ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 9 مرداد 1390     |     کد : 23198

یکشنبه 10 مرداد 30 شعبان 31 ژوئيه

حضرت آيت الله خامنه اي مقام معظم رهبري ازسازمان صدا وسيما در سال1375 هجري شمسي ...

حضرت آيت الله خامنه اي مقام معظم رهبري ازسازمان صدا وسيما در سال1375 هجري شمسي
حضرت آيت الله خامنه اي مقام معظم رهبري از سازمان صدا وسيماي جمهوري اسلامي ايران در سال1375هجري شمسي ديدن كردند. مقام معظم رهبري دراين روز ضمن ديدار با مسئولان سازمان صداوسيما و بازديد ازبخشهاي مختلف سازمان، همكاران محترممان را مورد لطف و محبت خويش قرار دادند و با رهنمودهاي آگاهانه و ظريف خود كه دقت آن بزرگوار را به برنامه هاي صداو سيما آشكارمي كرد؛ مسئولان برنامه ساز را از ديدگاههاي خود براي بهبود كمّي و كيفي برنامه ها آگاه كردند.

روز اهدای خون
در مرداد سال 1353 شمسي سازمان انتقال خون ايران با هدف سامان بخشيدن به وضع آشفته خون رساني و به منظور ترويج فرهنگ اهدا، تهيه و تأمين خون و فرآورده هاي سالم و مطمئن و رايگان براي رفع نياز بيماران نيازمند، به خصوص مبتلايان به تالاسمي، هموفيلي و لوسمي به وجود آمد. از آن تاريخ به بعد، سالروز تأسيس اين سازمان در نهم مرداد ماه، به عنوان روز اهداي خون نام گذاري شده است. جمع آوري خون از داوطلبانِ اهدا، و آماده سازي آن براي نجات بيماران و مصدومين، ايجاد پايگاه در بيمارستان ها و واحدهاي سيار و ثابت جهت تهيه خون، ثبت اطلاعات لازم به منظور دعوت براي اهداي خون به هنگام ضرورت و توزيع خون و فرآورده هاي آن به مراکز درماني و بيمارستان ها و ..... از جمله کارهاي سازمان انتقال خون ايران مي باشد. طبق گفته کارشناسان، هر فرد بالغ (بين 17 تا 65 سال) با وزن متوسط پنجاه کيلوگرم، حدود پنج و نيم تا شش ليتر خون دارد و با اهداي 250 سي سي تا 450 سي سي از خون خود، نه تنها سلامتي خود را به مخاطره نمي اندازد، بلکه ضمن کمک به سلامتي خود، نجات بخش زندگي ديگري نيز خواهد شد. اهداي خون همچنين مي تواند در کشف بيماريهاي نهفته در اهدا کنندگان کاملاً مؤثر باشد. هر فرد سالم مي تواند در هر سال تا چهار بار با فاصله هشت هفته (دو ماه) خون اهدا کند.

شناخت خون:
بدون ترديد خون پديده اي بسيار پيچيده است كه انسان نمي تواند ادعا كند كه به تمام ويژگيهاي اين ماده واقف شده است. خون در حركتي پيوسته و بي وقفه مسيري در حدود 121 هزار كيلومتر را در بدن آدمي مي پيمايد تا به جريان زندگي دوام بخشد. چنين مسيري طولاني تر از مجموع خطوط هوايي همه شركت هاي هواپيمايي جهان است.
خون بافت زنده اي است كه در آمد و شد دائمي خود به شصت ميليارد سلول بدن سركشي مي كند و ضمن جمع آوري مواد زايد سلولها، ‌مواد لازم را براي ادامه حيات و فعاليت در اختيارشان قرار ميدهد.
برخلاف تصور، ‌خوني كه در رگهاي آدمي جاري است يكنواخت و بدون تغيير و تحول نيست و بدين لحاظ است كه خون را بافت زنده مي شناسند. مثلا به فاصله يك چشم برهم زدن حدود يك ميليون و دويست هزار سلول قرمز به پايان عمر صد و بيست روزه خود مي رسند و در همين زمان مغز استخوان به همان تعداد سلول قرمز توليد مي كند و آنها را وارد جريان خون مي سازد.
استخوان ها در طول زندگي انسان حدود پانصد كيلوگرم سلول قرمز توليد مي كنند و هر سلول تا پايان عمر خود هفتاد هزار بار از قلب به نقاط مختلف بدن سفر مي كند. درمرحله نخست قلب مانند تلمبه خون را به اندامها و بافت ها مي رساند.
جاري شدن خون در رگ ها به صورت موج هايي متناوب و مجزا است و وظيفه تنظيم حركت خون نيز به شاهرگ ها واگذار شده است.
در چنين شرايطي خون به تمام بدن مي رساند. فشار خون در انتهاي مسير به صفر مي رسد و به همين سبب ورزش موجب تسريع گردش خون مي گردد.

گروه هاي خوني:
گروه هاي خوني را براساس ساختمان شيميايي موجود در سطح گلبول هاي قرمز به چهار گروه A, B,AB,O تقسيم كرده اند. بدين ترتيب هر گروه خوني مختصاتی دارد و نبايد به انساني ديگر با گروه خوني نامتجانس تزريق شود، اما گروه O را به علت ساختمان خاص گلبول هاي آن كه نه ضد A و نه ضد B هستند مي توان به تمام گروه هاي چهارگانه تزريق كرد و از اين رو گروه O را اصطلاحاً گروه دهنده همگاني مي نامند. 


نوشته شده در   يکشنبه 9 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode