ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 8 مرداد 1390     |     کد : 23175

مصري‌ها خواستار حكومت اسلامي شدند

الله‌اكبر و «نه‌شرقي،نه غربي، حكومت اسلامي» از مهم‌ترين ‌شعارهاي مردم در اجتماع ديروز ميدان‌التحرير بود ...

الله‌اكبر و «نه‌شرقي،نه غربي، حكومت اسلامي» از مهم‌ترين ‌شعارهاي مردم در اجتماع ديروز ميدان‌التحرير بود
مصري‌ها خواستار حكومت اسلامي شدند
روز گذشته صدها هزار نفراز مردم مسلمان مصر با حضور درميدان تحرير قاهره، پايتخت اين كشور با برگزاري تظاهرات خواستار برپايي حكومت اسلامي دركشورشان شدند. اين اولين بار از زمان سقوط رژيم حسني مبارك، رئيس‌جمهور سابق بود كه گروه‌هاي اسلامگرا بخصوص اخوان‌المسلمين مردم را به برپايي تظاهرات دعوت كردند.
به گزارش بي. بي.سي، معترضان با حمل پلاكاردهايي روي آن نوشته شده بود «مصر اسلامي» خواستار به كارگيري قوانين شريعت و ايجاد دولتي اسلامي در اين كشور شدند. يكي از مقامات ارشد حزب اخوان‌المسلمين، مهم‌ترين گروه اسلامگرا در مصر، از اين تظاهرات به عنوان «جمعه اتحاد همه گروه‌هاي سياسي» نام برد. براساس گزارش‌ها، دست‌كم پانزده گروه و جنبش سياسي در اعتراضات ديروز در ميدان تحرير شركت كردند. از جمله ديگر خواسته‌هاي اصلي معترضان، پايان دادن به دادگاه‌هاي نظامي براي رسيدگي به اتهامات غيرنظاميان و پيگرد قانوني مقامات وابسته به رژيم پيشين است.

اجراي شريعت

به گزارش فارس، صدها هزار تظاهرات‌كننده در ميدان التحرير شعار «اسلامي، اسلامي » و «ملت خواهان اجراي شريعت است » و «ارتش و ملت يد واحده هستند » را سردادند. تظاهرات‌كنندگان مصري با سردادن اين شعارها تاكيد كردند: با اين‌كه شوراي عالي نظامي را تاييد مي‌كنند اما با پيش‌نويس قانون اساسي ارائه شده توسط اين شورا مخالف هستند. تظاهرات‌كنندگان التحرير اين سند را كه توسط سرلشكر الفنجري قرائت شد، برخلاف خواست و اراده مردمي و ملي مصري‌ها مي‌دانند.

همچنين صفوت الحجازي، روحاني مسلمان با حضور در ميدان و مورد خطاب قراردادن تظاهرات‌كنندگان از آنها خواست با برافراشتن پرچم مصر و فلسطين شعار« همه ما مصري هستيم و ارتش و ملت با هم متحد هستند» را سردهند. از سوي ديگر شيخ مظهر شاهين، خطيب نماز جمعه ديروز ميدان التحرير در خطبه‌هاي خود بر لزوم حفظ وحدت و عمل به خواست و اراده ملت مصر تاكيد كرد.

وعده‌هاي مقامات

تظاهرات ديروز درحالي برگزار ‌شد كه روز چهارشنبه هفته گذشته عصام شرف، نخست‌وزير مصر اولين گام براي تحقق خواسته‌هاي انقلابيون را به اطلاع شوراي عالي نظامي مصر و رئيس آن رساند. در گام اول شرف متعهد شده بقاياي حزب حاكم سابق را كه پست‌ها و مناصب دولتي و اداري و دانشگاهي را در اختيار دارند، از كار بركنار كند. نخست‌وزير مصر همچنين از تمامي وزيران خواست با تشكيل كميته‌اي بي‌طرف اعضاي درجه يك و دو حزب منحله ملي وابسته به رژيم مبارك را در همه وزارتخانه‌ها شناسايي و اقدامات فوري براي پاكسازي آنها انجام دهند.

يكي ديگر از اهداف تظاهرات روز گذشته دفاع از اقدامات جديد دولت و تاكيد بر يكپارچگي مصري‌ها درشرايط كنوني بود. هفته گذشته نيز محمد حسين طنطاوي، رئيس شوراي عالي نيروهاي مسلح و وزير دفاع دولت حسني مبارك، در يك نطق تلويزيوني وعده داد با برگزاري انتخاباتي منصفانه و آزاد، در اين كشور يك نظام حكومتي دموكراتيك ايجاد خواهد شد.

طي چند روز گذشته جوانان مصري با تاكيد بر ادامه انقلاب خود خواستار محاكمه هرچه سريع‌تر سران رژيم سابق شدند. به گزارش ايسنا قرار است چهارشنبه اين هفته حسني مبارك، رئيس‌جمهور سابق اين كشور همراه پسرانش علا و جمال و همچنين حبيب العادلي، وزير كشور اسبق مصر به صورت علني محاكمه شوند.


نوشته شده در   شنبه 8 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode