ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 21 ارديبهشت 1403
جمعه 21 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 4 مرداد 1390     |     کد : 22995

حقوق قراردادها در فقه امامیه

این كتاب تألیف چهار نفر از محققان به نام های آیت الله سید مصطفی محقق داماد، جلیل قنواتی، سید حسن وحدتی شبیری و ابراهیم عبدی پورفرد است. این اثر در سه فصل تنظیم شده است؛ توافق اراده و عیوب اراده، شرایط متعاقدین و شرایط مورد معامله عناوین این فصول است.

 این كتاب تألیف چهار نفر از محققان به نام های آیت الله سید مصطفی محقق داماد، جلیل قنواتی، سید حسن وحدتی شبیری و ابراهیم عبدی پورفرد است. این اثر در سه فصل تنظیم شده است؛ توافق اراده و عیوب اراده، شرایط متعاقدین و شرایط مورد معامله عناوین این فصول است.

به گزارش شبكه اجتهاد، در فصل اول این كتاب ایجاب، مفهوم ایجاب، ایجاب عام، ایجاب ملزم، قبول، مفهوم قبول، دلایل لزوم تقدم ایجاب بر قبول، تطابق بین ایجاب و قبول، تطابق در ماهیت عقد، زمان و مكان وقوع عقد، بررسی نظرهای چهارگانه در فقه اسلامی، آثار و نتایج نظرهای چهارگانه از جمله مباحثی است كه مورد بررسی قرار می گیرد.
در فصل دوم این اثر با عنوان شرایط متعاقدین به مباحث و موضوعاتی مانند اهلیت، اهلیت تمتع، اهلیت استیفا، وضعیت معامله افراد فاقد اهلیت، اختیار و سمت در معامله، نمایندگی در انعقاد عقد، مبنای حقوقی نمایندگی، ماهیت حقوق نمایندگی، قلمرو نمایندگی از جهت موضوع، معامله فضولی، قلمرو معامله فضولی، ایقاع فضولی، ماهیت اجازه، شرایط اجازه، شرایط اجازه كننده و ... مورد بررسی مؤلفان قرار گرفته است.
در فصل سوم این اثر با عنوان شرایط مورد معامله مباحث مختلفی مانند مالیت، دارا بودن منفعت عقلی و مشروع، ملكیت مورد مطالعه، وجود مورد معامله، قدرت بر تسلیم، معلوم بودن مورد معامله، معین بودن مورد معامله و ... مورد تجزیه و تحلیل نویسندگان قرار گرفته است.
در بخشی از مقدمه مؤلفان این اثر آمده است: حقوق اسلامی كه در هر یك از مذاهب مختلف فقهی ویژگی خاص دارد، در قلمرو عقود و ایقاعات(فقه معاملات) گنجینه ارزشمندی از دانش بشری و معارف الهی است كه نقطه اوج آن در مكتب فقهی جعفری تجلی یافته است.
در ادامه نویسندگان می افزایند: حقوق اسلامی به ویژه فقه معاملات آن دارای هویت مستقل، مبانی، اهداف و شیوه خاص خود است، اما از این نظر كه در بردارنده قواعد تنظیم رفتار و روابط اجتماعی است، به نظام حقوقی رومی ژرمنی شباهت دارد و از نظر عرفی بودن قواعد، با نظام حقوق كامن لا مشابه است. دلیل این امر هماهنگی فقه معاملات با سیره ها و روش های عقلائی و تراوش آن ها از ذهن عرفی فقیهان در استنباط از كتاب و سنت و اجتنابشان از خلط مباحث پیچیده فلسفی و عقلی با مباحث فقهی است.
جلد دوم كتاب «حقوق قراردادها در فقه امامیه» در موضوع توافق اراده ها شرایط متعاقددان و مورد معامله، تألیف آیت الله سید مصطفی محقق داماد، جلیل قنواتی، سید حسن وحدتی شبیری و ابراهیم عبدی پورفرد به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سمت و مركز تحقیق و توسعه علوم انسانی به شمارگان 2000 نسخه و بهای 55000 ریال منتشر شده است. 




نوشته شده در   سه شنبه 4 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode