ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 23 فروردين 1388     |     کد : 2309

یکشنبه 23 فروردين 16 ربيع الثاني 12 آوريل

درگذشت « شيخ ابوالقاسم عبد الكريم بن هوازن قشيري» در سال 465 هجري قمري

« شيخ ابوالقاسم عبد الكريم بن هوازن قشيري» ملقب به زرين الاسلام و شيخ الاسلام و مشهور به استاد امام از فقيهان و عالمان جهان اسلام در سال 465 هجري قمري در نيشابور وفات يافت. او داماد و شاگرد عالم زمانه ابو علي دقاق بود و به عنوان فقيه و عالم خطه خراسان در ميان علما شهرت يافته بود. زين الاسلام در فقه، كلام ،تفسير و حديث تجربه فراوان داشت. از اين جهت وي را شيخ خراسان نيز لقب داده اند. او در اين منطقه شاگردان و پيروان بسياري داشت. ابو القاسم قشيري معاصر شيخ ابو سعيد ابوالخير بود. از اين رو شرح كارها و مراوده هاي اين 2 با يكديگر در كتاب اسرار التوحيد نيز آمده است. از زين الاسلام ترجمه ها و شرح هاي متعددي در زمينه تصوف و تأليفات در علم تفسير موجود است. اما معروفترين اثر بجاي مانده از وي رساله اي است بنام قشيريه كه كتابي جامع و كامل بشمار مي رود .گفتني است ابو القاسم قشيري پس از فوت در نيشابور در كنار مزار استادش ابوعلي دقاق به خاك سپرده شد.

 

روز دندانپزشكي

به منظور گسترش خدمات درماني و بهداشتي در مناطق محروم كشور و روستاها در 23 فروردين 1360 مجلس شوراي اسلامي قانون تربيت بهداشت كاران دهان و دندان را تصويب كرد، و وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشكي را مؤظف نمود كه از ميان ديپلمه هاي هر شهرستان داوطلباني را آموزش داده، و آنان را در مناطق محروم به كار گمارند تا اين معضل نيز تا حد ممكن برطرف گردد. هيأت وزيران نيز در جلسه خود به تاريخ 4 دي 1362، پيشنهاد جامعه اسلامي پزشكان را مبني بر نامگذاري 23 فروردين به عنوان روز دندانپزشكي به تصويب رسانيد و از آن تاريخ اين روز به عنوان روز دندانپزشكي نامگذاري شد.

 

اعتصاب دانشجويان دانشگاه تبريز براي اعلام همبستگي با دانشجويان دانشگاه تهران در سال 1357هجري شمسي

دانشجويان دانشگاه تبريز در سال 1357هجري شمسي براي اعلام همبستگي با دانشجويان دانشگاه تهران اعتصاب و تظاهرات وسيعي بر ضد ظلم وفساد دستگاه حكومتي پهلوي بر پا كردند. اين تظاهرات كه در زنده نگهداشتن شور انقلاب در جامعه ايران تاثيري شگرف داشت با خشونت بر خورد و برخورد شديد ماموران نظامي امنيتي رژيم شاه روبرو شد كه براثر آن عده اي از دانشجويان دانشگاه تبريز زخمي و عده اي هم به درجه رفيع شهادت نايل آمدند.

 

درگذشت دكتر محسن صبا در سال 1371 هجري شمسي

دكتر محسن صبا درسال 1371 هجري شمسي درگذشت، اودر تهران متولد شدو تحصيلات خود را ابتدا در دارالفنون تهران به پايان رساند سپس براي تكميل تحصيلات عازم فرانسه شد و پس از اخذ درجه دكتري در رشته حقوق به ايران بازگشت. دكتر صبا از بدو مراجعت به ايران به تدريس مشغول شد او موسس گروه ملي كتابشناسي ايران و همچنين كميته بايگاني ولبسته به يونسكواست، از مهمترين آثار وي به كتابشناسي، گلهاي حافظ، ترجمه سفر نامه ها ي مختلف، اصول فن كتابداري و تنظيم كتابخانه ها و اصول آمار و كليات آمار اقتصادي را مي توان اشاره كرد.

 

 تأسیس نهضت فقه جعفری در پاکستان در سال 1979 میلادی

بزرگان شيعه پاكستان در نشستى كه در 24 فروردين 1358ش مصادف با 12 اوريل 1979 در شهر بهكر (در استان پنجاب) تشكسل دادند و دو روز به طول انجاميد مسئله حزب و رهبر را در اجتماعى بزرگ از شيعيان مطرح نمودند. شور و هيجان حاكم بر اين جمعيت دوران انقلاب اسلامى ايران را تداعى مى كرد و پس از بحث و گفتگو سازمانى بنام «نهضت اجراى فقه جعفرى » بنيان نهاده شد كه علامه مفتى جعفر حسين به عنوان نخستين رهبران برگزيده شد.

 

آغاز چهارمين سفر «كريستف كلمب» به امريكا در سال 1502ميلادي

چهارمين سفر «كريستف كلمب» در سال 1502ميلادي به امريكا آغاز شد و اين آخرين سفر دريا نورد ايتاليايي بود كه از جانب دربار اسپانيا مامور دريانوردي و اكتشاف سرزمينهاي جديد شده بود، نتيجه اين سفر كشف سرزمين «هندوراس و كاستاريكا » در امريكا مركز گراسيس وبرخي نواحي ديگر امريكاي مركزي تا خليج دارين بود. كلمب پس از بازگشت از آخرين سفر دريايي خود موردبي توجهي دربار قرار گرفت و سر انجام در فقر درگذشت.

 

آغاز حملات ارتش آزاديبخش مراكش بر ضد اشغالگران فرانسوي در سال 1925 ميلادي

حملات گسترده ارتش آزاديبخش مراكش به فرماندهي عبدالكريم ريف بر ضد اشغالگران فرانسوي در سال 1925 ميلادي آغازشد. ساكنان منطقه ريف پيش از ديگر منطقه هاي شمال افريقا بر ضد اشغالگران اروپايي قيام كردند و موفق به تاسيس جمهوري ريف كردند. اين قيام موجب تحريك ديگر قبايل مراكش براي كسب استقلال و آزادي شد. از اين رو فرانسويان در اويل سال 1924 ميلادي با قواي خود به خاك ريف حمله كردند. آنها علاوه بر بهره گيري از قواي كمكي اسپانيا مارشال پتن را نيز با200000سرباز فرانسوي وارد كار زار كردندوبه قتل عام هزاران تن از مردم مراكش پرداختند.

 

برقراری حكومت جمهوري در اسپانيا در سال 1932 ميلادي

در پي استعفاي آلفونس سيزدهم شاه اسپانيا، حكومت جمهوري در اسپانيا در سال 1932 ميلادي بر قرار شد. اما چندي بعد از استقرار نظام جمهوري سلطنت طلبان فاشيست بر ضد حكومت قيام كردند ودر نتيجه جنگ داخلي در اين كشور به وقوع پيوست كه به مدت دو سال ونيم ادامه يافت در پايان جنگ با يروزي سلطنت طلبان خاتمه يافت. و ژنرال فرانكو قدرت رادر اسپانيا بدست گرفت و بيش از38 سال به شيوه استبدادي حكومت كرد. در اين مدت مبارزات باسك شدت يافت ولي حتي با مرگ فرانكو در سال1975 نيز براي مردم اسپانيا حاصل نشد زيرا فرزند خوانده او خوان كارلوس به قدرت رسيد و همچون اومستبدانه حكمراني كرد.

 

تولد «يوري گاگارين» اولين انسان فضا پيما در سال1934 ميلادي

«يوري گاگارين» اولين انسان فضا پيما در سال1934 ميلادي در شوروي متولد شد. اودر 27 سالكي درو زمين را بمدت 108 دقيقه پيمود سرانجام در حاليكه دراوج شهرت بود در حادثه سقوط يك جت جنگنده كشته شد گفتني است كه روز 12 آوريل روزكيهان نوردي نيز نامگذاري شد ه است

 

 

 


نوشته شده در   يکشنبه 23 فروردين 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode