زندانى شدن محمدبن قاسم علوى در نزد معتصم در سال 219 هجرى قمرى
"محمد بن قاسم بن عمر بن على بن الحسين(ع) "، كه نَسَبش با چهار واسطه، به "امام على بن ابىطالب(ع) " مىرسد و بدين منظور به محمد بن قاسم علوى شهرت پيدا كرد، در عصر "معتصم عباسى" با خراسانيان همراه شد و بر عليه حاكمان معتصم در منطقه خراسان، اقدام به قيام نمود وى در آغاز، در "جوزجان" مقيم شد و مردم آن ناحيه را به "الرضا من آل محمد" دعوت كرد و گروهى بسيار، دعوتش را اجابت كردند.
در آن زمان، از جانب معتصم بالّله )هشتمين خليفه عباسى ( در خراسان و شرق عالم اسلام، عبدالله بن طاهر حكومت مىراند و سيطره كاملى برمنطقه داشت .بدين جهت، وجود اين سيد علوى را در آن ناحيه برنمى تافت و به حاكمان محلى و سرداران نظامى خويش دستور داد كه با وى مبارزه كرده و نهضتش را خاموش گردانند.
فشارهاى روزافزون و تندروىهاى حاكمان محلى و سرداران نظامى عبدالله بن طاهر، مردم را به جوش و خروش آورد و آنان را در "طالقان"، به رهبرى "محمد بن قاسم علوى" وادار به قيام و شورش سراسرى و علنى نمود.
از آن پس، ميان ياران سيد علوى و سپاهيان عبدالله بن طاهر، درگيرىهاى متعددى به وقوع پيوست و لى به خاطر برترى نيروهاى عبدالله بن طاهر و ضعف انقلابيون، محمد ناچار شد از جوزجان و طالقان )كه هم اكنون در خاك كشور افغانستان قرار دارند( به "نسا" مهاجرت كند.
عامل نسا كه از مهاجرت محمد با خبر شده بود، طى عملياتى وى را دستگير و به نزد عبدالله بن طاهر فرستاد.
عبدالله بن طاهر نيز وى را در غل و زنجير كرد و به نزد معتصم عباسى در بغداد ارسال نمود.
محمد بن قاسم در نيمه ربيعالآخر و به قولى در نيمه ربيع الاول سال 219 قمرى بر معتصم وارد شد و معتصم وى را در نزد "مسرور كبير"، در جايگاهى تنگ و تاريك زندانى نمود و بر وى بسيار سخت گرفت. پس از سه روز، وى را از سلول انفرادى و جايگاه تنگ و طاقت فرسا بيرون آورد و در اتاقى ديگر زندانى نمود.
محمد بن قاسم در زندان معتصم، شب و روز را سپرى مىكرد و از درد و ناراحتى مىناليد و به نقل مورخان اهل سنت، در شب عيد فطر كه همگى مشغول جشن و شادمانى بوده و از وى غافل بودند، از زندان گريخت و خود را از بند دژخيمان عباسى رهانيد. امّا كسى ندانست كه وى، چگونه گريخت، به كجا رفت، زندگى او چگونه بود و يا به دست چه كسى كشته شد.
ولى بىترديد، فرار وى از زندان، نقشه خود دستگاه خلافت بود، تا از اين راه وى را سر به نيست كرده و بدون اين كه حساسيتى در ميان مخالفان خود به وجود آورند، وى را از سر راه خويش بردارند. برخى معتقدند كه وى را در همان جا مسموم كرده و با زهر جفا شهيدش نمودند.
كشته شدن اوتامش، سردارمعروف عباسى در، سال 249 هجرى قمرى
اوتامش، كه از فرماندهان ترك نژاد دستگاه خلافت عباسىبود،در دربارآنان ازاقتدار و موقعيت مهمى برخورداربود، به ويژه در نزد مستعين باللّه، به قدرت و جايگاه بالايى ذست يافت. در همين راستا، مستعين عباسى أمر آموزش و تربيت فرزندش "عباس" را به وى سپرد و وى را همه كاره و وزير خويش نمود. اوتامش، از اين راه، ثروت بىشمارى براى خويش گرآوردى كرد. ساير فرماندهان نظامى و سپاهيان و سربازان خليفه كه شاهد بيچارگى و تهيدستى خويش بوده و از آن سو، اوتامش را يكباره در اوج قدرت و ثروت مىديدند، ناراحت شده و سر به شورش برداشتند و تمام عقب افتادگى مواجب و تهيدستى خويش را از جانب او مى دانستند. بدين جهت هم داستان شده و وى را مورد هجوم خويش قرار دادند.
اوتامش و محافظان وى به دفاع پرداختند، وليكن توان مقابله با انبوه سربازان شورشى را در خود نديدند، به ناچار به مستعين پناهنده شدند و اوتامش در قصر وى پنهان گرديد و چند روزى در آن جا بماند، ولى فرماندهان و سربازان شورشگر، به هر نحو ممكن، وى را از آن جا بيرون آورده و بر اثر ضربات متعدد، به قتلش آوردند و پس از او، كاتبش "شجاع بن قاسم" را نيز كشتند و دارايىها و ثروت هايشان را به غارت بردند. اين واقعه در چهاردهم و به قولى در پانزدهم ربيعالثّانى سال 249 قمرى واقع گرديد.
« فضل بن حسن بن فضل طبرسي» ملقب به« امين الدين» در سال 552 هجري قمري
« فضل بن حسن بن فضل طبرسي» ملقب به« امين الدين» يا« امين السلام» محدث و مفسر بزرگ جهان اسلام در سال 552 هجري قمري بدرود حيات گفت. او عالمي جليل القدر و فاضلي گرانمايه بود و از علماي اماميه بشمار مي رفت. وي مورد احترام اكثر فرق اسلامي بود و شاگردان بسياري از محضر وي بهره علمي بردند كه از آن ميان مي توان ابن شهر آشوب مازندراني ؛ و قطب راوندي شارح نهج البلاغه را نام برد تأليفات شيخ طبرسي بسياراند و هر كدام برهاني قاطع بر كمالات و فضائل او مي باشند مهمترين اثر وي مجمع البيان در تفسير قرآن كريم و در ده جلد به رشته تحرير درآمده است طبرسي بعد از تأليف اين اثر، تفسيرديگري بر قرآن نوشت كه به نام جوامع الجانع شهرت يافت اين تفسير به دليل شأن و نزول و ترجمه آيات قرآن در ميان علماي اسلامي اعتبار بسيار دارد از اين فقيه برجسته آثار ديگري چون «حقايق الامور در اخبار؛ شواهد؛ عدة السفرالحضر» بر جاي مانده است .
آغاز نهضت اسلامي فلسطين
نهضت اسلامي فلسطين عليه صهيونيستهاي اشغالگر به صرف انگيزه هاي اسلامي و الهي آغاز شد و هيچ خط و گرايش سياسي ديگري در روند آن نقش نداشت، و مهمترين وجه اهميت قيام اسلامي آنها،ماهيت اسلامي قيام آنها است. شعارهاي الله اكبر و لا اله الا الله كه توسط اين مردم سر داده شده و تبعيتي كه از شيوه هاي مبارزاتي مردم ايران دارند، در كنار عامل ديگريعني ترس و وحشت زياد رژيم صهيونيستي در مناطق اشغالي حكايت از اسلامي بودن مبارزات فلسطين در اراضي اشغالي دارد.
آغاز عمليات بيت المقدس 5 در سال 1367هجري شمسي
عمليات بيت المقدس 5 با رمز يا ابا عبد الله الحسين(ع) در منطقه عملياتي پنجوين در سال 1367هجري شمسي آغاز شد. اين عمليات كه با هدف انهدام سازمان رزمي دشمن آغاز شده بود با بجاي گذاشتن 3500تن كشته و زخمي از نيروهاي دشمن خاتمه يافت. در عمليات يت المقدس 5 چندين گران از لشكر 27و صدها دستگاه تانك و نفربر منهدم شدند.
تصرف مجمع الجزاير آلاند به دست امپراتوري روسيه در سال 1809 ميلادي
مجمع الجزاير آلاند سال 1809 ميلادي به تصرف امپراتوري روسيه در آمد اين مجمع الجزاير سالها مورد اختلاف و جنگ ميان دول فنلاند و روسيه بود، مجمع الجزاير آلاند كه در درياي بالتيك واقع است. تا سال 1917تحت سلطه روسيه بود و سر انجام در اين سال به فنلاند بازپس داده شد.
اختراع ماشين توليد سرماي مصنوعي توسط«فرديناند كاوه» در سال 1859 ميلادي
«فرديناند كاوه » صنعتگر وشيميدان مشهور فرانسه در سال 1859 ميلادي ماشين توليد سرماي مصنوعي را اختراع كرد اين ماشين كه با استفاده گاز آمونياك سرماي مصنوعي توليد ميكرد. پس از كامل شدن به صورت يخچال امروزي در آمد. اين اختراع نخستين گام در راه جلو گيري از مرگ مير انسانها بر استفاده از موادغذايي فاسد بود. تا قبل از اين تاريخ هر ساله بسياري از انسانها در نقاط مختلف جهان بويژه در مناطق گرمسير بر اثر مسموميت و فساد مواد غذايي جان خود را از دست مي دادند.
قتل «اميليا نوزا پاتا» از معروفترين انقالبيون مكزيك در سال 1919 ميلادي
«اميليا نوزا پاتا» از معروفترين انقالبيون مكزيك در سال 1919 ميلادي بر اثر توطئه و نيرنگ به قتل رسيد. سرخپوستان بومي مكزيك زاپاتا را مصلح جامعه خود مي دانستند. اودر اواخر سال 1910ميلادي با شعار آزادي و زمين سلاح را بدست گرفت و با لشكر ي از سرخپوستان حق طلب وآزادي خواه به تصرف اراضي غصب شده مردم پراخت. زاپاتا هنكاميكه فرانسيسكو مادروريس جمهور مكزيك را اصلاحگر مي دانست ازاوحمايت ميكرد اما زمانيكه برنامه اصلاحي خود را اعلام كرد با مخالفت و كار شكني مادرو روبرو شد به همين علت، براي دفاع از برنامه اصلاحات ارضي خود برضد مادرو قيام كرد و اراضي وسيعي را به نفع مردم از دست غاصبان خارج ساخت ولي دشمنان متحد زاپاتا عاقبت با حيله و نيرنگ او رابه قتل رساند ند.