ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 3 مرداد 1390     |     کد : 22918

بازگشت ناآرامي به خيابان‌هاي مصر

سركوب تظاهرات مردم توسط نظاميان در هفته جاري بيش از 200 زخمي برجاي گذاشته است ...

سركوب تظاهرات مردم توسط نظاميان در هفته جاري بيش از 200 زخمي برجاي گذاشته است
بازگشت ناآرامي به خيابان‌هاي مصر
بيش از 6 ماه از پيروزي انقلاب مصر نمي‌گذرد كه اين كشور دستخوش ناآرامي‌ها و درگيري‌هاي جديدي شده است. برخي اين درگيري‌ها را نشانه عميق‌تر شدن انقلاب و اصرار و پافشاري مردم بر محاكمه سران رژيم سابق مي‌دانند اما برخي ديگر اين امر را نشانه بروز هرج و مرج و ناامني و عقبگرد جامعه مصر به‌شمار مي‌آورند. در اين ميان نگراني از بهره‌برداري گروه‌هاي ماجراجو از اين‌گونه تحولات و حتي امكان بروز يك جريان ضد انقلابي مردم را نسبت به حوادث مصر كنجكاو و در عين حال مضطرب ساخته است. عصر روز شنبه منطقه العباسيه قاهره شاهد تظاهرات و درگيري‌هاي خونيني بود كه طي 6 ماه گذشته سابقه نداشت.
به گزارش خبرگزاري مهر و به نقل از الجزيره، تظاهرات جوانان انقلابي مصر پس از سخنراني محمدحسين طنطاوي، رئيس شوراي عالي نظامي مصر در مقابل مسجد النور در منطقه العباسيه آغاز شد، اما با دخالت نيروهاي پليس به خشونت كشيده شد. بنا بر اعلام منابع وزارت بهداشت مصر بيش از 200 نفر در اين درگيري زخمي شدند به طوري كه آمبولانس‌ها و بالگردها براي انتقال زخمي‌ها به بيمارستان فضاي منطقه را پر كرده بودند. نيروهاي ارتش نيز راه اصلي منتهي به مقر شوراي عالي نظامي مصر را براي جلوگيري از ورود معترضان بستند. نيروهاي مصر همچنين درهاي آهني مسجد النور را روي معترضان بسته بودند.

اعتراض به شوراي نظامي

فعالان جنبش 6 آوريل كه در اين تظاهرات حضور داشتند از شوراي نظامي مصر خواستند هر چه سريع‌تر قدرت را به نهادهاي مدني و منتخب مردم واگذار و به خواسته‌هاي انقلابيون عمل كند. خبرگزاري رويترز در اين رابطه گزارش داد كه 231 نفر در جريان درگيري معترضان و نيروهاي پليس در منطقه العباسيه قاهره زخمي شدند كه بسياري از آنان را زنان تشكيل مي‌دادند. بنابر اين گزارش، نيروهاي پليس و اراذل و اوباش براي متفرق كردن مردم از پرتاب سنگ، شليك تير، باتوم و گاز اشك‌آور استفاده كردند. تظاهرات‌كنندگان اعلام كردند آنها در برابر مسجد النور تجمع كرده و قصد داشتند پس از آن به سوي مقر شوراي نظامي راهپيمايي و سپس به ميدان التحرير بازگردند، اما ناگهان افرادي مجهز به سنگ و شيشه و كوكتل مولوتف به تظاهرات‌كنندگان حمله‌ور شدند. به گزارش پايگاه اينترنتي المحيط تاكنون 17 حزب و ائتلاف سياسي مصر با صدور بيانيه‌اي خواستار تشكيل كميته‌اي بي‌طرف براي تحقيق درخصوص وقايع العباسيه و حمله به تظاهرات‌كنندگان در جريان تظاهرات مسالمت‌آميز شدند.

از يك ماه پيش جوانان انقلابي مصر به دليل برخي نارضايتي‌ها دوباره به ميدان التحرير بازگشته‌اند. آنها ضمن برگزاري تظاهرات خواستار تعجيل در محاكمه سران رژيم سابق و مبارزه با فساد هستند. درادامه اين مسير آنان با فراتر‌بردن خواسته هايشان لغو حكومت نظاميان را خواستار شدند.

سخنان طنطاوي

پيش از وقوع حوادث عصر روز شنبه، سپهبد طنطاوي رئيس شوراي نظامي حاكم برمصر دريك سخنراني به مناسبت بيست‌ وسومين سالروز انقلاب ژوئيه مصر به رهبري جمال عبدالناصر خطاب به مردم اين كشور گفت: اين شورا قصد دارد يك دولت غيرنظامي را در راستاي تحكيم دموكراسي از طريق برگزاري انتخابات آزاد و شفاف ايجاد كند. طنطاوي افزود: مصر در 6 ماه گذشته شاهد رويدادهاي مهم و تحولات بزرگي بوده است و مرحله مهم در تاريخ ملت ما نيازمند تلاش همه مصري‌ها براي افزايش توانايي‌هاي ما جهت مقابله با چالش‌ها، دشواري‌ها و وضعيت فوق‌العاده‌اي است كه ترديد در آن قابل قبول نيست. وي هرچند وعده رسيدگي هرچه سريع‌تر به مشكلات مردم را داد، اما سخنانش نتوانست آتش خشم اعتراض‌كنندگاني را خاموش كنند كه قصد داشتند به سمت شوراي نظامي راهپيمايي كنند. هفته پيش نيز سخنان عصام شرف نخست‌وزير اين كشور نتوانست به تحصن مردم در ميدان التحرير پايان دهد. با اين حال دولت شرف طبق وعده‌هايي كه داده بود دست به ترميم كابينه زد و اعضاي جديدي را وارد كرد. اما فرماندهان ارتش كه حتي در جريان انقلاب سال گذشته مصر به سركوب مردم روي نياورده بودند، اين بار تظاهرات مردم را بشدت سركوب كردند. اقدامي كه بازتابي منفي در مصر خواهد داشت و حتي ممكن است هرج و مرج و ناآرامي‌هاي بيشتري را در دوران موقت حكومت نظاميان به‌وجود آورد. پيش‌تر قرار بود انتخابات پارلماني مصر ماه سپتامبر برگزار شود اما به دليل كاستي‌ها و عدم‌هماهنگي‌ها تا ماه‌نوامبر به تعويق افتاد.


نوشته شده در   دوشنبه 3 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode