ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 5 مرداد 1390     |     کد : 23045

اوباما :جمهوريخواهان مقصر هستند

باراک اوباما، دوشنبه شب در نطقی تلویزیونی حزب جمهوریخواه را مسئول بحران مالی این کشور دانست و از رهبران کنگره اين کشور خواست تا در مورد افزايش سقف استقراض دولت به توافق برسند.

جام جم آنلاين: باراک اوباما، دوشنبه شب در نطقی تلویزیونی حزب جمهوریخواه را مسئول بحران مالی این کشور دانست و از رهبران کنگره اين کشور خواست تا در مورد افزايش سقف استقراض دولت به توافق برسند.
به گزارش رويترز، باراك اوباما در سخنانی که به طور زنده از شبکه های رادیو و تلویزیونی آمریکا پخش می‌شد، گفت که کاهش بودجه شدیدی که جمهوریخواهان به ازای بالا بردن سقف استقراض این کشور خواستار آن هستند، به اقتصاد آمریکا آسیب وارد خواهد کرد.

اوباما خواستار راه حلی شد که بر اساس آن از شهروندان آمریکایی مرفه تر مالیات بیشتری دریافت می شود.

چنانچه دولت و مجلس نمایندگان آمریکا نتوانند تا روز دوم اوت (یک هفته دیگر) بر سر افزایش سقف بدهی 14.3 تریلیون دلاری این کشور به توافق برسند، فعالیت دولت آمریکا به اجبار متوقف خواهد شد.

کسری بودجه سال جاری دولت آمريکا حدود يک تريليون و 500 ميليارد دلار (1500 ميليارد دلار) است و باعث شده ميزان بدهی دولت به 14 تريليون و 300 ميليارد دلار برسد.

سقف استقراض دولت فدرال آمريکا به حد مجاز رسيده است و دولت برای ادامه امور جاری کشور نيازمند افزايش سقف بدهی است.

اوباما گفت: عدم کاهش کسری بودجه دولت آمريکا و عدم توافق نمايندگان کنگره برای افزايش سقف استقراض دولت، کشور را با خطر يک بحران اقتصادی عميق مواجه می کند.

باراک اوباما هشدار داد که ناتوانی آمريکا از بازپرداخت بدهی هايش مانند افزايش ماليات برای آمريکايی ها خواهد بود چرا که هزينه وام گرفتن برای خريد خانه و پرداخت قرض های کارت های اعتباری افزايش خواهد يافت.

رئيس جمهور آمريکا خواستار کاهش چهار تريليون دلاری کسری بودجه اين کشور شده است.

مخالفت جمهوریخواهان

رای به افزایش سقف بدهی های دولت در کنگره امریکا امری عادی به شمار می رود، اما امسال جمهوریخواهان با این مساله موافقت نکرده و آن را موکول به کاهش شدید کسر بودجه دولت نموده اند.

آنچه در مذاکرات طرفین مانع از رسیدن به توافق شده آن است که جمهوریخواهان با هر گونه افزایش مالیات ها مخالف هستند، در حالی که که دموکرات ها مایلند برنامه های رفاه اجتماعی و بازنشستگی مورد نظرشان برای افراد مستمند و سالمندان را به اجرا در آورند.

اوباما در سخنانش گفت که او و جان بینر رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان در هفته های اخیر بر روی پیش نویس توافقی در این زمینه کار کرده بودند.

به گفته اوباما چنانچه بر سر این پیش نویس توافق حاصل میشد، 4 تریلیون دلار از کسر بودجه دولت آمریکا، با اقداماتی از جمله کاهش بودجه و افزایش مالیات اقشار مرفه و شرکت ها در یک دوره 10 ساله کاهش می یافت.

اوباما در انتقادی شدید از جمهوریخواهان مجلس نمایندگان گفت: در حال حاضر تنها دلیلی که این راه حل متوازن تبدیل به قانون نشده این است که شمار زیادی از جمهوریخواهان کنگره تنها بر راه حل مبتنی بر کاهش بودجه اصرار دارند."

از سوی ديگر، جان بینر، رهبر جمهوريخواهان در مجلس نمايندگان در واکنشی به سخنان باراک اوباما، درخواست رئيس جمهوری آمريکا از کنگره را همانند تقاضا برای چک سفيد خواند و گفت: چنين چيزی عملی نخواهد شد.

جان بینر گفت : هر چقدر دولت بزرگتر می شود، مردم کوچکتر می شوند....حل اين بحران پيچيده نيست. اگر شما بيش از حد درآمدتان خرج می کنيد، حالا بايد کمتر خرج کنید.

وی پيشنهاد کاهش کسری بودجه آمريکا را در دو مرحله داده است که با کاهش يک تريليون و 200 ميليارد دلاری در مدت ده سال آغاز می شود.

تحليلگران می گويند بعيد است که باراک اوباما چنین پيشنهادی را بپذيرد چرا که سقف استقراض دولت فقط برای چند ماه افزايش می يابد و مذاکرات بعدی بايد در آغاز سال 2012 صورت گيرد.

انتخابات رياست جمهوری در نوامبر 2012 برگزار می شود و وضعيت سياسی برای حل بحران در کنگره مشکل تر از امروز خواهد شد.

جمهوريخواهان کنگره می گويند حاضر به افزايش ماليات نيستند در حالی که دمکرات های کنگره اعلام کرده اند در صورتی حاضر به کاهشی در بودجه برنامه های بهداشتی برای آمريکايی های فقير و سالخورده هستند، که ماليات شهروندان ثروتمند اين کشور افزايش يابد.

چنانچه سقف بدهی های دولت آمریکا افزایش نیابد، موجودی خزانه داری این کشور برای پرداخت ها به پایان می رسد و این مساله موجب افزایش نرخ بهره و در نتیجه تهدید اقتصاد آمریکا و جهان خواهد شد.


نوشته شده در   چهارشنبه 5 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode