرا به ديدار از روسيه در آينده نزديک براي رايزني درباره برنامه هسته‌اي ايران و مسائل منطقه‌اي و بين المللي دعوت کرده است. وي ادامه داد: در شرايطي که ايران تلاش مي‌کند راه جديدي براي حل مسأله هسته‌اي خود پيدا کند، غرب به اين ادعاي خود ادامه مي‌دهد که ايران در حال ساخت موشک‌هايي است که مي‌توانند کلاهک هسته‌اي حمل کنند. اين رفتار نشان مي‌دهد که غرب به دنبال راه حلي عادلانه نيست بلکه مي‌خواهد ايران زير نفوذش باشد.

ما براي هرگونه مذاکره و همکاري با همه طرف‌ها بر اساس قوانين آژانس بين المللي انرژي اتمي و بر اساس ارائه طرحي جديد آماده‌ايم ولي وقتي جزئيات طرح پيشنهادي روسيه را دريافت کنيم، مي‌توانيم بهتر با آن تعامل کنيم.

صالحي در پاسخ به اين سئوال که ايران چه واکنشي به تحميل شدن پنجمين دور تحريم‌هاي غرب عليه خود نشان خواهد داد گفت: ايران کشوري بزرگ است و ويژگي‌هاي خاص خود را دارد.

ايران با 15 کشور همسايه و در يکي از مهمترين مناطق جهان واقع شده است و موقعيت ژئوپلتيک و راهبردي ممتازي دارد.

ايران کشور پهناوري است که ظرفيت‌هاي انساني فراواني دارد.

بنابراين چگونه مي‌توانند جلو پيشرفت ايران را بگيرند؟ بار ديگر مي‌گويم که ايران کشوري نيست که به اين سادگي تسليم شود. درست است که تحريم‌ها در برخي جنبه‌ها بر ايران تاثير گذاشته است، ولي نمي‌تواند چرخه پيشرفت ما را متوقف کند، بلکه برعکس، ما را براي تلاش بيشتر و خودکفايي بيشتر مصمم خواهد کرد. ايران انواع موشک‌ها را با بردهاي متفاوت مي‌سازد.

رادار و هواپيماي جنگي و زيردريايي و کشتي و سلاح‌هاي دفاعي مي‌سازد. طبعا ادعا نمي‌کنيم که صنايع ما همرديف صنايع غرب يا روسيه است، ولي آنچه را نياز داريم و ما را از ديگران بي نياز مي‌کند، مي‌سازيم.

وي در پاسخ به اين سئوال که آيا ايران پيش بيني مي‌کند مسکو به حمايت خود از موضع تهران به ويژه در پرونده هسته‌اي ادامه دهد، گفت: اطمينان داريم که روسيه به حمايت خود از موضع ايران ادامه خواهد داد.

ايران در عين حال به خوبي مي‌داند که روسيه ويژگي‌ها و ديدگاه‌هاي سياسي خاص خود را دارد. ولي در مجموع، معتقديم به نفع روسيه و صلح منطقه‌اي و بين‌المللي است که روسيه در مسائل سياسي منطقه‌اي و بين‌المللي همچنان در کنار ايران باقي بماند.وزيرخارجه كشورمان با بيان اين كه طرح گام به گام روسيه درباره برنامه هسته‌اي را دريافت نكرده است گفت كه در آينده نزديك به مسكو سفر كرده و درباره پيشنهاد لاوروف به رايزني مي‌پردازد.

به گزارش فارس، دكتر علي اكبر صالحي در حاشيه بيست و هشتمين اجلاس رؤساي آموزش و پرورش مناطق كشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤال ديگري موضوع بدهي نفتي چين به ايران را صحيح ندانست و تصريح كرد: چين اصلا به ما بدهي ندارد و ما طلب خود را به يورو از چين دريافت مي‌كنيم و هيچ مشكلي در اين زمينه وجود ندارد.



آمانو: ايران همكاري نمي‌كند

از سوي ديگر، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ادعا كرد كه ايران با مقامات اين نهاد بين‌المللي همكاري نمي‌كند.

به گزارش ايسنا به نقل از يونايتد‌پرس «يوكيا آمانو» در بيانيه‌اي اعلام كرد: كه رويكرد من در قبال راستي‌آزمايي هسته‌اي از زماني كه در دسامبر 2009 مديريت را به عهده گرفتم تاكنون بسيار صريح بوده است.

او افزود: تمامي توافقات پادماني ميان (كشورهاي عضو) و آژانس و ديگر تعهدات مربوطه نظير قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل بايد به طور كامل اجرا شود. وي در بيست و سومين كنفرانس مسايل خلع سلاح در ماتسوموتوي ژاپن ادعا كرد: ايران در ارائه اطمينان قابل اعتماد درباره فقدان مواد و فعاليت‌هاي هسته‌اي اعلام شده و اين كه مواد هسته‌اي در آن كشور براي اهداف صلح‌آميز به كار مي‌روند، با مقامات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي همكاري نمي‌كند.


نوشته شده در   يکشنبه 9 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode