ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 6 مرداد 1390     |     کد : 23120

كشف قديمي‌ترين سند زنده‌زايي در خزندگان

فسيل يك مارمولك مادر كه 15 جنين در رحم حمل مي‌كرده، بتازگي پيدا شده است...

فسيل يك مارمولك مادر كه 15 جنين در رحم حمل مي‌كرده، بتازگي پيدا شده است
كشف قديمي‌ترين سند زنده‌زايي در خزندگان
جام جم آنلاين: تنها چند روز پیش از تولد 15 بچه مارمولك، به دلایل نامعلومی مادرشان مرد. این اتفاق ناگوار 120 میلیون سال قبل رخ داد و حالا پس از گذشت اين همه سال، محققان فسیل آن مارمولك باردار با جنین‌های كاملا شكل گرفته در شكمش را كشف كرده‌اند.
این فسیل كشف شده در Jehol Beds واقع در شمال چین، قدیمی‌ترین نمونه مارمولك زنده‌زاست. معمولا مارمولك‌ها و دیگر خزندگان تخمگذارند.

سوزان اوانز محققي كه روي اين فسيل مطالعه مي‌كند، معتقد است این كشف قدیمی‌ترین سند مبنی بر زنده‌زایی در مارمولك‌ها و اولین مدرك دال بر زنده‌زایی در چهارپایانی است كه تبحر خاصی در شنا كردن ندارند.

كشف جدید نشان می‌دهد كه سازگاری‌های اولیه برای زنده‌زایی در این گروه از جانوران باید در رده‌هاي اوليه تكامل شكل گرفته باشد.

این فسیل نشان‌دهنده آن است كه بارداری، قدمتی به اندازه دایناسورها داشته و به نظر می‌رسد در مارمولك‌های دوران كهن رواج زیادی داشته است. مارمولكي كه فسيل آن پيدا شده، یكی از گونه‌های طبقه «یابینوساروس‌ها» است كه اوایل دوران كرتاسه و زمانی كه دایناسورها زمین را با قدمي كه برمی‌داشتند، مي‌لرزاندند، می‌زیسته است.

اوانز می‌گوید: ما تاكنون نمونه‌های متعددی از این مارمولك داشته‌ایم، اما از آنها اطلاعات زيادي راجع به بیولوژی اين جانوران به دست نياورده بوديم.

نمونه كشف شده حدود 30 سانتي‌متر طول داشته و حداقل داراي 15 جنين كامل است. طي ميليون‌ها سال اين جنين‌ها به قدري سالم مانده‌اند كه محققان حتي قادر به ديدن دندان‌هاي شكل گرفته در آنها نيز هستند.

پستانداراني همچون انسان تنها جانداران زنده‌زا نيستند. حدود 20 درصد مارمولك‌هاي امروزي و مارها به همين شكل فرزندانشان را به دنيا مي‌آورند؛ در حالي كه ديگر خزندگان همچون كروكوديل‌ها، لاك‌پشت‌ها و پرندگان فقط تخمگذارند.

مارمولكي كه فسيل آن اكنون كشف‌شده، علاوه بر اين‌كه در آب زندگي مي‌كرده، زمان‌هايي را هم در خشكي سپري مي‌كرده كه با توجه به باردار بودنش شايد اوقات طاقت‌فرسايي براي او بوده است.

ديگر مارمولك‌هاي زنده‌زا اواخر دوران كرتاسه اغلب در آب مي‌زيسته‌اند چرا كه براي يك مارمولك باردار حركت در آب به مراتب راحت‌تر از حركت در خشكي است.

زنده‌زايي مزاياي خاص خودش را داراست كه در اين ميان مي‌توان به اين نكته اشاره كرد كه لازم نيست مارمولك هنگام خروج از لانه يا يافتن طعمه‌اي لذيذ يا روبه‌رو ‌شدن با يك شكارچي گرسنه، بچه‌هايش را در تخم‌هايشان رها كرده و تنها بگذارد.


نوشته شده در   پنجشنبه 6 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode